شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
به همت انجمن های زیست محیطی خوزستان
تعدادی از انجمن های زیست محیطی خوزستان با راه اندازی کمپین 'محرم یاران محیط زیست' در پاکسازی هیات ها مشارکت کردند.
 


تعدادی از انجمن های زیست محیطی خوزستان با راه اندازی کمپین 'محرم یاران محیط زیست' در پاکسازی هیات ها و موکب های عزاداری مشارکت کردند.


دوستداران محیط زیست، امسال برای دومین بار در یک حرکت جمعی و خودجوش با حضور در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) برای ترویج فرهنگ محیط زیستی تلاش کردند. 

هیات ها و موکب های عزاداری حسینی برای این فعالان اجتماعی فرصتی فراهم کرده است تا به پاکسازی شهر در این ایام کمک کنند.

تاکنون انجمن زیست محیطی 'مهرورزان زمین' ، 'درختکاران خوزستان' ، 'رفتگران طبیعت' و 'محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان' در پویش فرهنگی 'محرم یاران محیط زیست' مشارکت کرده اند.

مدیرعامل انجمن مهرورزان زمین در این باره گفت: اعضای این انجمن در سه شب گذشته به هیات ها و مواکب عزاداری سرکشی کرده و میان آنها کیسه زباله توزیع می کنند.

شهرام دهکردی افزود: فعالان محیط زیست در این پویش مردمی عزاداران حسینی را به رعایت نظافت شهر و ریختن زباله در کیسه های زباله و پاکسازی محیط تشویق می کنند.



وی با اشاره به زیان های استفاده از ظروف یک بار مصرف اضافه کرد: با توجه به اینکه ظروف پلاستیکی صدها سال در طبیعت باقی می مانند و تجزیه نمی شود در این برنامه از مردم و کسانی که نذور توزیع می کنند درخواست می کنیم که کمتر از ظروف یکبار مصرف استفاده کرده و تلاش کنند چای و یا غذا را در ظرف های معمولی مصرف کنند.

دهکردی اظهار کرد: با تعدادی از هیات امنای مساجد در شهرک نفت صحبت کردیم و قرار است به جای استفاده از ظروف یکبارمصرف در غذای نذری، از شهروندان بخواهند برای بردن خوراکی ظروف همراه بیاورند.

وی هدف اصلی این پویش مردمی را حفاظت از محیط زیست دانست و اظهار امیدواری کرد با همراهی و همکاری مردم بتوان این فرهنگ را نهادینه کرد.

دهکردی همچنین گفت: در برخی از موکب های عزاداری گوسفند ذبح می کنند که هم از نظر بهداشتی مشکل ساز است و هم چهره نامطلوبی به شهر می بخشد که لازم است از این مساله جلوگیری شود.

عضو هیات مدیره انجمن رفتگران طبیعت خوزستان نیز اظهار کرد: این انجمن از سال 1391 در مناسبت های مختلف برنامه پاکسازی به ویژه در مناطق گردشگری را اجرا کرده است اما فعالیت تعدادی از دوستداران محیط زیست در محرم سال گذشته، این ایده را بوجود آورد که امسال آن را اجرا کنیم.

آرش عارف زاده افزود:در این حرکت در مرحله اول مردم را به ریختن زباله در سطل و کیسه زباله و پاکسازی محیط تشویق می کنیم و در مرحله بعد از آنها می خواهیم که به جای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از ظروف یکبارمصرف گیاهی استفاده کنند.

وی اظهار کرد: استقبال و همراهی مردم و هیات های مذهبی با برنامه دوستداران محیط زیست بسیار خوب بوده و می توان این جنبش را به یک حرکت فراگیر برای پاکسازی شهر تبدیل کرد.

عارف زاده با اشاره به آسیب هایی که ظروف پلاستیکی به طبیعت وارد می کند گفت: ریختن غذا و چای داغ در این ظروف نیز بیماری زاست.

وی اضافه کرد: اهواز امروز یک هزار کیسه زباله ویژه خودرو با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری در شهر توزیع شد و قرار است 200 سطل زباله نیز با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری در هیات های مذهبی قرار دهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار