روزنامه اعتماد در تاریخ 06/10/1391 در گزارشی با عنوان «نفت و نمك سد گتوند را بست»، از جوشیدن چشمه های آرتزین نفتی در کف دریاچه سد گتوند علیا خبر داد. "> فوران نفت در دریاچه سد گتوند ، تأیید شد
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰

روزنامه اعتماد در تاریخ 06/10/1391 در گزارشی با عنوان «نفت و نمك سد گتوند را بست»، از جوشیدن چشمه های آرتزین نفتی در کف دریاچه سد گتوند علیا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شوشان، در حالی که پیش از این مقامات وزارت نیرو، نگرانی علمی رسانه ها و کارشناسان مستقل مبنی بر "احتمال فوران نفت در قعر دریاچه سد گتوند علیا" را رد کرده بودند، یک مقام مسئول در سد گتوند علیا فعال شدن چشمه های نفتی در قعر دریاچه سد گتوند را تایید کرد.

در گزارش روزنامه اعتماد آمده است: «به گفته منابع محلی، در آذر ماه، نشت نفت در بخشي از منطقه حوضه ‏آبگيري سد گتوند علیا باعث شد تا فعاليت هايي براي تغيير در وضعيت درياچه پشت سد انجام شود. ‏اين طور كه پيداست، بازشدن چشمه هاي نفت باعث شد آب درياچه در پايين دست منطقه «عنبل» در شهرستان لالي، آلوده شود. ‏شيباني، مدير اجرايي سد گتوند با تاييد اين خبر به «اعتماد» مي گويد: «چشمه نفتي در منطقه پشت سد، در آب درياچه نشت كرد، ولي ‏چون كاركنان وزارت نفت به صورت مستمر در منطقه حضور دارند، توانستند اين نشتي را برطرف كنند.»

این گزارش می افزاید: شیبانی درباره دليل نشت نفت از منابع زيرزميني به مخزن سد گتوند علیا، مي گويد: «به دليل بارندگي هاي اخير، نفت از چشمه ها جاري شده بود ‏ولي قبل از آنكه در مخزن سد، مشكلي ايجاد شود، با استفاده از تجهيزات و امكانات خاصي كه در اختيار وزارت نفت است، مشكل ‏برطرف شد و در حال حاضر، از اين لحاظ جاي نگراني وجود ندارد.»

گفتنی است روزنامه تهران امروز در گزارش مورخ 11/03/1390 به قلم زهرا کشوری درباره خطر نشت نفت در قعر دریاچه سد گتوند علیا هشدار داده و نوشته بود: «زماني‌ كه ماجراي كوه نمكي در مخزن سد گتوند به روزنامه‌ها درز پيدا كرد با واكنش منفي مسئولان سد گتوند و وزارت نيرو روبه‌روشد و آنها خبر‌رساني درباره آن را غرض ورزي رسانه‌ها دانستند. اين درحالي است كه رودخانه كارون بدون نمك و نفت سد گتوند هم به دليل ورود فاضلاب‌هاي شهري و صنعتي و همچنين انتقال‌هاي غير اصولي به مرگ تدريجي دچار شده است. اين در حالي است كه «سيدمحمد سادات ابراهيمي» نماينده شوشتر و گتوند در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» از وجود چاه نفت در مخزن سد گتوند اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند اما قول مي‌دهد تا مسئله را پگيري كند. ابراهيمي درحالي از وجودچاه‌هاي نفت بي‌خبراست كه با حضور مسئولان سد از مخزن و منطقه پشت سد ديدار داشته است. همچنين مسئولان سد گتوند از پيگيري رفع مشكل وجود چاه نفت و تاسيسات آن توسط وزارت نفت خبر مي‌دهند.

گزارشگر این روزنامه در ادامه با انتخاب میان تیتر «چاه نفت فعال پشت سد گتوند!»، می نویسد: «در حالي كه نماينده مردم شوشتر از وجود نفت بي‌خبر است «حميدرضا خدا‌بخشي» عضو انجمن صنفي مهندسان صنعت آب خوزستان در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» مي‌گويد: «از يكي از چاه‌ها، نفت جريان دارد و معلوم نيست كه مسئولان سد چرا متوجه اين قضيه نشده‌اند.» او در تاييد حرف‌هايش مي‌گويد: «در گفت‌وگوهايي هم كه با وزارت نفت داشته‌ايم آنها اظهار داشته‌اند كه ما در پشت سد گتوند چاه فعال داريم و بدون هيچ فشاري از اين چاه نفت به سد وارد مي‌شود».


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار