صدای گریه اش دلنشین است. نیامده صدای پایش را می شنوی و دستان کوچکش را در دستانت حس می کنی. شاید موقعی که مادر گفتن را ادا کند در پوست نگنجی و قند در دلت آب شود ولی تمام اینها خیالات است...

"> بارداری یک پروسه 9 ماهه نیست
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵

صدای گریه اش دلنشین است. نیامده صدای پایش را می شنوی و دستان کوچکش را در دستانت حس می کنی. شاید موقعی که مادر گفتن را ادا کند در پوست نگنجی و قند در دلت آب شود ولی تمام اینها خیالات است...

اختصاصی شوشان / رویا محمودی: صدای گریه اش دلنشین است. نیامده صدای پایش را می شنوی و دستان کوچکش را در دستانت حس می کنی. شاید موقعی که مادر گفتن را ادا کند در پوست نگنجی و قند در دلت آب شود ولی تمام اینها خیالات است.خیالات قبل از زایمان. راهی 9 ماهه را باید طی کنی راهی که لحظه به لحظه آن خطر است چه طور می شود به سنگلاخ های میانه راه برخورد نکنی؟ به نظرت می توانی فرزند سالمی به دنیا بیاوری؟ اگر قدرت ریسک کردن داشته باشی از چیزی نمی ترسی ولی یک چیز را نباید فراموش کنی پای یک انسان در میان است و تو حافظ سلامتی او هستی باید با خودت عهد ببندی که از هیچ کاری فرو گذار نکنی . حتی هنگامی که تصمیم به بارداری گرفتی با پزشک ات مشورت کن حتما پزشک ات این توصیه ها را به شما می کند که داروی فولیک اسید مصرف کنی، دخانیات مصرف نکنی، فنجان کافئین را کنار بگذاری، وزن خود را کنترل کنی، غذای سالم بخوری، یک برنامه ای برای ورزش کردن داشته باشی، به یک دندانپزشک مراجعه کنی، ریشه های بیماری های خود و همسرت را در بیابی، زمان تخمک گذاری خود را بیابی، از عفونت اجتناب کنی، خطرهای محیطی را از بین ببری و در نهایت به تصمیم خود قاطعانه فکر کنی. این موقع است که هنگامی که فرزندت با گریه به دنیا می آید تو از سلامتی او می خندی. شاید وقتی بزرگ شد این شعر را برایت بخواند که هدیه ام از تولد گریه بود، خندیدن را تو به من آموختی.

دکتر شهره خائفی متخصص زنان و زایمان خوزستان این توصیه ها را می کند :

بارداری یک پروسه 9 ماه نیست. زنان قبل از تصمیم به باداری باید چکاپ شوند تا اگر زمینه بیماری های فامیلی دارند یا ازدواج شان از نوع فامیلی بوده و یا اگر مشکلی سلامت جنین را تهدید می کند قبل از بارداری آن را تشخیص داد .

مثلا سابقه بیماری های دیابت، تیروئید و روماتیسم در زنان از جمله مواردی است که در آزمایش های قبل از بارداری باید بدان پی برد. به طور مثال دیابت بیماری است که باید درسه ماه قبل از بارداری آن را کنترل کرد. اگر دیابت قبل از بارداری کنترل نشود در زمان بارداری احتمال سقط جنین و یاغیر طبیعی بودن جنین همچنین احتمال بیماری های قلبی و جنین های بزرگ وجود خواهد داشت .

آزمایشی که قبل از ازدواج انجام می شود فقط به بررسی تالاسمی مینور یا ماژور بودن فرد می پردازد و معیاری برای شناخت سایر بیماری ها نیست .

موردی که ما بسیار شاهد آن بوده ایم وجود فیبروم رحمی یا وجود همان توده های خوش خیم رحمی در زنان است که در امر بارداری بسیار مشکل ایجاد می کند. انجام سونوگرافی در زنان قبل از بارداری (به خصوص بالای 25 سال) به تشخیص این توده بسیار کمک می کند . متاسفانه هم اینک خانمی به من مراجعه کرد که در هفته 22 بارداری قرار داشت و از یک فیبروم بزرگ 90 .120 رنج می برد . وجود فیبروم قبل از بارداری را می توان درمان کرد و اگر خیلی بزرگ باشد نیاز به عمل جراحی خواهد داشت ولی در هنگام بارداری کار خاصی نمی توان انجام داد این خانم احتمال دارد بچه اش را از دست بدهد یا زایمان زودرس داشته باشد، در صورتی که با انجام یک سونوگرافی ساده قبل ازبارداری می توانست جلوی این عارضه را بگیرد.

از جمله موراد مهم دیگر قبل ازبارداری می توان به تجویز فولیک اسید در زنان اشاره کرد فولیک اسید از بروز برخی بیماری ها نظیر بیماری در ستون فقرات جنین جلوگیری خواهد کرد .

انجام یک سری از آزمایش ها در اوایل بارداری کمک می کند تا در صورت احتمال مشکل برای جنین تا زمانی که اجازه سقط درمانی هست، وارد عمل شد. زنان باردار مسائل بهداشت فردی و چکاپ های ماهیانه را جدی بگیرند.

توصیه ما به زنان این است که در 3 ماه اول بارداری بیشتر استراحت کنند، ارتباط جنسی کمتر داشته باشند و یا بهتر است که اصلا نداشته باشند . در این دوران کارهای سنگین و یا ورزش های پرخطر انجام ندهند. ولی ما توصیه نمی کنیم که زنان مدام یک جا بنشینند و اصلا فعالیت نداشته باشند انجام ورزش های سبک از جمله یوگا، شنا در حد معقول و پیاده روی های سبک بدن را برای زایمان آماده تر خواهد کرد.

اگر بیمار زیر 35 سال سن داشته باشد خطر کمتری وی را تهدید می کند افزایش سن موجب فزونی احتمال بیماری های فاملیال و کروموزومی در زنان می شود . با افزایش سن تخمک ها معیوب تر می شوند .

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار