یکی از علل مهم ریزش موها بستن زیاد آنهاست. در ریزش موی کششی، موهای بخش‌هایی از سر ، که بیشتر تحت فشار و کشیده شدن بوده‌اند می‌ریزد و به تدریج سر طاس می‌شود.

"> موی مصنوعی مهمان ناخوانده سرهای طاس
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۸

یکی از علل مهم ریزش موها بستن زیاد آنهاست. در ریزش موی کششی، موهای بخش‌هایی از سر ، که بیشتر تحت فشار و کشیده شدن بوده‌اند می‌ریزد و به تدریج سر طاس می‌شود.

اختصاصی شوشان / رویا محمودی : این روزها هر چیزی راه حلی پیدا کرده. اگر زمانی داشتن موهای پر پشت و بلند آروزیی بود که برای هر کسی محقق نمی شد امروزه مراکز زیبایی به راحتی و در عرض چند ساعت موهایی به سان جعد مشکینی که شاعر می گفت برای شما درست می کنند . چنان که حافظ می گفت : زلف او دام است و خالش دانه آن دام و من بر امید دانه ای افتاده ام در دام دوست

حالا اگر به دنبال چین و شکن و پیچیدگی زلف یار و یافتن دام دوست باشید حتما می دانید این دام ها را کجا پهن می کنند؟ مسلما آرایشگاه ها مکان هایی که امروزه خدماتی وسیع تر از مراکز جراحی و حتی کلینیک ها به مشتریان ارائه می دهند.

راه حلی که برای کم پشتی مو در سال های اخیر شیوع بیشتری یافته اکستنش مو یا همان اضافه کردن مو به موهای طبیعی است. در اين روش دسته‌هاي باريك موهاي طبيعي يا مصنوعي از جنس نايلون را در لا‌به‌لاي موها اضافه مي‌‌كنند. بعضی از این روش،برای بلندتر كردن موهایشان و برخی برای پرپشت نشان دادن آن استفاده می‌كنند. مسلما این روش هم مانند سایر روش های ساخته بشر خالی از اشکال نیست . دکتر زینب ظاهری کارشناس لوازم آرایشی معاونت غذا و داروی خوزستان توضیحات کاملی در این رابطه ارائه می دهد .

به طور کل اکستنش چند حالت دارد ؟

اکستنشن مو در دو نوع عمده وجود دارد موهای طبیعی انسان و موی مصنوعی

روش‌هاي متعددي براي اضافه‌کردن مو وجود دارد ولي رايج‌ترين آن به اين ترتيب است که ابتدا يک دسته باريک از موها به وسيله يک متخصص يا يک آرايشگر آموزش ديده و با تجربه از موهاي ديگر جدا و کمي بالاتر از ريشه مو‌هاي اين دسته (حدود يکي دو سانتي‌متر بالاتر از ريشه) با چسب خاصي ماليده مي‌شود. بعد يک دسته باريک از موهاي مورد نظر براي اکستنشن روي آن قرار مي‌گيرد و به وسيله گيره يا انبرک ويژه‌اي اين موها به هم فشرده مي‌شوند. حرارت انبرک چسب را ذوب مي‌کند و موهاي مصنوعي به موهاي طبيعي مي‌چسبند. البته جنس اين موهاي اضافه شده به فرد متقاضي بستگي دارد چرا که مي‌تواند جنس نايلون، موي طبيعي يا ترکيبي از هر دو باشد. جنس نايلون هم مشکلات زيادي را به همراه دارد چون گاهي اوقات ديده شده اين نوع در مقابل حرارت دوام نمي‌آورد و ذوب مي‌شود. اگر هم اين اتفاق نيفتد، به طور مسلم موها به اندازه موهايي از جنس طبيعي زيبا نخواهند بود

از جمله سایر روش ها Clip-on Extension که توسط کلیس های خاص به موهای فرد وصل می شود و به راحتی قابل جدا کردن در خانه است.

روش دیگر پیچاندن به سایر موها است که از ریشه به موها وصل و پیچانده می شود. در این روش نیز مانند روش قبل حجم و ضخامت و طول موها بیشتر می شود ولی احتمال ریزش مو و آسیب مو در این روش بیشتر است.

در روش دیگر موها درست از زیر به پوست سر وصل می شود که توسط تکنسین های حرفه ای انجام می شود. در این روش میزان آسیب به اندازه روش قبل نیست ولی امکان نازک شدن موها و آسیب به موها هست.

اکستنشن بهتر است توسط چه کسانی انجام شود ؟

اضافه کردن مو با چسب‌هاي مخصوص ميان موهاي ديگر (اکستنشن) بايد زير نظر يک متخصص پوست و مو و به وسيله يک آرايشگر حرفه‌اي انجام شود. چگونگي استفاده از موهاي طبيعي در اکستنشن نيز اصول خاص خود را دارد و نبايد به وسيله آرايشگران دوره نديده و غيرحرفه‌اي انجام شود.

مضرات ناشی از این امر چیست ؟

یکی از علل مهم ریزش موها بستن زیاد آنهاست. این نوع ریزش را ترکشن آلوپسیا (ریزش موی کششی) می‌گویند که در آن، موهای بخش‌هایی از سر، که بیشتر تحت فشار و کشیده شدن بوده‌اند می‌ریزد و به تدریج سر طاس می‌شود.

یکی از عوارض اکستنشن هم ریزش موی کششی است، چون در اکستنشن نیز موها به شدت کشیده می‌شود و به همین دلیل پس از مدتی شروع به ریزش می‌کند و گرچه شاید در دفعات اول و دوم، موها چندان کم نشود، اما در دفعات بعدی کاهش آنها کاملا مشهود است.

میزان آسیب‌دیدگی موها، بسته به تعداد دفعات اکستنشن کردن و جنس موها متفاوت است.

اگر ریشه موها آسیب ببیند، ممکن است طاسی همیشگی شود و موها دیگر در نقاطی که زیاد تحت کشیده‌شدن بوده ‌است رشد نکند و استفاده از نرم‌کننده و دارو به بهبود وضعشان کمکی نکند.

چگونه می توان از ریزش موها پس از اکستنشن جلوگیری کرد ؟

ریزش موها پس از اکستنشن هرچند چاره‌ای ندارد ولی پیشنهاد می شود در صورتی که موها را اکستنشن کرده‌اید، دست‌کم با مشورت پزشکتان، از مکمل‌های مو مانند آهن، روی و بیوتین استفاده کنید تا شاید ریزش‌شان کمی کمتر شود.

فشار زیادی که اکستنشن روی تنه و ریشه موهای طبیعی فرد وارد می‌سازد در دراز مدت می‌تواند موها را خشن و جنس آن را خراب کند و باعث از بین رفتن شادابی مو و ریزش آن شود . اکستنشن نیز به‌دلیل فشار زیادی که با بافتن و بستن مو ایجاد می‌کند، تغذیه مو را مختل می‌سازد. مو برای ادامه حیات نیاز به تغذیه دارد و بستن زیاد مو باعث می‌شود تغذیه آن مشکل پیدا کند. زمانی که تغذیه مو مختل می‌شود، ابتدا لطافت و شادابی مو از بین رفته و بعد دچار ریزش می‌شود.

با این توصیفات امکان دارد که فرد موهای طبیعی اش را هم از دست بدهد ؟

بله اکستنشن می تواند موهای طبیعی را تخریب کرده و موجب عفونت ریشه موها و کنده شدن موهای طبیعی شود و در صورتی که فردی به صورت مکرر از این روش استفاده کند ممکن است ریشه سالم موهای وی از بین برود

در صورت استفاده از این روش برای افزایش حجم موها نباید به صورت دائم از این روش استفاده شود و هر چه حجم موها بیشتر باشد امکان گره خوردن موهای اضافه شده با موهای طبیعی بیشتر بوده و فرد دچار ریزش موی بیشتری می شود

چسبی كه برای اضافه كردن موهای اضافی استفاده می‌شود، می‌تواند به ریشه موها آسیب رسانده و یا موجب «موخوره» شود بنابراین بعد از برداشتن موهای اضافی،همواره نوك موهایتان را كوتاه كنید.

آیا اکستنشن برای کسانی که از حساسیت پوستی رنج می برند و در عین حال موی کافی هم ندارند امکان پذیر است ؟

اگر کسی سابقه حساسیت پوستی دارد و اصرار دارد با وجود این همه عوارض، باز هم موهای نازنینش را برای اکستنشن به دست آرایشگر بسپرد، دست‌کم پس از مشورت با پزشکش، آزمایش حساسیت را بگذراند تا متوجه شود که نسبت به چسب حساس است یا نه.

آیا ممکن است موهای مصنوعی تغییر رنگ دهند ؟ چه باید کرد؟

موهای مصنوعی تمایل زیادی به کدر شدن دارند به خصوص هنگامی‌که آنها را شامپو می‌زنید، بنابراین به یاد داشته باشید هنگام استفاده از شامپو ابتدا موهای مصنوعی را با کلیپس جمع کرده و بقیه موها را شامپو بزنید به علاوه هنگام سشوار کشیدن نیز از همین روش استفاده کنید، زیرا موهای مصنوعی به راحتی ممکن است بسوزند وقتی که داغ و دوباره سرد می‌شوند این موها همچنین پس از مرتب کردن احتیاج به اسپری مو دارند تا درخشان‌تر جلوه کنند

هنگامی‌که از موهای طبیعی در لابه‌لای موهای خود استفاده می‌کنید بسیار زیباتر جلوه می‌کند، اما باید در نظر داشته باشید که باید وقت بیشتری را صرف نگهداری آن کنید، زیرا اگر به‌طور صحیح از آن مراقبت نشود ممکن است کدر شود یا در بین موهای خودتان گره بخورد، پس بهتر است برای این مو از شامپو و نرم کننده با کیفیت استفاده کنید و مراقب آن باشید تا مثل روز اول سالم و درخشان باشد، همچنین هنگام سشوار کشیدن باید مراقب باشید تا زیاد گرما نبیند، زیرا دمای بالا سبب می‌شود مو آسیب ببیند.

روش های نگه داری از موی مصنوعی به چه صورت است؟

۱- موهایتان را باید با یک برس که بسیار نرم باشد مرحله به مرحله از پایین به بالا شانه کنید.

۲- هنگام خوابیدن باید مراقب باشید موهایتان را بالای سرتان جمع کنید، زیرا هنگامی‌که این موها زیر سرتان قرار گیرد باعث می‌شود در هم گره خورده و نامرتب شود و شانه کردنشان سخت‌تر شود.

۳-موهای اضافه شده را نباید در خانه خودتان رنگ کنید.

۴- برای شست‌وشوی موهای مصنوعی باید از شامپوها و لسیون‌های مخصوص که در بازار موجود است استفاده کنید تا دوام بیشتری داشته باشند و به علاوه درخشانی اولیه خود را حفظ کنند.

۵- برای جلوگیری از در هم پیچیدن موها دست خود را به حاشیه موهای اضافه شده برده و به سمت پایین بکشید.

در کل این روش برای بلند کردن موها تا چند سانتیمتر و آن هم در کوتاه‌مدت کمتر به موهای طبیعی و سالم شما آسیب می‌رساند. ولی اگر می‌خواهید از این روش برای بلند کردن موهای‌تان آن هم در درازمدت استفاده کنید باید پذیرای آسیب‌دیدگی موهای‌تان باشید.

در چه رده سنی و کدام جنس اکستنشن مو بلا مانع است؟

استفاده از اكستنشن مو بيشتر در خانمهاي ديده مي شود و در هر رده سني ممكن است بكار برود و تحمل آن بستگي به سن فرد ندارد ممكن است كسي در بار اول استفاده دچار حساسيت پوستي و سردرد شديد شود و نتواند موهاي اضافه شده را تحمل كند و فرد ديگري پس از بارها استفاده اين عوارض را نبيند ولي همين فرد در نهايت دچار ريزش موي شديد و كم حجم شدن موها ميشود.بنابراين توصيه ميشود حتي الامكان در صورت استفاده از اين روش براي افزايش طول يا حجم موها حتماً توسط افراد آموزش ديده انجام شود و بين دفعات اكستنشن مو فاصله زماني جهت استراحت موها در نظر گرفته شود.

اگر این روش، روش مضری است پس چرا برخی از پزشکان از این روش استفاده می کنند؟

عمل اكستنشن مو توسط آرايشگران و در سالنهاي آرايش انجام مي شود و پزشكان و متخصصين پوست روش اكستنشن را به دليل عوارض زياد براي افزايش طول مو توصيه نمي كنند. پزشكان براي درمان ريزش مو پس از انجام آزمايشات لازم در صورت نياز يا استفاده از مكملهاي دارويي را پيشنهاد مي كنند و يا در برخي موارد درمانهاي دارويي را براي پيشگيري از ريزش مو و تقويت رش موها ارائه مي دهند. در صورتي كه درمانهاي دارويي پاسخگو نباشند با در نظر گرفتن شرايط فرد عمل كاشت مو را انجام مي دهند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار