اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
گفت و گو با مجید حیدری برنده جایزه کتاب سال خوزستان در بخش فنی مهندسی/ بدون اصلاحات هیچگاه نمی توان به اصلی ترین اصول انقلاب جامه عمل پوشاند
با روند تأسف آور کنونی که سیل پیام ها و بنرهای تبریک و تقدیر به بهانه مختلف و گاهاً بی اهمیت، شهر را می پوشاند، عدم توجه دوستان مایه خوشحالی است.


شوشان / رویا اکبری: روند بنیان براندازی که به ویژه در سالهای اخیر در خرمشهر بروز و ظهور داشته، تفکیک خرمشهریان به دو گروه "با من و علیه من" است که دامن زدن به این موضوع از سوی برخی، موجبات به حاشیه راندن خیل عظیمی از نیروهای کارآمد و سرخوردگی اقشار تحصیلکرده را فراهم آورده است.

لطفاً باب آشنایی مخاطبان، شرح مختصری از خودتان بیان بفرمایید

 با عرض سلام به شما و تمامی مخاطبان  گرامی. بنده مجید حیدری ساکن خرمشهر، دانشجوی دکتری زمین شناسی-ژئوشیمی دانشگاه شهید چمران اهواز هستم. در حال حاضر هم علاوه بر اشتغال در پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، در دانشگاه¬های منطقه هم تدریس می کنم.

توضیحاتی هم در رابطه با سوابق علمی-اجرایی خودتان بیان کنید

همانطور که عرض کردم بخش عمده ای از تحصیلاتم را در دانشگاه شهید چمران اهواز گذراندم و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در زمره دانش آموختگان برتر و استعدادهای درخشان دانشگاه برگزیده شدم. از منظر انتشارت علمی نیز تا کنون موفق به تألیف دوکتاب شده ام که توسط انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز، منتشر شدند که کتاب با موضوع طوفانهای گرد و غبار به چاپ دوم هم رسیده است. علاوه براین، مقالات متعددی در مجلات علمی معتبر بین المللی و داخلی و همچنین کنفرانس های ملی و بین المللی ارائه کرده ام. همچنین علاوه بر عضویت در نظام مهندسی معدن خوزستان، در چندین مجمع و انجمن علمی داخلی و بین المللی عضو هستم که از مهمترین آنها می توان به انجمن ژئوشیمی آمریکا-کانادا اشاره کرد.

از منظر اجرایی هم، بیشتر در زمینه  تدریس و انجام پژوهش های بنیادی-کاربردی فعالیت می کنم و مشارکت فعالی هم در انجام طرح های متعددی در زمینه های محیط زیست، ژئوشیمی، گرد و غبار و.... داشته ام.

اگر موافق باشید به کسب جایزه کتاب سال استان بپردازیم و توضیجاتی را در رابطه با این کتاب از زبان خودتان بشنویم

در "کتاب طوفانهای گرد و غباری ایران: از منظر زمین شناختی"، برای نخستین بار به صورت پژوهشی به مقوله طوفان های گرد و غبار کشور به ویژه گرد و غبارهای غرب و جنوب غرب کشور پرداخته شده است که خوشبختانه این موارد نیز از نظر اساتید و صاحبنظران پنهان نماند و این کتاب موفق به کسب جایزه کتاب سال استان خوزستان در بخش فنی مهندسی شد. امیدوارم کسب این جایزه و برجسته شدن کتاب با موضوع گرد و غبار، سبب افزایش آگاهی مردم و همچنین مسئولان امر در رابطه با پیامدهای بسیار ناگوار بروز طوفانهای گرد و غبار به ویژه در خوزستان شود.

اندکی از فضای علمی خارج شویم و اگر موافق باشید توضیحاتی هم در مورد سایر فعالیت های خودتان بیان کنید. چون شنیده ها حاکی از این موضوعه که در عرصه سیاسی هم فعال هستید

بدون تردید در کشور ما عمده فعالیتهای انجام شده در هر عرصه ای در نهایت به موافقت یا مخافت گروه ها و طیفهای سیاسی محلی یا ملی ختم می شود، لذا به نظر بنده اکثر مردم ایران، الزاماً سیاسی هستند؛ ولی عنوان اجتماعی را برای فعالیت هایم، بیشتر می پسندم.

آیا در جناح یا طیف سیاسی خاصی هم فعالیت دارید؟

 صادقانه عرض کنم، اندیشه ها و اعتقاداتم قرابت بیشتری با جریان اصلاحات دارد؛ زیرا به نظرم بدون اصلاحات هیچگاه نمی توان به اصلی ترین اصول انقلاب یعنی احترام به آراء مردمی، جامه عمل پوشاند و اصلاحات است که قادر خواهد بود انقلاب اسلامی را پوینده و پایدار کند.

آیا فعالیت های علمی-اجرایی شما در خرمشهر هم بازخوردی داشته است؟

اگر مقصود شما از بازخورد، واکنش مسئولان به کسب عنوان کتاب سال و.... است که جواب منفی است. 

این بی توجهی موجب دلسردی شما نمی شود؟

بالعکس، با روند تأسف آور کنونی که سیل پیام ها و بنرهای تبریک و تقدیر به بهانه مختلف و گاهاً بی اهمیت، شهر را می پوشاند، عدم توجه دوستان مایه خوشحالی است.

می شود واضحتر منظورتان را بیان کنید؟

به نظر می رسد که در خرمشهر فارغ از نوع فعالیت و جایگاه، آنچه که ملاک تقدیر یا عدم تقدیر را مشخص می کند، مقیاسی با عنوان "خودی یا غیر خودی" بودن است.

در عرصه های اجتماعی-اجرایی در خرمشهر هم فعال هستید؟

گاها در قالب تشکل های سیاسی-اجتماعی اصلاحات فعالیت هایی دارم؛ اما در مباحث اجرایی تاکنون و با روند فعلی حاکم در خرمشهر، توفیق خدمت به همشهریان پیش نیامده است.

اگر ممکنه منظورتان را از "روند فعلی حاکم در خرمشهر" توضیح دهید؟

به اعتقاد بنده، روند بنیان براندازی که به ویژه در سالهای اخیر در خرمشهر بروز و ظهور داشته، تفکیک خرمشهریان به دو گروه "با من و علیه من" است که دامن زدن به این موضوع از سوی برخی، موجبات به حاشیه راندن خیل عظیمی از نیروهای کارآمد و سرخوردگی اقشار تحصیلکرده را فراهم آورده است. ادامه این روند هم بدون تردید بیش از پیش راه را برای عرض اندام نیروهای ناکارآمد و سرسپرده در آینده هموار خواهد کرد.

سخن پایانی

در ابتدا عرض تشکر دارم از حضور شما که بنده را تحمل فرمودید. در پایان هم آرزو می کنم که شایسته سالاری بیش از گذشته در خرشهر ملاک انتخاب از سوی مسئولان قرار گیرد تا انشالله شاهد پیشرفت شهر باشیم. 


برچسب ها: مجید حیدری
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار