شوشان / امید حلالی "> مجموعه «بفرمایید شام» و تلاش برای ایجاد شبکه اجتماعی میان خانه های مجردی
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۴

شوشان / امید حلالی

یکی از برنامه هایی که شبکه ماهواره ای «من و تو» در راستای جنگ نرم علیه ملت ایران تدارک دیده است مجموعه «بفرمایید شام» است. قبل از نقد و نقب به این برنامه باز هم بنا به نوشتارهای قبلی قابل ذکر است که سویه شبکه های فارسی زبان ماهواره ای - آن ور آبی - به دو دسته تقسیم می شود. گروه اول سنتی مثل VOA به شکل واضح جنگ سخت و شایعه پراکنی و سوگیری و تخریب باورها و ترور شخصیتی رهبران و مدیران را دنبال می کنند اما گروه دوم که دست بتنی پوشیده در دستکش خوشرنگ و لطیف خز دارند جنگ نرم و تغییر عادات و هنجارها را به پیش می برند که FARSI 1 و «من و تو» و GEM و زمزمه از این دسته خطرناک دوم اند.

اما بعد؛ در دانش نامه جهانی ویکی پدیا مجموعه بفرمایید شام که موضوع بحث ما است این گونه معرفی شده است : «بفرمایید شام (به انگلیسی: Come Dine With Me مسابقه ای تلویزیونی است که امتیاز آن توسط شبکه فارسی زبان من و تو ۱ از شبکه ITV انگلستان خریداری شده و توسط این شبکه فارسی اجرا و پخش می گردد. هر هفته ۴ شرکتکننده که تا به حال یکدیگر را ندیدهاند در خانه هایشان برای هم شام تهیه می کنند و مخفیانه به هم امتیاز می دهند. در شب آخر مسابقه، هر کسی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد، برنده مسابقه میشود.

شرکت کننده برنده در فصل نخست این برنامه در انگلستان، ۱۰۰۰ پوند و در فصل دوم در سوئد، ۱۰۰۰۰ کرون دریافت میکند. از سوی راوی برنامه (با نام مستعار طغرل ایرادپور)، دو تن از شرکت کنندگان به عنوان «شخصیت جذاب هفته» و «شخصیت شیرین هفته» نیز معرفی میشوند.» اما روی دیگر این مجموعه و اتفاقاتی که در خلال آن می افتد عبارت اند از :

* در برنامه که مختص به ایرانی های مهاجر از کشور است و غالبن به شکل مجردی زندگی می کنند، کسانی که قبلن همدیگر را نمی شناخته اند گرد هم می آیند.

* در خلال برنامه و حین آماده کردن غذا توسط میزبان می بایست دسر و مشروب سرو شود و پس از خوردن شام برنامه رقص و موسیقی است.

* پس از همه این مراحل افراد به یکدیگر نمره می دهند و در چهار شب متوالی به خانه های یکدیگر می روند.

* نکته فاجعه انگیز اینکه اگر یکی از افراد شرکت کننده متاهل باشد در شب میهمانی شوهر یا همسر او خانه نیست! مگر اینکه هنر خاصی داشته باشد در باب گیتار زدن یا سرگرمی و ...

* طبق برآوردهای صورت گرفته در حالی که شبکه های ماهواره ای با مشکل منابع مالی دست به گریبان اند، شبکه من و تو که توسط فرقه ضاله بهاییت اداره می شود اسپانسری از قبیل شرکت های مشروب فروشی واقع در کشورهای همسایه ایران دارد که فرآورده های خود را به داخل کشور قاچاق می کند و حین برنامه برای آنها توسط شرکت کنندگان تبلیغ غیر مستقیم می شود.

* این نکته به بیننده القاء می شود که فلان خانم از کدام گوشه ایران به غرب مهاجرت کرده و بدون اینکه مشکل خاصی برایش پیش آید حالا به شکل مجردی و با آزادی مطلق زندگی کرده و از رفاه نسبی نیز برخوردار بوده و غرق در تنعم و خوشی است.

* شرکت کنندگان برنامه با هم بسیار راحت بوده و نشست جنبه رسمی و خانوادگی نداشته و لباس به اصطلاح آزاد پوشیده و با هم فاش صحبت می کنند. همچنین با دقت بیشتر در برنامه مولفه هایی دیگر قابل احصاء هستند که به همین موارد بسنده می شود. اما سئوال اساسی آن است که هدف تدوین کنندگان برنامه «بفرمایید شام» چیست؟ که به اختصار پاسخ می تواند چنین باشد:

- در پی افت معدل و متوسط روابط خانوادگی و صله رحم در کشور به دلیل ساعات اشتغال بالا برای تامین معیشت و از طرفی تشریفاتی شدن میهمانی ها و سفره های چند غذایی که محصول آن گران شدن گردهمایی های خانوادگی و تعریف شده و شرعی و سنتی است این برنامه رخنه گسترده ای را برای تغییر عادات تدارک دیده است. از طرفی میهمانی با تدارک شام تاکنون به شکل تعریف شده مختص خانواده های ایرانی بوده و گردهمآیی تعدادی جوان خاصه از دو جنس در خانه معنای غیر متعارف و بزهکارانه «پارتی» میان جامعه داشته است اما پارتی ها به دلیل شلوغ کاری و بی ظرفیت بازی شرکت کنندگان قابل لو رفتن و برخوردند لیکن بفرمایید شام همان مدل جمع و جور پارتی است بدون آنکه کسی و همسایه ای را ناراحت کند. اگر پارتی در باغ و کنار استخر و خانه ویلایی بزرگ انجام می شد و تبعات مختلف برای برگزار کنندگان داشت اما مدل برنامه «بفرمایید شام» قابل بازسازی و انجام در آپارتمان ها و خاصه خانه های مجردی ست. اگر دو نوع زندگی را زندگی غیر سنتی در ایران نامید یکی زندگی آپارتمان نشینی ست که رفته رفته بر اثر مشکلات و محدودیت های اقتصادی و ارضی یا امنیت بیشتر تبدیل به فرهنگ عمومی و بخشی از پیکره جامعه شده است و دیگر پدیده «خانه های مجردی» و در مرحله بعد «خانه های خالی» در کشور است که تیپ دوم یعنی خانه های مجردی با توجه به بالا رفتن سن ازدواج در حال باب شدن و جا افتادن و پذیرفته شدن است اما از تیپ سوم عمومن استفاده بزهکارانه می شود که مختص طبقات مرفه تر یا سوداگر است.

تامل در برنامه های پخش شده از تلویزیون هایی که جنگ نرم و تغییر عادات و هنجارها را دنبال می کنند اما نشان می دهد که شوالیه های این نبرد که تهیه کنندگان برنامه و کارگردان های آنها هستند در فارسی 1 مجتمع های آپارتمانی و در بفرمایید شام و شبکه من و تو خانه های مجردی را هدف گیری و گرا گذاری کرده اند. بفرمایید شام با هدف اتصال خانه های مجردی و تبدیل آنها به شبکه اجتماعی بی بند و بار و در عین حال مرتبط با هم طراحی شده است و اهداف شومی را دنبال می کند که همانا برهم زدن عادات و سنت های حسنه ایران اسلامی است. آنها به بیانی واضح می گویند این سراب و منجلاب را نشان می دهند که شما می توانید در خانه مجردی تنها نباشید! به میهمانی بروید و میهمان همجنس و غیر همجنس دعوت کنید و خود را در زنجیره ای پایان ناپذیر از میهمانی و سرو دسر و مشروب و شام و رقص و سرگرمی به اشتراک بگذارید بدون اینکه تقیدی به خانواده و اهل و عیال داشته باشید.

آنها در عین حال از انرژی و جذابیت برنامه های پر طرفدار تهیه غذا توسط آشپزان خبره - چه در کتاب و چه در تلویزیون - که معمولن توسط زنان خانه دار دنبال می شود استفاده ای اهریمنی کرده و چنین برنامه ای را تدارک دیده اند. بگذارید این یادداشت بر خلاف فیلم های سینمایی یا قصه های حوزه هند و ایرانی پایانی خوش نداشته باشد با طرح این پرسش که : حال ما داخل کشور و در صدا و سیما حداقل در پاسخ به این تک و حمله فرهنگی ویرانگر چه کرده ایم؟ آیا چنین برنامه هایی را رصد کرده و پاتک آن را ساخته یا بدل آن را تدارک دیده ایم؟ بالاخره ما به قول مجله مرحوم گل آقا، عوامیم و این روابط را متوجه نمی شویم و حتمن آقایان عقل کل مسئول در این حوزه بهتر است بیایند و پاسخ بدهند. با فرض و پذیرش قطعی مکار و مغرض بودن دشمن - که اگر غیر از این باشد جای تعجب است - اما هیچ دلیلی بر بی عملی یا سکوت و پاک کردن صورت مساله معتبر نخواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار