اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
در نشست هم اندیشی روسای آموزش و پرورش خوزستان و سیستان چه گذشت؟ / تقی زاده: آموزش و پرورش به تنهایی مسئول عقب ماندگی های آموزشی نیست / مدیر کل آموزش و پرورش سیستان: پیش دبستانی را به عنوان یک تجربه از خوزستان به سیستان می برم + تصاویر
استانی که در بیش از هزار سال پیش دانشگاه آن دانشجوی بین‌المللی جذب می‌کرد اکنون با 600 هزار بی‌سواد رتبه سوم بی‌سوادی دارد


شوشان: مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: آموزش و پرورش به تنهایی مسئول عقب ماندگی های آموزشی نیست و برای رفع این عقب ماندگی ها باید آموزش و پرورش اولویت اول دولت ها باشد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان، محمد تقی زاده در جلسه هم اندیشی روسای ادارات کل آموزش و پرورش خوزستان و سیستان و بلوچستان اظهار کرد: همگرایی و هم اندیشی متولین تعلیم و تربیت دو استان سیستان و بلوچستان اتفاق مبارکی است .

وی با اظهار اینکه هر ایرانی باید بخشی از هویت تاریخی ،فرهنگی ، اجتماعی، و مذهبی خود را در این دو استان دنبال کند، افزود:حدود 6 هزار سال قبل از میلاد، بخشی از هویت ملی ما از شهر سوخته سیستان آغاز شد و توسط یعقوب لیث صفاری تا خوزستان و عراق ادامه پیدا کرد.

تقی زاده  با اشاره به اینکه تاریخ ادبیات سرزمین ما به نقاط مختلف دنیا ارسال شد، اضافه کرد:  خوزستان نیز خاستگاه اولین تمدن‌های ایرانی آریایی است و این تمدن ها را به سرزمین فارس و دیگر نقاط ایران منتقل کرده است.

وی با اظهار اینکه خوزستان دروازه ورود اسلام  به ایران است، بیان کرد:زنگ مدرسه ای که برای اولین توسط نبی اکرم(ص) در عربستان تاسیس شد به سرعت در خوزستان شنیده شد .از این رو استان خوزستان600 سال قبل از آکسفورد دارای دانشگاه بود.

وی با اظهار تاسف از اینکه دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان با این سابقه تاریخی در بیکاری و بی سوادی رتبه های اول و سوم را دارند ،تصریح کرد: هیچ تحول و تکاملی در جوامع ایجاد نمی شود مگر اینکه آموزش و پرورش در آن جامعه دچار تحول و تکامل شود و امیدوارم با ایجاد بستر مناسب برای این تغییرات، زمینه رشد و توسعه  در این دو استان فراهم شود.

وی با بیان این‌که 2 شاخص همواره در طول سالیان متمادی برای ارزیابی دانش‌آموزان و ادارات آموزش‌و‌پرورش سراسر کشور وجود داشته است  گفت : در هیچ کشوری مثل ایران دانش‌آموزان و سیستم تعلیم و تربیت با این 2 شاخص مورد سنجش قرار نمی گیرد.

تقی زاده این شاخص‌ها را کنکور و امتحانات نهایی سوم متوسطه عنوان کرد و گفت: ما در برنامه توسعه آموزش‌و‌پرورش استان 20 شاخص را در دستور کار قرار دادیم.
 

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خوزستان اولین شاخص را پیش‌دبستانی عنوان کرد و افزود: معتقدیم زمانی مشکل ما در کنکور حل می‌شود که پیش‌دبستانی توسعه یافته باشد. البته هدف از ایجاد این دوره آن نیست که دانش‌آموز یک‌سال زودتر وارد مدرسه شود و الفبا را بیاموزد بلکه می‌خواهیم نوآموزان معنا و مفهوم ساده‌ترین واژه‌های زندگی اجتماعی مانند دوستی، صداقت، همبستگی، احترام به حقوق دیگران و ... را زودتر فرا بگیرد.
 
تقی زاده تصریح کرد: به نظرم فصل اول کتاب زندگی اجتماعی ما باید ایجاد درک، فهم و شعور درباره این واژه‌‌ها باشد و اگر این اتفاق محقق شود، بسیاری از مشکلات، چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی روزمره در جامعه وجود نخواهد داشت. 

وی اولویت دوم را سوادآموزی برشمرد و توضیح داد: استانی که در بیش از هزار سال پیش دانشگاه آن دانشجوی بین‌المللی جذب می‌کرد، اکنون با 600 هزار بی‌سواد، رتبه سوم بی‌سوادی کشور را دارد و تا زمانی که این معضل حل نشود، نمی‌توانیم فرایند تعلیم و تربیت را از مدرسه به خانه هدایت کنیم.

تقی‌زاده با ابراز گلایه از این‌ که وقتی خارج از مجموعه آموزش‌ و پرورش می‌خواهند علل عقب‌افتادگی آموزشی را دنبال کنند همه نگاه‌ها متوجه آموزش‌ و پرورش است، تصریح کرد: به اعتقاد من در طول دوره معاصر علاوه بر همه علل جانبی، اساسی‌ترین عامل عقب‌افتادگی آموزش‌وپرورش ایران این بوده كه آموزش‌وپرورش هرگز اولویت اول هیچ کدام از دولت‌ها نبوده است.
 
وی افزود: البته در این دولت، اتفاق زیبای دیگری در خوزستان افتاد و آن درگیر کردن ذهن مردم و مسئولان نسبت به مسأله تعلیم و تربیت بوده است به‌طوری‌که هر 2 استاندار دولت تدبیر و امید، علی‌رغم همه مشکلاتی که در استان وجود دارد، اولویت اول خود را تعلیم و تربیت عنوان کردند.

تقی‌زاده با اشاره به این‌که در طول سال تحصیلی گذشته تمام اعتبار استان به‌عنوان سرانه یک میلیون دانش‌آموز، یک میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است که به ازای هر دانش‌آموز هزار و 400 تومان می‌شود، گفت: آیا این مبلغ تنها کفاف پول گچ را می‌دهد در حالي كه 45 هزار کلاس درس در استان وجود دارد.
 
وی افزود: با این وجود آموزش‌ و‌ پرورش خوزستان مطالباتی حدود 200 میلیارد تومان از سال 71 از شرکت‌ها، سازمان‌ها و شهرداری‌ها داشته که پرداخت نشده‌اند. زیرا در طول این سال‌ها آموزش‌ و‌ پرورش اولویت اول مسئولین  نبوده است در حالی‌که اگر این اتفاق بیافتد بسیاری از مشکلات حل‌شدنی است.

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان:

پیش دبستانی را به عنوان یک تجربه از خوزستان به سیستان و بلوچستان می برم

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهار کرد: پیش دبستانی را به عنوان یک تجربه از خوزستان به سیستان و بلوچستان می برم و امسال در هر مدرسه یک کلاس پیش دبستانی دایر می شود.

علیرضا نخعی در جلسه هم اندیشی روسای ادارات کل آموزش و پرورش خوزستان و سیستان و بلوچستان در اهواز گفت: یکی از تجربیاتی که از این سفر کسب کردیم ، توجه به پیش دبستانی به عنوان یکی از اولویت های آموزش و پرورش خوزستان بود که این تجربه را در استان سیستان و بلوچستان  با ایجاد یک کلاس پیش دبستانی در هر مدرسه ،اجرا می کنیم .

وی  «خرید خدمات آموزشی» را  یکی از تجارب ارزنده آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان دانست و اضافه کرد: در سال تحصیلی گذشته با اجرای طرح «خرید خدمات آموزشی» میانگین نمرات  استان سیستان و بلوچستان ارتقا پیدا کرد که امیدواریم با رفع اشکالات این طرح  در سال تحصیلی جاری ، از پیشرفت آموزشی بیشتری برخوردار شویم.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان چالش نقل و انتقالات فرهنگیان را یکی از چالش های عمده در آموزش و پرورش برشمرد و با تاکید بر لزوم جایگزینی مدل های جدید به جای استخدام نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: نیروهای تازه استخدام قبل از اینکه به محل خدمت خود بروند تقاضای جابجایی می کنند و این امر به هیچ وجه به  صلاح آموزش و پرورش نیست.

نخعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه جامعه از آموزش و پرورش انسان آگاه و با مهارت می خواهد، خاطر نشان ساخت: مدارس ما فقط دنبال آماده کردن دانش آموز برای دبیرستانهای خاص هستند و دبیرستانها نیز فقط برای کنکور و دانشگاه دانش آموز تربیت می کنند پس تکلیف جامعه که از ما شهروند ماهر، آگاه و توسعه یافته می خواهد چه می شود.

وی همچنین گفت: تمامی مدارس در مجموعه آموزش و پرورش باید تلاش کنند تا نیروهایی با مهارت و کارآفرین تربیت کنند تااهدافی که در  سند تحول بنیادین وجود دارد، عملیاتی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان که سه روز میهمان خوزستان بود، با مثبت ارزیابی کردن سفر به خوزستان گفت: هویت ملی ایرانیان مبتنی بر دوستی است و  ارتباط انسانی در تمامی ابعاد باید برقرار شود چون ما در دنیایی زندگی می کنیم که به هم اندیشی و دوستی با هم نیاز داریم.

نخعی با اظهار اینکه « سفر به خوزستان را هرگز فراموش نمی کنم» ، بیان داشت: دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان به زیبایی در هم تنیده هستند  و از حضور در جمع مردم این استان، احساس قرابت و نزدیکی می کنیم.

وی مناطق مرزی در خوزستان را بسیار خاطره انگیز توصیف کرد و گفت: لحظاتی که بر ما در شهرهای اهواز، سوسنگرد، اندیمشک، آبادان ، دزفول و خرمشهر گذشت به یاد ماندنی است و وجب به وجب خاک خوزستان همانند زیارتگاه است.
 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار