شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹

مسئول واحد سلامت دهان و دندان مركز بهداشت خوزستان گفت: ممكن است كودكان حين بازي دچار سانحه شده و دندان‌هايشان آسيب ببيند و معمولا چون دندان‌هاي دايمي جلوتر از دندان‌هاي ديگر هستند و بزرگ‌ترند، احتمال آسيب آنها نيز بيشتر است.

دكتر ندا رسايي در اظهار كرد: اگر دندان شيري دچار آسيب شود، مشكلي نيست و به جاي آن دندان دايمي مي‌رويد ولي اگر دندان دايمي كودك آسيب‌ديده باشد بايد ترميم شود.

وي افزود: ريشه دندان كودكان كاملا تشكيل شده است و اگر دنداني كنده شود مي‌توان آن را سر جايش قرار داد و با يك دستمان آن را فشار داد تا در جاي خود قرار گيرد. البته دندان بايد ابتدا توسط سرم نمكي يا شير شسته شود و سپس در جاي خود قرار گيرد.

رسايي گفت: در صورت كنده شدن دندان، بايد كودك را پيش از نيم ساعت به دندان‌پزشك رساند تا احتمال ماندگاري دندان افزايش يابد، در اين مدت نيز اگر دندان را در جاي خود قرار ندادند بايد در شير قرار دهند.

اين متخصص بيماري‌هاي لثه گفت: نبايد دندان كنده شده را از ريشه گرفت چرا كه ريشه دندان اليافي دارد كه از طريق آنها به فك جوش مي‌خورد و در صورتي كه ريشه را در دست بگيرند اين الياف‌ها از بين مي‌روند. اين دندان‌ پس از اتصال بايد عصب‌كشي شود. دندان بعدها با دندان‌هاي اطراف جوش خورده و احتمال رويش بيشتر را ندارد.

وي ادامه داد: گاهي نيز در سانحه‌ها ممكن است دندان درون فك فرو رود كه بايد به سرعت به پزشك مراجعه شود تا دندان را از فك بيرون بياورند. گاهي هم ممكن است است تاج‌دندان بشكند كه اگر تاج از لبه مينايي بشكند دوباره مي‌توان آن را در جايش گذاشت ولي اگر تاج از نيمه شكسته باشد بايد ارزيابي شود كه از ناحيه عصب شكسته باشد و بعد پزشك تشخيص مي‌دهد كه دندان مي‌تواند بماند يا نمي‌تواند.

رسايي عنوان كرد: اگر دندان لب به لب لثه شكسته باشد جراح بايد شرايط را تشخيص دهد. در بزرگسالان بيشتر دندان‌هاي بالايي مي‌شكنند و با توجه به اين كه دندان از چه مكاني شكسته باشد پزشك بايد تشخيص دهد كه قابل استفاده است يا نه.

وي افزود: اگر دندان به صورت عمودي شكسته شده باشد، قابل نگه‌داري نيست و بايد آن را كشيد و تنها دندان‌هايي كه به صورت افقي شكسته شده باشد قابليت ماندن دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار