شوشان / امین شحیطاوی

"> چرا خوزستان، خوزستان نشد؟
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰

 

شوشان / امین شحیطاوی

 

یکی از رایج ترین سوالات و گفت و گوهای  شفاهی و گاهی استنادی خوزستانی ها در محافل رسمی و غیر رسمی طرح یک سری سوالاتی از قبیل اینکه "  چرا اصفهان (و یا تهران ُشیراز و..) توانست در زمینه توسعه و ایجاد یک زندگی با کیفیت برای شهروندانش موفق عمل کنند و ما "نه" - حال شاید نتوان با یک جمله و مثال، پاسخ مشخصی داد... زیرا عوامل جغرافیایی اجتماعی فرهنگی تاریخی و ..فراوانی در تحقق  این موضوع مهم یعنی خواستن و عملی کردن آرزوهای کوچک و بزرگ شهروندان آن دخیل بودند والی الخ...

در این بین نکته ای برایم خیلی سوال برانگیز است که مقصود گویندگان و نویسندگان این گونه سوالات ؟!  بیشتر معطوف به معماری، زیبای منظر شهرها و یا آب و هوای این گونه شهرها است یا خیر موضوعی است که باید در یک تحقیق میدانی صورت گیرد !؟

از طرفی دیگر؛ چرا به وجود صنایع عظیم و امکانات فعلی خوزستان کسی اشاره ای نمی کند - چرا که وجود هر یک می تواند باعث رونق و توسعه همه جانبه شود ؛حال اینکه وجود صنایع نفت،حفاری، فولاد و لوله سازی، نیشکر، برق و سد های عظیم، پالایشگاه و پترشیمی و نیز بندر گاههای جذاب چگونه نتوانسته حس خوب و بالاتر از آن رفاه شهروندی را در سطح استاندارد به آرمغان آورد !

آیا ما شهروندان و نخبگان توانستیم زیبای های  طبیعی موجود خوزستان را به افکار عمومی و نیز سرمایه گذاران احتمالی به خوبی تصوریر سازی کنیم !؟

به راستی چرا فقط عادت کردیم خیلی گذرا، این گونه سوالات  را در هر مجلس - محفلی بیان کنیم بدون اینکه بخواهیم از نخبگان (رسانه ها و..) و نیز نمایندگان محترم، دقیق و مستند اهداف و استراتژی خود را برای تحقق این گونه شعار ها شفاف، گزارش و مشکلات را با مردم در میان بگذارند .

دعواهای سیاسی و قومی متاسفانه در زیر پوست شهر های خوزستان نه تنها ارمغانی نداشته بلکه باعث شده که  برخی نااهلان همچنان از فضای موجود سواستفاده کنند و خوزستان و منافع به حق آن ضایع شود!

نکته اخلاقی آخر اینکه برخی نخبگان، فعالان، نمایندگان و مدیران خوزستانی باید اختلاف رنگ، زبان ، گویش ها و نیز تنوع فرهنگ ها را به مانند رنگین کمان زیبا تابلو و به عنوان نقطه قوت استان تبدیل کنند و شعار وحدت و برادری را شاکله همه گفتار و اعمال خود قرار دهند تا شاهد قرار گرفتن استان خوستان در جایگاه نخست نه فقط در زمینه نفت و ... بلکه در آبادانی، توسعه، رفاه و امکانات  شهری  همچنان جایگاه نه چندان مطلوب کنونی را ارتقا دهیم به شرطی که نشان دادن پتانسیل ها و جذابیت های موجود استان را در گفتمان و ادبیات خود قرار دهیم تا حداقل زمینه جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی بیشتری در همه زمینه های مذکور را شاهد و ناظر باشیم .

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار