شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴
 معادلات سوريه وارد فاز جديدي شده و رايزني‌هاي فشرده منطقه درباره سوريه درحال برگزاري است. در ادامه تماس‌ها و رايزني‌ها درباره تحولات سوريه، سرگئي لاورف وزير امور خارجه روسيه طي دومين تماس تلفني خود ظرف ۴۸ ساعت با محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان پيرامون آخرين تحولات سوريه به رايزني و تبادل نظر پرداخت. ازسوي ديگر آمريكا نيز با برخي از متحدان خود در لوزان در حال تصميم‌گيري درباره برخورد نظامي با سوريه هستند. گزينه‌اي كه برخي از رسانه‌ها درباره احتمال آن نوشتند كه خروجي اين نشست اگر برخورد نظامي باشد تنها نيروهاي اسد را در برخواهد گرفت. نظري كه قطعا روسيه با آن مخالف است. هرچند روسيه هم اعلام كرده اسد بايد برود ولي در حال حاضر همكاري خوبي بين نيروهاي اسد و نيروي هوايي روسيه در سوريه وجود دارد. از سوي ديگر پوتين نيز فرمان حملات دائم از پايگاه نظامي اين كشور در سوريه را روز گذشته امضا كرده است.

سوريه موضوع مناقشه آمريكا و روسيه

رئيس‌جمهور سوريه اعلام كرد: « سران عربستان سعودي خيلي ساده و صريح به من گفتند اگر از ايران دورشوي و اعلام كني كه همه روابط سوريه با ايران را قطع كرده‌اي به تو كمك خواهيم كرد. » همچين اسد در مصاحبه با روزنامه روسي، از تبعات نامطلوب پيروزي نيروهاي ارتش كشورش در برابر تروريست‌هاي حلب براي همسايه شمالي يعني تركيه سخن گفت. اسد كه به سوالات خبرنگار روزنامه روسي «كومسومولسكايا پراودا» پاسخ مي‌داد، اعتقاد داشت كه تروريست‌ها به غير از فرار يا مرگ، گزينه ديگري ندارند. بشار اسد در اين خصوص گفت: «ما بايد به پاكسازي اين منطقه ادامه دهيم و تروريست‌ها را به سمت تركيه يعني همان جايي كه از آن آمده‌اند، عقب برانيم يا اينكه آنها را بكشيم. گزينه ديگري وجود ندارد. » بشار اسد كه تركيه را مبدأ حركت تروريست‌ها به سمت كشورش و مقصد احتمالي روزهاي آتي آنها دانسته بود، در اين مصاحبه، همچنين اقدامات تركيه را در حكم به راه انداختن جنگ در كشورش ارزيابي كرد و گفت كه اين اقدام با قوانين بين‌المللي متناقض است. بشار اسد به جنگ لطفي مقامات آمريكايي و روسي بر سر حمله احتمالي آمريكايي‌ها به ارتش سوريه و اتهام‌زني واشنگتن به مسكو براي كوتاهي در حمايت از آتش‌بس هم اشاره كرد و گفت كه سوريه به موضوع مناقشه بين اين ۲ ابرقدرت تبديل شده است.

عربستان به دنبال معامله با اسد

رئيس‌جمهور سوريه در اين مصاحبه از پيشنهادهاي يكي از دشمنان اصلي اين روزهاي دولتش يعني عربستان براي حمايت مشروط از دمشق هم خبرهايي داشت. بشار اسد گفت: «سران عربستان سعودي خيلي ساده و صريح به من گفتند كه اگر از ايران دور شوي و اعلام كني كه همه روابط سوريه با ايران را قطع كرده‌اي، به تو كمك خواهيم كرد.»


برچسب ها: افشاگری ، بشار اسد
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار