شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کتاب «خاطرات نجف دریابندری از آبادان، سال‌های جوانی و سیاست» منتشر شد.

به گزارش شوشان ، این کتاب حاصل گفت‌وگوی حسین میرزایی با نجف دریابندری است که به تازگی در  قطع جیبی و در ۱۳۵ صفحه در انتشارات آبادان منتشر شده است. موضوع کتاب زندگی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دریابندری  در زمانی است که  او در  شهر آبادان زندگی می‌کرده است. این گفته‌ها  از دوران کودکی و چگونگی مهاجرت پدر نجف دریابندری به بوشهر و از آن‌جا به آبادان آغاز می‌شود و پس از آن به نحوه انگلیسی‌آموزی این مترجم پیشکسوت می‌رسد.

نجف دریابندری در جایی از کتاب از ماجرای کشف حجاب در آبادان می‌گوید: سال ۱۳۱۴ بود که قانون رفع حجاب را گذاشتند. رضا شاه که چادر را برداشت در واقع ۱۰ سال از حکومتش در حجاب بود، یعنی زن‌ها با حجاب زندگی کرده بودند و پنج سال آخر بی‌حجاب شدند. رفع حجاب هم به سبک رضاشاه و آن دوره یک چیز مضحکی بود یعنی یکهو تصمیم گرفتند رفع حجاب کنند و دستور دادند که جلسات بزرگ درست کنند و خانم‌ها بی‌حجاب به آن مجالس بیایند. یادم هست به این مجالس می‌گفتند جشن بی‌حجابی... .

 او همچنین متذکر می‌شود: موضوع کشف حجاب به این علت که مربوط به قبل از شهریور سال ۲۰ است و رمان‌نویس‌ها مربوط به بعد از این دوره در رمان‌ها به جز «شوهر آهوخانم» علی‌محمد افغانی نیامده است.

دریابندری در ادامه خاطرات خود را از سینماهای آبادان و همچنین مدرسه رفتن و ترک تحصیلش و اشغال ایران توسط متفقین بیان می‌کند.

ادامه کتاب به چگونگی استخدام نجف دریابندری در شرکت نفت، سینمایی‌نویس شدن در روزنامه شرکت نفت، آشنایی‌اش با ابراهیم گلستان، جامعه طبقاتی آبادان در سال‌های ۱۳۲۰ به بعد، اعتصاب کارگری سال ۱۳۲۵، توده‌ای شدنش، زندانی شدن و در آستانه اعدام قرار گرفتنش می‌پردازد.


57360833.jpg
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار