شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
پل بند سیاه منصور در غرب شهر جندی شاپور و 6 کیلومتری شهر دزفول واقع شده که قدمت آن به دوره ساسانیان و 1700 سال پیش برمی گردد.
پل بند سیاه منصور در غرب شهر جندی شاپور و 6 کیلومتری شهر دزفول واقع شده که قدمت آن به دوره ساسانیان و 1700 سال پیش برمی گردد.

به گزارش ایرنا قسمت اصلی این بنا در عرض رودخانه سیاه منصور واقع شده که بر روی آن پایه های هشت گانه یک پل ساخته شده و تونلی که بازمانده یکی از سیفون های شهر جندی شاپور است در میان بند قرار دارد.

این پل بند علاوه بر آبهای سطحی سیلابی در دوران گذشته براحتی آب کانال روباز را از درون یک تونل که درون آت تعبیه شده عبور می داده است که عملکردی شبیه به سیفون وارونه داشته و امن ترین محل برای عبور آب بوده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول در خصوص این سازه مهندسی به ایرنا گفت:سیفون سیاه منصور برای کم کردن فشار آب موجود برای ورود به کانال استفاده می شده است .

حجت اله آریایی نیا افزود: این پل بند و کانال به همراه حداقل پنج سیفون دیگر در زیر مسیل سیاه منصور قرار دارد و مصالح به کاررفته در این پل بند ماسه سنگ،قلوه سنگ و آجر می باشند که برای پیوند آنها از ملات ساروج و گچ استفاده شده است.

وی گفت:سازه های مذکور تماما مربوط به دوره ساسانی در 1700 سال پیش (قرن سوم میلادی) است و به دلیل پیشینه تاریخی خود کهن ترین سیفون جهان محسوب می شود.

این اثر به شماره ۲۹۱۳۲ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهر دزفول در شمال خوزستان دارای آثار متعدد تاریخی و باستانی است.
شهر باستانی جندی شاپور ، بافت آجری ، آسیاب های آبی و پل باستانی از جمله آثار تاریخی دزفول می باشند.
پل قدیم دزفول حدود 1700 سال پیش به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رودخانه دز احداث شد و در سال 1310 به شماره 84 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دانشگاه جندی شاپور (گندی شاپور) که بقایایی از آن در اطراف دزفول در محوطه باستانی شهر جندی شاپور باقی مانده در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.

آثار برجای مانده این شهر که ظرفیت ثبت جهانی را دارد در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار