اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵
سخن درباره سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که هرچه در دوران دولت قبل با حاشیه هایی همراه بود، در دولت فعلی خود به حاشیه رفته و سکوتی آزاردهنده آن را فرا گرفته است. آن هم در شرایطی که موافقان برجام یکی از آثار مثبت این دستاورد را رونق این بخش می‌خوانند.
 هرچند رئیس جمهور برای ترمیم کابینه جز سه وزارت خانه به نهاد دیگری در زیر مجموعه خود نظر نداشته، اما انتخاب گزینه های پیشنهادی برای جایگزینی وزرای جدا شده از دولت یازدهم این فرصت را به وجود آورده که بخش دیگری از بدنه دولت نیز دستخوش تغییر شده و اندکی به آنچه از آن انظار می‌رود، نزدیک تر شود.

به گزارش «تابناک»، با معرفی شدن سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان به عنوان گزینه دولت برای تصدی وزارت ورزش و  جوانان، ریاست سازمانی که قرار است بخشی از تحولات کشور در دوران پسابرجام در آن رقم بخورد، تبدیل به سوالی مهم شده است. سازمانی که رئیس آن معاون رئیس جمهور است و بر این اساس انتظار می‌رود منطبق با وعده های رئیس دولت عمل نماید.

این در حالی است که با نهایی شدن برجام، بسیاری از مسئولان بر ضرورت توجه به ظرفیت های مغفول مانده کشورمان مانند گردشگری و سهمی که می‌تواند در آینده کشور ایفا نماید، تاکید داشتند و ابراز امیدواری می‌کردند در سایه رفع تحریم ها، این بخش رونق گرفته و با تبدیل شدن به صنعت گردشگری، اقتصاد کشورمان را بهبود دهد.

سخن درباره سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که هرچه در دوران دولت قبل با حاشیه هایی همراه بود، در دولت فعلی خود به حاشیه رفته و سکوتی آزاردهنده آن را فرا گرفته است. آن هم در شرایطی که موافقان برجام یکی از آثار مثبت این دستاورد را رونق این بخش می‌خوانند و علاوه بر آن، ظرفیت های فراوان کشورمان در این زمینه، موید آن به نظر می‌رسد.

رویکردی که ایجاب می‌کرد این سازمان بیش از هر زمانی متحول شده با پی گرفتن برنامه های مدون، در مسیر تبدیل به صنعتی قدرتمند و ارزآور قرار گیرد. مسیری که برای نیل به آن، می‌بایست تغییرات زیادی را شاهد می‌بودیم، حال آنکه به باور بسیاری، دوران افول این بخش را شاهدیم؛ آنقدر که می‌توان مثال های فراوانی برای بی توجهی مسئولان امر به بخش گردشگری یا حتی کوتاهی در خصوص میراث های گرانقدر کشورمان آورد.

وضعیتی نامطلوب که با معرفی رئیس این سازمان به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان، این امیدواری برای فعالان و علاقمندان به گردشگری در کشورمان به وجود آمده که شاهد ترمیم دولت در این بخش نیز باشیم؛ ترمیمی که ظاهرا مدنظر رئیس جمهور نبوده و در طول تصمیمات وی برای ترمیم کابینه بروز کرده است.

با این ملاحظه که گزینه معرفی شده برای وزارت ورزش و جوانان، حتی در صورتی که نتواند از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد نیز، به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باز نخواهد گشت و به زودی شاهد معرفی جایگزین وی خواهیم بود. به ویژه آنکه می‌دانیم زمان زیادی از عمر دولت یازدهم باقی نمانده و ابقای افرادی همچون سلطانی فر که یکبار پیشتر نیز به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شده و رای نیاورده، اقدام مناسبی در آستانه انتخابات به شمار نمی‌آید.

مرور این نکات کافی است تا رایزنی ها در خصوص جایگزینی سلطانی فر در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهم جلوه کرده و همگان چشم انتظار محقق شدن بخشی از وعده های دولت در خصوص رونق گردشگری، به ویژه در دوران پسابرجام با معرفی رئیس جدید این سازمان باشند.

این در حالی است که اخبار رسیده حکایت از آن دارد که در میان گزینه های جایگزینی سلطانی، نام دو تن از معاونان وی در این سازمان به چشم می‌خورد؛ «مرتضی رحمانی موحد»، معاون گردشگری و «سمیع اله حسینی مکارم»، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری. این در حالی است که برخی شنیده ها حکایت از پیشنهاد شدن این افراد به رئیس جمهور توسط سلطانی فر دارد.

علاوه بر ایشان، شنیده می‌شود «مرتضی بانک»، معاون کل سرپرست نهاد رياست جمهوري و «پیروز حناچی»، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه وشهرسازی دو گزینه دیگر تکیه زدن بر صندلی ریاست این سازمان هستند. به این جمع، «محمدمهدی حجت»، بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی را هم می‌توان افزود که سالهای زیادی همکاری با این سازمان در سمت های مختلف از جمله ریاست آن را تجربه کرده است.

این در حالی است که پیشتر «علی اصغر مونسان»، مدیرعاملی منطقه آزاد کیش نیز گزینه تصدی این پست معرفی می‌شد که ظاهرا منتفی شده است. حال آنکه برخی منابع از احتمال حضور افرادی در راس هرم مدیریتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر می‌دهند که همواره نامشان در میان گزینه‌های تصدی این پست به چشم می‌خورد.

گزینه هایی که هرکدامشان برای این پست انتخاب شوند، وظیفه سنگینی برای دفاع از عملکرد دولت یازدهم در پایان ماموریت چهارساله خود در این عرصه بر عهده خواهند داشت و با توجه به فرصت یکساله ای که تا آن زمان در اختیار دارند، عذر و بهانه ای از ایشان پذیرفتنی نخواهد بود. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار