اگر فرد فقط یک بار دچار حمله PID شود ریسک حاملگی خارج از رحم برای او 7 برابر می شود. "> بیماری التهاب لگن را بهتر بشناسید
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۲

اگر فرد فقط یک بار دچار حمله PID شود ریسک حاملگی خارج از رحم برای او 7 برابر می شود.

اختصاصی شوشان / رویا محمودی: بیماری التهابی لگن یک بیماری حاد است که بر اثر صعود میکروب از دستگاه تناسلی زنان به قسمت های فوقانی بدون ارتباط با بارداری یا جراحی رخ می دهد و شامل انواع مختلفی است که بر اثر محل درگیری نام گذاری می شوند. این بیماری و بیماری های منتقله از طریق جنسی در تعدادی از عوامل خطر ساز سهیم هستند ولی حدود 40 تا 80 درصد آن به بیماری های منتقله از راه جنسی نسبت داده می شوند.

متخصص بیماری های عفونی استان می گوید : شایع ترین بیماری التهابی لگن یا همان (PELVIC INFLAMMATORY DISEASE  PID ) شامل باردای خارج از رحم ، نازایی ، عفونت های مکرر ، درد مزمن شکمی، چسبندگی لگن و آبسه ها هستند.

شایع ترین شکایت از این بیماری درد دو طرف قسمت تحتانی شکم یا لگن است. این بیماری یک بیماری چند میکروبی است و درمان صحیح و فوری عفونت های تناسلی در آن ، خطر آسیب و آثارهای طولانی مدت را از بین می برد. هر خانمی که درد های شکمی و لگن به صورت حاد و مزمن دارد باید از این نظر چک شود و بر اساس نیاز و انجام معاینات ، آزمایش و سونوگرافی توصیه می شود.

دکتر سید عطا ا... حسینی در ادامه گفت : اگر فرد فقط یک بار دچار حمله PID شود ریسک حاملگی خارج از رحم برای او 7 برابر می شود.

ناباروری پس از یک بار حمله حدود 13 درصد ، پس از دو بار حمله 35 درصد و از سه بار بیشتر حدود 50 تا 75 درصد خواهد بود.

این بیماری در زنان باردار نادر است ولی در صورت ابتلا حتما باید بستری شوند. برخی پزشکان بستری شدن تمام بیماران را توصیه می کنند ولی در مواردی که بیمار به درمان خوراکی پاسخ ندهد یا توانایی تحمل رژیم خوراکی را نداشته باشد یا دچار تب بالا و آبسه شود و حتی اگر بیمار نقص ایمنی داشته باشد حتما باید بستری شود. درمان باید هرچه سریع تر و با حدس بیمار شروع شود . هدف از درمان بیمار ، جلو گیری از عود و حفظ توانایی باروری است. زنان غیر باردار تا بهبودی کامل باید از تماس جنسی خودداری کنند و در این مواقع همسر بیمار نیز به صورت تجربی تحت درمان قرار می گیرد. با توجه به چند میکروبی بودن بیماری ، درمان باید حداقل توسط دو آنتی بیوتیک شروع شود و به مدت 14-10 روز ادامه یابد.

زنان مبتلا به آبسه لوله رحمی _تخمدان باید بستری شده و آنتی بیوتیک وسیع الطیف دریافت کنند. افزایش اندازه آبسه و عدم قطع درد ظرف 72 ساعت بعد از شروع آنتی بیوتیک نشان دهنده شکست درمان و نیاز به دخالت جراحی می باشد .


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار