شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
علی بدوی 
کارشناس ارشد اقتصاد انرژی

سالهاست که اقوام مختلف بدون دخالت مسئولین در کنار هم و به صلح و صفا زندگی می نمایند و این ارتباطات به طرق مختلف صورت گرفته ، از ازدواج زن ومرد با قومیت مختلف تا همکار بودن در مکان کاری ، هم دانشگاهی و یا هم دبیرستانی و ...

این سرمایه اجتماعی را هیچ مسئولی با تبلیغ  ایجاد نکرده ، اگر چه تبلیغ برخی از مسئولین در بزرگنمایی اقوام نه تنها سبب وحدت بین اقوام برای حرکت به سمت توسعه استان نشده ، بلکه بر عکس سبب ایجاد تفرقه بین اقوام نیز شده است.

لذا به نظرم استان خوزستان برای توسعه خویش ، نیازی به بزرگنمایی مشاهیر خود ندارد زیرا سالهاست آنها را اسطوره کرده است ، اگر چه این بزرگنمایی خوب است ، اما نیاز اصلی  اقوام در شرایط فعلی نیست.

مردم اقوام مختلف استان نیاز دارند مسئولین پاسخ سوالات آنها را بدهند ، سوالاتی که می تواند موارد ذیل باشد :

-          چرا وقتی یکی از همنوعان خود ، مرکزنشین می شود و دستش به جایی بند است که می تواند گامی در جهت رفع مشکلات استان بردارد ، زمانی صدای مردم را می شوند که نزدیک به زمان انتخابات باشد.

-          چرا وضعیت فعلی استان خوزستان به شکلی است که اکثر پروژه های مهم اش بیش از 500 درصد زمان واقعی طول می کشند ، آنهم نه بخاطر بودجه ، بلکه بخاطر سوء مدیریت پروژه .

-          چرا برخی از مسئولین وقتی پستی را تصاحب می کنند نگاه کوتاه مدت به پست خود داشته و بجای تلاش در جهت رفع مشکلات مردم هموطن خود ، در جهت پرکردن جیب خود و مهاجرت از استان خوزستان تلاش می نمایند.

-          چرا برخی از مسئولین وقتی پستی را تصاحب می کنند ، علی رغم آنکه زیر دست خود از استعداد بالایی برخوردار است و فعالیت های شایانی در رفع مشکلات مردم انجام داده ، صرفا بخاطر اینکه نسبت ( فامیلی ، دوست و... ) با او ندارد ، در صدد حذف او  و بکار گماردن فرد بی استعداد  در آن پست برمی آیند.    

بنظرم مسئولین بجای حرف زدن ، باید در یک گزارش  مورد قبول ، مشخص کنند ، چقدر دین خود را به استان خوزستان و مردم آن ادا کرده اند.

 اکنون استان خوزستان  برای رفع مشکلات مختلفش نیاز به این دارد که همه مسئولین در جهت رفع مشکلات این استان در کنار سایر مسئولین تلاش نمایند. نیاز دارد خوزستانی هایی که در شهر تهران ودر ادارات بالاتر مشغول بکار می باشند ، از طریق تعامل با دولت ، گامی در جهت رفع مشکلات این استان بردارند .

توسعه استان خوزستان تنها از طریق ذیل وحمایت همه ذینفعان اصلی استان حاصل می شود:

- تدوین و یا بازنگری درچشم انداز استان خوزستان و جایگاه آن در کشور ، شناخت  صحیح  ذینفعان اصلی استان و نیازمندی ها و انتظارات آنها ، تحلیل محیط بیرونی و تحلیل محیط داخل ، تدوین استراتژی ها و برنامه های ابتکاری در جهت تحقق چشم انداز ، تامین منابع مورد نیاز برنامه ها، اجرای برنامه ها و کنترل پیشرفت برنامه ها از طریق یک سیستم برنامه ریزی و کنترل متمرکز در استانداری خوزستان .  اگر چه سند توسعه استان قبلا در استانداری تهیه شده ، لیکن این سند با توجه به قرار گرفتن ایران در پسا تحریم ضمن نیاز به بازنگری ، برنامه های آن نیز می بایست بررسی مجدد شده و در صورت عدم اجرای برنامه های تایید شده ، نسبت به پیگیری اجرای آنها اقدام لازم صورت گیرد.

- با توجه به قدمت و اهمیت اقوام  مختلف در استان خوزستان ، نیاز است بدون تعصب نسبت به قوم خاص ،  فرهنگ موجود استان خوزستان تحلیل  و فرهنگ مشترک و مطلوب  ، متشکل از فرهنگ اقوام ساکن در استان خوزستان به منظور همگرایی برای جلب مشارکت مردم در توسعه استان خوزستان تبیین شود.  برای رسیدن به این فرهنگ لازمه آن تعریف برنامه های مرتبط است که در کنار سایر برنامه های تحقق چشم انداز استان خوزستان  باید اجرا شوند.  
برچسب ها: علی بدوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار