شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
یک روزنامه انگلیسی در یادداشتی نوشت که ایمیل‌های فاش شده «هیلاری کلینتون» اثبات کرد که وزارت خارجه آمریکا و کلینتون و واشنگتن از همان ابتدا می‌دانستند که عربستان و قطر، بودجه «داعش» را تأمین می‌کنند و آن را علنی نکردند.
یک روزنامه انگلیسی در یادداشتی نوشت که ایمیل‌های فاش شده «هیلاری کلینتون» اثبات کرد که وزارت خارجه آمریکا و کلینتون و واشنگتن از همان ابتدا می‌دانستند که عربستان و قطر، بودجه «داعش» را تأمین می‌کنند و آن را علنی نکردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در یادداشتی به قلم «پاتریک کاکبرن» نوشت که بین آنچه که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره افراط‌گرایی می‌داند و آنچه که واقعا در ملاء عام به صورت آشکارا درباره آن می‌گویند، تفاوت عجیب و غریبی وجود دارد.

این گزارش سپس در مقدمه خود اینگونه نوشت که این از خوش‌شانسی عربستان سعودی و قطر بود که خشم عمومی مردم آمریکا از شوخی‌های جنسی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، توجهات را از جدیدترین بخش‌ ایمیل‌های فاش‌ شده «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها منحرف کرد.

طبق این گزارش، یکی از جذاب‌ترین این ایمیل‌های فاش‌شده تحت عنوان «یادداشت وزارت خارجه آمریکا» به تاریخ 17 آگوست 2014  است که به واکنش مناسب آمریکا به پیشروی سریع نیروهای «داعش» بود که آن زمان به سمت شمال عراق و شرق سوریه هجوم برده بودند.

ایندیپندنت ادامه داد، در آن زمان، دولت آمریکا اعتراف نکرد که عربستان سعودی و همپیمانان سنی این کشور از جنبش‌های سبک داعش و القاعده حمایت می‌کنند اما در یادداشت‌های فاش شده مربوط به ایمیل‌های کلینتون آمده و بر اساس «اطلاعات غرب، اطلاعات آمریکا و منابع منطقه‌ای است»، هیچ‌گونه تردیدی درباره آنهایی که از داعش حمایت می‌کنند، وجود ندارد. داعش در زمانیکه این ایمیل‌ها نوشته می‌شد، در حال سلاخی و تجاوز به روستاییان «ایزدی» و قتل عام سربازان عراقی و سوری که به اسارت گرفته بودند، بود.

در این یادداشت کلینتون که فاش شده بود، نوشته شده است: «ما باید از ابزار دیپلماتیک و اطلاعاتی سنتی خود برای اعمال فشار به دولت قطر و عربستان سعودی که حمایت‌های مخفیانه مالی و لجستیکی در اختیار داعش و دیگر گروههای افراطی منطقه قرار می‌دهد، بهره بگیریم».

روزنامه ایندیپندنت با اشاره به این مورد نوشت که برای مقامات عالیرتبه آمریکا این مسئله که عربستان و قطر از داعش و گروههای افراطی حمایت می‌کنند، کاملاً مشهود بوده است اما آنها هرگز آشکارا به این مسئله اشاره نکردند زیرا دشمنی کردن با عربستان و پادشاهی‌های خلیج‌فارس، ترکیه و پاکستان موجب می‌شد که قدرت آمریکا تا حد بسیار زیادی در خاورمیانه و جنوب آسیا تضعیف شود.

این گزارش ادامه داد، برای یک مدت بسیار مدیدی بعد از حادثه 11 سپتامبر، آمریکا حاضر نبود با این همپیمانان قدیمی خود مقابله کند و بنابراین عمداً «جنگ با تروریسم» شکست خورد. 15 سال بعد از آن حادثه، هم‌اکنون القاعده به شکل متفاوتی درآمده است و بسیار قدرتمندتر از قبل شده است زیرا به کشورهای حامی این گروه‌ آزادانه رها شدند.

این روزنامه ادامه داد، اینطور نبوده که هیلاری کلینتون بعنوان وزیر خارجه آمریکا و دستگاه سیاست خارجی آمریکا به طور کلی از آنچه که رخ می‌داده، بی اطلاع بوده باشند. پیش از این انتشار اسناد مربوط به وزارت خارجه آمریکا با نام خود هیلاری کلینتون در دسامبر 2009 توسط ویکی‌لیکس، می‌گوید: «عربستان سعودی همچنان پایگاه مهم مالی القاعده، طالبان و لشکر طیبه پاکستان (LeT) است».

ایندیپندنت نوشت، علیرغم آنکه آمریکا به این مسائل واقف بوده است اما همدستی سعودی‌ها با این جنبش‌ها هرگز یک موضوع مهم سیاسی در آمریکا نبود. دلیل این مسئله چه بوده است؟

این گزارش سپس نوشت، پاسخ این است که قطعاً‌ آمریکا فکر نمی‌کرده که فاصله گرفتن از همپیمانان سنی خود، در راستای منافعش بوده و منابع زیادی را در این راه صرف کرده تا تضمین کند که چنین چیزی رخ نخواهد داد. آنها از خبرنگاران سازگار، دانشگاهیان و سیاستمدارانی که تمایل داشتند از مواضع سعودی‌ها حمایت آشکار و پنهان کنند را جذب و استفاده کردند.

این گزارش اینگونه نوشت که عقاید واقعی مقامات ارشد کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا تنها به صورت دوره‌ای مشهود و ملموس بود و حتی وقتی که صداقت آنها خبرساز می‌شد، آنچه که گفته بودند نیز خیلی سریع فراموش می‌شد.

بعنوان مثال، اوایل سال جاری میلادی، «جفری گلدبرگ» در نشریه «آتلانتیک»، تکه‌ای را بر اساس چندین مصاحبه با «باراک اوباما» نوشت که در آن اوباما «اغلب به شدت، نقشی که همپیمانان عرب آمریکا در دامن زدن به تروریسم ضدآمریکایی ایفا کرده‌اند را زیر سؤال برده بود». او به وضوح اعلام کرد که تئوری‌های سیاست خارجی او را وادار کرده که با عربستان بعنوان یک همپیمان برخورد کند.

گلدبرگ گزارش کرد که «تا حد زیادی احساسات داخل کاخ سفید بر این اساس است که بسیاری از برجسته‌ترین اندیشکده‌های واشگتن، سفارشات حامیان مالی عرب و طرفدار اسرائیل خود را اجرا می‌کنند. من شنیده‌ام که یکی از مقامات دولت آمریکا به خیابان ماساچوست، (Massachusetts Avenue)، محل استقرار بسیاری از اندیشکده‌های آمریکا، بعنوان یک قلمرو تحت اشغال اعراب اشاره کرده است».

ایندیپندنت سپس با اشاره به این گزارش گلدبرگ نوشت، علیرغم این مسئله، تلویزیون و روزنامه‌ها با کارشناسان باصطلاح آکادمیک این اندیشکده‌ها درباره داعش، سوریه، عراق، عربستان سعودی و خلیج فارس مصاحبه کردند که  عمداً این مسئله را تکذیب کردند.

طبق این گزارش، ایمیل هیلاری کلینتون مربوط به آگوست 2014  به طور مسلم عنوان می‌کند که عربستان سعودی و قطر بودجه داعش را تأمین می‌کنند که در آن زمان هیچ اشاره‌ علنی به این مطلب نشده بود بلکه رسانه‌ها در آن زمان بیان می‌کردند که داعش بودجه خود را از طریق فروش نفت، مالیات و اجناس عتیقه تأمین می‌کند و بعد از آن تأکید کردند که داعش به پول عربستان و کشورهای خلیج‌فارس نیازی ندارد.

ایندیپندنت نوشت که چنین استدلال‌هایی برای توضیح تأمین بودجه گروه تروریستی «جبهه‌النصره» که هیچ میدان نفتی تحت کنترل خود ندارد، قابل استفاده نبود اما حتی در خصوص داعش نیز اعتقاد به اینکه یک گروه خودکفا است، همیشه جای تردید باقی گذاشته بود.

این روزنامه انگلیسی سپس اینگونه ادامه داد که با نگاهی به جدیدترین ایمیل‌های فاش‌ شده کلینتون، متوجه می‌شویم که وزارت خارجه و سازمان اطلاعاتی آمریکا به طور قطع هیچ تردیدی در این خصوص نداشتند که عربستان و قطر، بودجه داعش را تأمین می‌کنند اما با این وجود همیشه بین آنچه که واقعا درباره عربستان و کشورهای عرب خلیج‌فارس می‌دانستند و آنچه که واقعا در ملاء‌عام و آشکارا درباره آنها بیان می‌کردند، تفاوت وجود داشت.

با اینحال، مقامات آمریکایی گاه و بیگاه حقایقی را بیان می‌کردند بعنوان مثال، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا به دانشجویان هاروارد در اکتبر 2014 گفت که عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی، «خیلی زیاد برای خلع اسد و به راه انداختن یک جنگ نیابتی شیعه و سنی مصمم بودند. آنها چه کار کردند؟ صدها میلیون دلار و هزاران تن تسلیحات را به سوی هرکسی که علیه اسد مبارزه می‌کرد، روانه کردند. این در حالی بود در میان افرادی که تجهیز می‌شدند، النصره و القاعده و عناصر افراطی بودند که از دیگر نقاط جهان آمده بودند».

ایندیپندنت سپس به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره کرد و نوشت که ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون احتمالاً به مفهوم روابط حسنه نزدیک‌تر با عربستان سعودی است.

این گزارش در پایان نوشت، یادداشت‌های فاش شده کلینتون همچنین درباره جاه‌طلبی‌های عربستان سعودی و قطر برای سلطه بر جهان سنی نیز صحبت کرده است اما این تلاش‌های آنها به موفقیت ختم نشد و هر آنچه که عربستان، قطر، ترکیه و دیگر کشورها فکر می‌کردند انجام می‌دهند، محقق نشد و همین شکست‌ها است که آینده روابط با کشورهای عرب خلیج فارس و دولت آمریکا را شکل خواهد داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار