شهرستانهای اندیکا ، باغملک ، ایذه ، لالی و دهدز عمده مناطق صعب العبور استان را دارا می باشند. "> اسکان مادران باردار در مناطق صعب العبور
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۸

شهرستانهای اندیکا ، باغملک ، ایذه ، لالی و دهدز عمده مناطق صعب العبور استان را دارا می باشند.

شوشان : کارشناس برنامه مادران مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: طرح اسکان مادران باردار یکی از اقدامات صورت گرفته برای کاهش مرگ مادر باردار در مناطق صعب العبور است.

به گزارش شوشان، دکتر سیما اورنگ ضمن بیان یک مورد مرگ مادر باردار از ساکنین مناطق صعب العبور استان در سال جاری اظهار داشت که تلاش های فراوان در کشور و استان برای کاهش شاخص مرگ مادر صورت گرفته است که یکی از کارهای صورت گرفته در استان اجرای طرح اسکان مادران باردار مناطق صعب العبور می باشد. در این طرح بیمارستان های شهرستان هایی که دارای منطقه صعب العبور هستند و یا شهرهای مجاورشان جهت اجرای طرح اسکان موظف به تامین محلی با تجهیزات اولیه اسکان مادر باردار در نزدیکی بیمارستان شدند و بیمارستان هایی که فضای کافی برای اسکان مادران باردار ندارند از تخت های بستری در بخش ها استفاده می کنند .

وی در ادامه افزود: شاخص مرگ مادر یکی از شاخص های توسعه در هر کشور محسوب می گردد و علت آن این است که شاخص مرگ مادر تابعی از وضعیت سواد زنان، دسترسی به فوریت های زنان و زایمان، میزان درآمد خانوار، سطح فرهنگ یک خانواده، هزینه های خدمات درمانی، وجود شبکه های ارتباطی و برخی دیگر از شرایط اجتماعی و اقتصادی یک جامعه که در سلامت مادر موثر است.

دکتر اورنگ اضافه کرد: اهمیت کاهش میزان مرگ مادر، نه تنها بدلیل ارزش وجود مادر به عنوان یک انسان و محور خانواده، بلکه از آن جهت حائز اهمیت است که مرگ مادر خانواده شانس مرگ کودک زیر پنج سال در خانواده را افزایش می دهد.

کارشناس برنامه مادران مرکز بهداشت استان با بیان رایگان بودن این طرح گفت: مادران مناطق صعب العبور از دو هفته قبل از زایمان تا زمان زایمان در این محل ها اسکان داده می شوند. شناسایی مادران باردار برعهده ی بهورز بوده و با هماهنگی مرکز بهداشت شهرستان شرایط اسکان آنها آماده می شود. و برخی اوقات در صورت وجود شرایط پر خطر ویا احتمال زایمان زودرس، با تائید پزشک، اسکان مادر باردار زودتر از دو هفته نیز صورت می گیرد.

وی ادامه داد: مناطق صعب العبور مناطقی هستند که در شرایط جوی نامساعد، دسترسی به آن مناطق مشکل است و شهرستان های اندیکا، باغملک، ایذه، لالی و دهدز عمده مناطق صعب العبور استان را دارا می باشند.

دکتر اورنگ افزود: یکی دیگر از کارهای صورت گرفته در سال های گذشته برای کاهش مرگ مادر باردار بخصوص در مناطق صعب العبور، آموزش ماما روستاها و بهورز ماماها جهت انجام زایمان بهداشتی می باشد .

وی همچنین اظهار داشت : تا کنون بار ها جهت نجات جان مادر و رسیدگی به وضعیت مادران پرخطر و شرایط اورژانسی، از بالگرد استفاده شده است که آخرین نمونه آن در تاریخ 8/9/91 و به دنبال گزارش بهورز از روستای خواجه انور از توابع شهرستان دهدز بود که مادر بارداری در شرایط نیازمند به اقدامات درمانی اورژانسی بوده و با همراهی ماما و پزشک، مادر سریعاً به بیمارستان تخصصی امام خمینی (ره) اهواز انتقال یافت که بدلیل شرایط جوی نامناسب و عدم امکان دسترسی زمینی به آن محل از بالگرد استفاده گردید.

کارشناس برنامه مادران مرکز بهداشت استان تصریح کرد : طی برنامه ریزی های صورت گرفته، امیدواریم در آینده نزدیک علاوه بر شرایط اورژانس مادر باردار، برای انجام مراقبت های متداول دوران بارداری و مراقبت از کودکان نیز در شرایط عدم دسترسی زمینی در مناطق صعب العبور از بالگرد استفاده گردد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار