رييس پليس راه خوزستان گفت: آمار كشته‌شدگان تصادفات در استان خوزستان در 9 ماهه نخست امسال با كاهش 51 نفر از تعداد متوفيان در تصادفات، نسبت به مدت مشابه‌ در سال گذشته 8 درصد كاهش داشته است. "> آمار 9 ماهه تصادفات خوزستان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۹

رييس پليس راه خوزستان گفت: آمار كشته‌شدگان تصادفات در استان خوزستان در 9 ماهه نخست امسال با كاهش 51 نفر از تعداد متوفيان در تصادفات، نسبت به مدت مشابه‌ در سال گذشته 8 درصد كاهش داشته است.

به گزارش شوشان به نقل از ایسنا، سرهنگ قاسم قدرتی اظهار كرد: تعداد افراد مجروح در تصادفات با كاهش يك هزار و 230 نفر معادل 17 درصد كاهش يافته، همچنين تعداد تصادفات خسارتي با كاهش 348 فقره نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل هشت درصد كاهش يافته‌اند.

برخورد با بيش از 954 هزار فقره تخلف رانندگي

وي افزود: در 9 ماهه نخست سال، 954 هزار و 48 فقره تخلف توسط پليس شناسايي و اعمال قانون شد كه پليس در اين زمينه هشت درصد افزايش عملكرد داشته است. در اين تخلفات سبقت غيرمجاز، سرعت غيرمجاز و انحراف به چپ شايع‌ترين علل تصادفات بوده است كه به ترتيب 18 درصد، 40درصد و 27 درصد افزايش عملكرد پليس در اين تخلفات ثبت شده است.

قدرتي گفت: در اين تخلفات 13 درصد افزايش توقيف موتورسيكلت، شش درصد افزايش توقيف خودرو، 21 درصد افزايش برخورد با استفاده نكردن از كمربند ايمني، چهار درصد افزايش برخودروهايي كه نقص روشنايي داشته‌اند، 27 درصد افزايش برخورد با خودروهايي كه همزمان 2 تخلف داشته‌اند و غالبا منجر به تصادف شده‌اند، و هشت درصد افزايش برخورد با استفاده نكردن سرنشين عقب از كمربند ايمني انجام شد.

عدم توجه به جلو؛ شايع‌ترين علت تصادفات

وي ادامه داد: در تصادفات رخ داده در 9 ماهه نخست امسال شايع‌ترين و بيشترين علل، عدم توجه به جلو با يك هزار و 644 فقره و  عدم توانايي در كنترل وسيله ناشي از خستگي و خواب آلودگي با يك هزار و 381 فقره بوده كه به ترتيب 29.9 درصد و 25.1 درصد را به خود اختصاص مي‌دهد.

رييس پليس راه خوزستان گفت: همچنين 584 فقره عدم رعايت حق تقدم، 545 فقره انحراف و تجاوز به چپ و 450 فقره عدم توانايي در كنترل خودرو ناشي از تخطي از سرعت مطمئنه بوده كه به ترتيب 10.6 درصد، 9.9 درصد و 8.2 درصد علل تصادفات را شامل مي‌شوند.

كدام خودروها بيشتر تصادف كرده‌اند؟ در چه ساعاتي؟

قدرتي تصريح كرد: تصادفات در 9ماهه نخست سال بيشتر در ساعات 14 تا 18 رخ داده است، 22.8  درصد تصادفات اين مدت در اين ساعات بوده است و سواري‌ها با 59.7 درصد بيشترين ميزان تصادفات را نسبت به ساير خودروها ناشي مي شوند. همچنين خودروي پژو با 32.2 درصد و پرايد با 14.5 درصد به ترتيب بيشترين خودروهاي تصادفي را تشكيل مي‌دهند.

وي اضافه كرد: در تصادفات 9 ماهه نخست سال 34 درصد تصادفات را افراد با سنين بين 25 تا 35 سال تشكيل مي دهد و ميزان تحصيلات 37.5 درصد افراد مقصر در تصادفات تا پنجم ابتدايي بوده است.

حادثه‌خيزين محورهاي خوزستان

رييس پليس راه خوزستان يادآور شد: محورهاي ايذه ـ دهدز، اهواز ـ شاوور، اهواز ـ مسجدسليمان، انديمشك ـ پل زال، بهبهان ـ رامهرمز، انديمشك ـ شاوور و آبادان ـ ماهشهر حادثه‌خيزين محورهاي استان هستند.

قدرتي گفت: تصادف در شرايط مه‌آلود امسال پنج فوتي و 9 مجروح در پي داشته است كه بيشترين علت اين تصادفات عدم توجه به جلو و تجاوز و انحراف به چپ بوده است.

توقيف حدود 19 هزار خودرو در سال جاري

وي ادامه داد: در ميان خوردوهايي كه امسال توقيف شدند، رانندگان 936 خودرو فاقد گواهي‌نامه بوده‌اند كه به مراجع قضايي معرفي شدند. همچنين 18 هزار و 971 خودرو و 7 هزار و 119 موتورسيكلت به دلايل مختلف در 9 ماهه امسال توقيف شد.

در اعمال قانون و برخورد با تخلف‌ها 207 هزار و 977 تخلف سرعت غيرمجاز، 707 هزار و هفت تخلف سبقت غيرمجاز و 41 هزار و 82 تخلف تجاوز و انحراف به چپ ثبت شده است.

همچنين 222 گواهي‌نامه از رانندگان پرخطر كه نمره منفي آنها به 30 رسيده است، اخذ شد كه در حال سپري كردن مراحل قانوني هستند.

توجه به جلو و رعايت فاصله قانوني فراموش نشود

قدرتي در توصيه به رانندگان خوزستاني تاكيد كرد: رانندگان پيش از رانندگي خواب كافي داشته باشند و حداكثر زمان رانندگي هشت تا 10 ساعت در 24 ساعت شبانه‌روز را رعايت كنند. همچنين پس از مصرف داروهاي خوا‌ب‌آور اقدام به رانندگي نكنند و در فواصل هر 2 ساعت رانندگي حداقل 15 دقيقه استراحت داشته باشند.

وي افزود: در فصل زمستان با توجه به مه‌آلود بودن هوا در برخي روزها رانندگان سعي كنند براي ورود از اصلي به فرعي شيشه‌هاي خودرو را پايين نگه دارند كه صداي خودروهاي اطراف را بشنوند و با سرعت مطمئنه حركت كنند. توجه به جلو و رعايت فاصله قانوني را در چنين شرايطي فراموش نكنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار