اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مجموعه محیط زیست با تمام توان از صید و شکار غیرمجاز در تالاب هورالعظیم جلوگیری می‌کند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مجموعه محیط زیست با تمام توان از صید و شکار غیرمجاز در تالاب هورالعظیم جلوگیری می‌کند.
 
حسن آقا شیرمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ‌هرگونه صید و شکار در تالاب هورالعظیم ممنوع است و مادامی که ماموران و محیط‌بانان ما در منطقه حضور دارند با هرگونه تخلف در این تالاب برخورد می‌شود.
 
وی افزود: علاوه بر کنترل روزانه، گشت‌های شبانه‌ای نیز در مناطق حفاظت‌شده حضور دارند. برنامه این است که در حفاظت از تالاب هورالعظیم از تمام توان بهره بگیریم تا از صید و شکار غیرمجاز انواع پرندگان مهاجر و ماهی‌ها جلوگیری شود.
 
آقا شیرمحمدی با بیان این‌که علاوه بر مناطق محافظت‌شده که صید و شکار هر گونه جانداری ممنوع است، مسئولیت مناطق غیرحفاظت شده نیز بر عهده مجموعه حفاظت محیط زیست است، ادامه داد: در مناطقی نیز که جزو مناطق محافظت‌شده نیستند، تنها در فصول خاص و به مدت 2 تا 3 ماه پروانه شکار صادر می‌شود.
 
وی گفت: در این پروانه‌های شکاری که از ماه جاری تا دی ماه برقرار است، قید شده که شکار در مناطق غیرمحافظت‌شده تنها در روزهای پنجشنبه و جمعه امکان‌پذیر است و در این مناطق، تعداد شکار پرندگان و نوع آنها نیز محدودیت دارد. تمامی این بندها در مجوز ذکر می‌شود و شکارچیان، مجاز به صید دیگر پرندگان نیستند.
 
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: علاوه بر پرندگان، حیوانات دیگری نیز هستند که نیاز به حفاظت دارند و حتی در مناطقی که حفاظت‌شده نیستند، گونه‌های حفاظت شده‌ای وجود دارد که شکار آن برابر زیر پا گذاشتن قانون و پرداخت جریمه است. برای مثال در صورت شکار انواع پرنده شکاری، فرد خطاکار باید مبلغ 20 تا 80 میلیون ریال پرداخت کند.
 
آقا شیرمحمدی با اشاره به کنترل چرای دام عشایر افزود:‌ دام عشایر تنها بخشی از مشکلات است و مشکل اصلی ما، شکارچیان و صیادان هستند. چرای دام در مناطق حفاظت‌شده ممنوع است و روستاهایی که مجاور مناطق حفاظت‌شده هستند، بیشتر در معرض خطر چرای بی‌ر‌ویه قرار دارند. همکاران ما و پاسگاه‌های محیط‌بانی در این مناطق حضور داشته و در صورت وقوع تخلف، با فرد خطاکار برخورد می‌شود و در صورت چرای غیر مجاز، دام‌ها از منطقه خارج می‌شوند.
 
وی ادامه داد: عشایر در تمامی مناطق خوزستان حضور دارند؛ برخی عشایر بومی هستند که از منطقه شمال خوزستان به منطقه جنوبی مهاجرت می‌کنند و نوع دوم عشایری هستند که از استان‌های دیگر وارد خوزستان می‌شوند و جمعیت عشایر در اندیمشک بسیار بالا است.
 
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آسیب‌هایی که در پی چرای بی‌رویه دام‌ها به مناطق حفاظت‌شده وارد می‌شود، گفت: ‌پوشش گیاهی این مناطق با چرای بی‌رویه از بین می‌رود و در مجموع، برداشت اصولی مدنظر مجموعه حفاظت محیط زیست است. برداشت اصولی به این معنی است که متناسب با ظرفیت چراگاه‌ها، چرای دام و برداشت انجام شود.
 
وی اظهار کرد: در صورتی که چرا یا برداشت بیش از ظرفیت باشد، زیستگاه‌ها تخریب و پوشش گیاهی نیز از بین می‌رود. همچنین قدرت رویش و باروری کم شده و امکان از بین رفتن آن زیستگاه نیز وجود دارد که این موضوع بر حیات وحش نیز تاثیر گذاشته و حتی موجب از بین رفتن گونه‌ها می‌شود.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار