شوشان / پونه راد

"> بیماری قرن دیجیتال!
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷

 

شوشان / پونه راد

 

اگر بتوان قرن 19 را قرن تفکر بشری برای برقراری همبستگی انسانی نامید قرن 20 ام را قرن جدایی در قالب هویت جویی باید نامید، چنانکه  سر سلسله این رفتارها را بتوان در واژه هایی چون استقلال طلبی یافتن برتری جنسی و نژادی و ملی پیدا کرد و نام آن را بیماری قرن نامید براستی بشر تا چه حد می تواند در انزوای هویت طلبی بسر ببرد؟

در طول تاریخ انسان همواره به دنبال یافتن هویتی بوده است که بتواند خود را با آن به عرضه بگذارد.

آریا : به معنای نجیب و نژاد بوده است و نخستین بار از زبان رهبران دولت "متیانی" در تاریخ به ثبت رسیده است که البته این عنوان یک لقب بوده و همچنان که ملیت های دیگر در پس نجابت خود به پیشرفت و آبادانی فکر کرده اند اقوام آریایی نیز در پناه بزرگ و نژاد خواهان ارضا این حس تاریخی بوده اند.

اما بد نیست گوشه چشمی به  این ذات هویت طلب انسانی داشته باشیم که قطع به یقین برای شکل دادن آن نیاز به حرکت ها و کنش های مختلف سیاسی و اجتماعی خواهد بود  چه ذات هویت طلبی با  برتری جویی یکسان است و نمونه ساده اما پرخطر این هویت گرایی همان قوم گرایی ست که با لذت برتری جویی انجام می گیرد با نگاهی گذرا به شبکه های اجتماعی شایع با شگفتی می توان جمعیت های مجازی مختلفی را دید که اگر چه شاید کاربران آن چندان دقت و تمرکزی بر اهداف آن ندارند اما با هدفی چون رسیدن به برتری نژادی و قومی شکل گیری می شوند.

گریزی نیست زمانی که هویت را بتوان در نمادهای ملی و یا شمایل ها و حتی افراد جستجو کرد به راحتی در سیاه چاله های برخوردی و دور شدن از ذات هویت قرار گرفت... این مدعا اگر چه در ساختار دیگر وسایل ارتباط جمعی مثل طنز های تلویزیونی و سینمایی و استفاده از لهجه هایی قومی با تلخند و یا پیامک های تلفن همراه هم دیده می شود، اما در شبکه هایی اجتماعی دنیای مجازی به دلیل امکان استفاده از عکس ها، تصاویر و ویدیوها با ظرفیت نامحدود امکان شکل گیری گسترده تر و خطرناکتر وجود دارد . واقعی تر اینکه با دنیای رنگی مجازی می توان از ذهنیت ، قومیت و از هویت ، لذت ساخت.

اگر چه جامعه شناسان همیشه هویت طلبی را برآمده از برتری جویی می دانند اما امکان رسیدن به این بررسی این هویت طلبی برتری جویانه در شبکه های مخفی اجتماعی عملا غیر ممکن است و در این موقع امکان بررسی، آموزش و ارشاد این جامعه مجازی غیر ممکن است و خطرات جدی اینگونه هویت طلبی ها تا امکان بروز آماس چرکیشان غیر قابل دسترسی است.. شاید نتوان بسیاری از این شبکه های به ظاهر هویت طلبانه و در واقع برتری جویانه را کنترل کرد اما می توان با آگاهی و اطلاعات کامل از چگونگی این دنیاهای مجازی به کاربرانشان هشدار داد. البته شاید کمی عجله چاشنی کار کرد ....

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار