حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: اگر روش احترام به یکدیگر و بررسی محققانه نظرات و آرا مخالف بین شیعه و سنی جاری بود، دیگر ما امروز داعش نداشتیم، آن جهنم منتظر سقیفه است و حرفی درش نیست، اگر نه این او را سب و لعن میکرد و او دیگری را سب و لعن نمیکرد دیگر ما داعش نداشتیم.
به نقل از رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس خارج تفسیر خود در ادامه تفسیر سوره مبارکه حجرات گفت: سوره مبارکه حجرات در مدینه نازل شد و بخشی از آداب و اخلاقیات و وظایف مردم را نسبت به پیشگاه حضرت محمد(ص) مشخص کرده است، در مکه کمتر این آداب رعایت میشد و توقعی نبود اما در مدینه که حکومت تشکیل شد و مردم با پیامبر(ص) رفتوآمد دارند باید آداب و نظمی داشته باشد.
وی افزود: خطوط کلی نظام اسلامی در قرآن آمده است اما جزئیاتی همچون کیفیت نماز صبح و مانند آن در قرآن نیامده و بر اساس سیره اهلبیت(ع) است، در سوره احزاب نیز بخشی از این آداب اجتماعی بیان شده است که زودتر نزد محضر پیامبر(ص) نروند، هنگامی که غذا صرف کردند زود بروند تا به پیامبر(ص) آزاری نرسانند، این مسائلی که درباره کیفیت ارتباط امت با امام است را خداوند مشخص میکند.
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه نباید روی جهالت به حرف هر کسی که خبری میآورد، اعتماد کرد، ابراز کرد: قرآن میفرماید اگر گزارشگری به شما خبری داد شما تحقیق کند، چون ممکن است سهو و نسیان و عمد و خطایی در خبر باشد، بیتحقیق اگر اعتماد کردید ممکن است، عواقبی داشته باشد، اگر کسی آمد که فسقش در نزد شما آشکار است و خبری داد تحقیق کنید، یا نه اگر کسی آمد که احتمال فسقش را میدهید نیز تحقیق و تبین کنید.
وی ادامه داد: جهالت در مقابل عقل است، آن عقل عملی که عبادت خدا را انجام بدهد و بهشت را به دست بیاورد را ندارند، جاهلیت هم روی همین جهالت بنا شد، از این آیه حجیت خبر واحد به دست نمیآید، اصولا اصول یک علم تأسیسی نیست، بلکه یک علم امضایی است، اگر یک کسی در تمام عمر قرآن را ندیده باشد میتواند در اصول محقق باشد، به دلیل اینکه این حرفها قبل از اسلام بود، بعد از اسلام هم بود و همینطور ادامه دارد و در کشورهای غیراسلامی هم هست، اما حالا که در حوزه اسلام آمده علمی نیست که به قرآن متکی باشد.
حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به اینکه ما آن روحانی که سرسپرده به اهلبیت(ع) باشد، کم داریم، خاطرنشان کرد: این جوانانی که تازه به قم میآیند و طلبه میشوند، گاه اصلا قرآن را ندیده است و میتواند اصول و کفایه را یاد بگیرد و مجتهد شود، علم ما یک علم قرآنی نیست، اگر علم ما یک علم قرآنی بود و «قالالله» بود، کار خودش را انجام میداد، ما باید حواسمان جمع باشد که عمرمان را در چه چیزی صرف میکنیم.
وی با اشاره به روشهای پاسخ به شبهات از سوی سیدمرتضی، بیان کرد: اگر روش احترام به یکدیگر و بررسی محققانه نظرات و آرا مخالف بین شیعه و سنی جاری بود، دیگر ما امروز داعش نداشتیم، آن جهنم منتظر سقیفه است و حرفی درش نیست، اگر نه این او را سب و لعن میکرد و او دیگری را سب و لعن نمیکرد دیگر ما داعش نداشتیم، اینکه ما فحش بدهیم و آنها هم فحش بدهند نتیجهاش داعش است.
استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: ذات اقدس اله پیامبر(ص) را ادب کرد، به پیامبر(ص) فرمود به امام علی(ع) بگو که او از من و من از اویم، خدا میداند که چه قدر در روحیه پیامبر(ص) اثر گذاشت، جهنم منتظر سقیفه است، اما یک ملتی با یک ملت دیگر اینطور که راه سیدمرتضی نبود، نتیجهاش همین داعش است، این دارالتقریب سعیهایشان مشکور است اما بالاخره بحثها باید یک روزی حل شود، اختلاف نظر و اختلاف رأی را باید تقدیس کرد، اما یک وقت یک نفری مشکل دارد، حکومت باید آن را ادب کند، اما اگر کسی مشکلی ندارد، همان طور که سیدمرتضی گفته است نظرش باید محترم باشد.