اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
در قاب آیین بزرگداشت شصتمین سالگرد تاسیس دانشگاه
دکتر حسن دادخواه

از جمله کاستی های موجود در بخش مستندات تاریخی دانشگاه، نبودن و کمبود سند و عدم ثبت تاریخ شفاهی حضور دانشگاه در جنگ و مستندات مربوط به شهیدان دانشگاهی است. این نبود مدارک و کمبود آن، در حالی است که در سال های گذشته نهاد ها و ادارات فرهنگی و تبلیغی دانشگاه از برگزاری مراسم بزرگداشت شهیدان و نمایشگاه هفته دفاع مقدس دریغ نداشته و بودجه های قابل توجهی را به برگزاری مراسم یادبود شهیدان هزینه کرده اند.

برنامه ریزان آیین بزرگداشت شصتمین سالگرد تاسیس دانشگاه از سال 93 تاکنون، با علم و آگاهی نسبت به این کمبود، کوشش نمودند تا در حد امکان، این شکاف را با انجام اقداماتی پر نمایند که چکیده آن به شرح زیر است:

1_تماس با افرادی که در دوران جنگ تحمیلی در دانشگاه حضور داشتند و از نزدیک شاهد نقش آفرینی دانشگاه و دانشگاهیان بودند و تهیه گزارشاتی از خاطرات  آنان و انتشار آن گزارشات.

2_ گردآوری تصاویر از حضور دانشگاه در جنگ و انتشار آن تصاویر.

3_ اختصاص بخشی از برنامه اجلاسیه آیین شصتمین سالگرد به واگویی حضور شهید چمران در این دانشگاه و ذکر نقش دانشگاه در جنگ برای نسل جدید دانشجویان و استادان جوان و کارکنان دانشگاه.

4_ اقدام برای ساخت و نصب تندیس شهید چمران در دانشگاه.

5_ پیشنهاد تشکیل شورایی متشکل از مدیران دانشگاه به منظور گردآوری اسناد و مدارک مربوط به شهیدان و نقش دانشگاه در جنگ و تهیه طرح هایی برای ثبت تاریخ شفاهی دانشگاه در جنگ.

6_ انتشار چند متن گفت و گو پیرامون نقش دانشگاه در جنگ و آمار شهیدان دانشگاهی .

7_ برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای دانشکده ادبیات و علوم انسانی.

کوشش شده است که کلیه این اقدامات پایه ای بدور از تبلیغات پر حجم و پرهیز از بهره برداری های ناصواب از جایگاه معنوی شهیدان باشد.

با توجه به اهمیت ثبت و ضبط اسناد و مدارک مربوط به نقش دانشگاه در دوران دفاع مقدس و نگه داری زندگینامه و وصایای شهیدان، ضروری است تا برنامه ریزان فرهنگی و تشکل های اسلامی دانشگاه، در کنار برگزاری مراسم یادبود شهیدان دانشگاهی، به امر گردآوری اسناد و مدارک یاد شده نیز اهتمام ورزند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار