شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
مدير حوزه مارون زهره و خيرآباد موسسه جهاد نصر عنوان كرد:نظارت دقيق و به كارگيري نيروهاي بومي از اولويت هاي طرح ۵۵۰ هزار هكتاري. در روش مستندسازي (EPM) اولين بار است كه در سطح وزارت جهاد كشاورزي و در مؤسسه جهاد نصر در حال اجرا و پياده سازي است .
شوشان: مدير حوزه مارون زهره و خيرآباد موسسه جهاد نصر عنوان كرد: نظارت دقيق و به كارگيري نيروهاي بومي از اولويت هاي طرح ۵۵۰ هزار هكتاري. 

در روش مستندسازي (EPM) اولين بار است كه در سطح وزارت جهاد كشاورزي و در مؤسسه جهاد نصر در حال اجرا و پياده سازي است .


مدير حوزه مارون زهره و خيرآباد موسسه جهاد نصر در باره  طرح ۵۵۰ هزار هكتاري گفت: اولين و بزرگترين طرح ملي كشاورزي ايران پس از انقلاب است كه مرحله ي فاز اول و دوم آن در حال اجراست كه ۳۱۲ هزار هكتار از آن در فاز اول و ۲۳۸ هزار هكتار در فاز دوم اجرايي مي شود كه خوشبختانه با هماهنگي هاي لازم در حال پيگيري است.
  
محمد درخشاني فرد افزود: چيزي حدود ۶۰ هزار هكتار براي فاز دوم مارون و زهره و خيرآباد پيش بيني شده ، اهداف اجراي طرح: احداث شبكه ي فرعي آبياري و زه كشي شبكه، تجديد و نوسازي در سطح ۵۵۰ هزار هكتار شبكه هاي فرعي،  زه كش هاي زيرزميني ۴۱۲ هزار هكتار و تجديد و نوسازي و ۵۱۶ هزار هكتار است.
 
درخشاني فرد با اعلام اينكه  از خرداد سال ۱۳۹۳ با توجه به تخصيص مالي كار با جديت هر چه تمام تر ادامه يافت و مشكلات مالي كه قبلاًدر جهت پرداخت صورت وضعيت هاي كاركرد وجود داشت ديگر مواجه نباشيم؛ افزود:  لذا با توجه به روند كار فاز اول طرح به وسعت ۳۱۲هزار هكتار طبق پيش بيني ها بايد تا سال ۹۶ به اتمام برسد.

 در حوزه مارون،زهره خيرآباد سه فعاليت شبكه هاي فرعي،زهكش زيرزميني و تجهيز و نوسازي به اجرا رفته است كه از سطح قرارداد منعقدشده، كه شامل شبكه ۷۸۶۰۰هكتار، زهكش زيرزميني ۷۳۲۰۰هكتار و تجهيز و نوسازي ۴۵۳۰۰هكتار به ترتيب ۸۵% درصد شبكه ، ۸۹%درصد زهكش زير زميني و ۷۸% درصد تجهيز و نوسازي و سطح انجام شده است.كه انشاالله طبق برنامه ريزي انجام شده فاز اول طرح تا پايان سال ۹۶در حوزه مارون ، زهره و خيرآباد به اتمام مي رسد.
 
وي اظهار داشت: با توجه به وسعت ۴/۲ ميليون هكتاري دشت هاي وسيع و حاصل خيز و موقعيت جغرافيايي مناسب و دسترسي به آب هاي آزاد و همچنين از وسعت مذكور ۱/۲ ميليون هكتار اراضي در سطح خوزستان قابل كشت است. كه از اين مجموع ۲/۱ ميليون هكتار اراضي آبخور سدها و رودخانه ها در سطح حوزهاي كارون، دز ،مارون،زهره و خيرآباد و كرخه  تا كنون ۵۶۶هزار هكتار داراي شبكه هاي اصلي و فقط ۲۸۸ هزار هكتار داراي شبكه هاي فرعي بوده اند كه اين امر و اختلاف سطح كار شده  بين شبكه هاي اصلي و فرعي موجب عدم بازگشت سرمايه گذاري كلان بالا دستي در سدها و شبكه هاي اصلي مي شود كه خوشبختانه با توجه به عملكرد موسسه و هيئت دولت اكنون اجراي شبكه هاي فرعي نسبت به شبكه هاي اصلي (۱و۲) پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته است.
 

مشكلات و چالش هاي پيش رو :
 
اين مدير مشكلات طرح را : 
۱-حل مشكلات اجرايي شبكه هاي اصلي تكميل نشده فاز يك و لايروبي زهكش هاي اصلي دوم و لزوم تامين اعتبار
۲-تسريع در عمليات شدن تحويل جمعي آب
۳- تامين برق مورد نياز جهت اجراي شبكه هاي تحت فشار و كم فشار اعلام و افزود: در خصوص فاز ۲: با توجه به پذيرفتن تخصيص آب از سوي وزارت نيرو و همكاري خوب سازمان آب و برق خوزستان و جهاد كشاورزي استان در اين راستا و متعاقب آن تاييديه توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي اميدواريم سريعاً فاز دوم اجرايي شود.لذا لازم است سريعاً اجراي شبكه هاي اصلي توسط سازمان آب و برق خوزستان شروع شود. 
 
درخشاني عنوان كرد: از طرح ۵۵۰ هزار هكتاري ۹۱ درصد مربوط به استان خوزستان (در حدود ۴۹۹هزار هكتار) و ۱۱ درصد مربوط به استان ايلام (در حدود ۵۱هزار هكتار) پيش بيني شده است. كه از اين مقدار در حوزه مارون حدود ۶۶هزار هكتار معادل ۱۲ درصد و در حوزه زهره و خيرآباد حدود ۵۵ هزار هكتار معادل ۱۰ درصد كل مي باشد.
 
وي  يادآور شد : در پروژه هاي شهرستان هنديجان ، اميديه، رامهرمز،شادگان، رامشير،بهبهان كما كان مشكل اجرايي و تكميل شبكه اصلي ، زهكش هاي درجه ۱و۲ ،لايروبي زهكش هاي درجه ۱و۲ ، احداث ايستگاه پمپاژ ، احداث كانال كنترل سيلاب، تامين برق ايستگاه پمپاژ و ..... مشهود است و ضروري مي باشد در جهت بهربرداري مناسب حتماً موارد فوق از طريق سازمان آب و برق خوزستان پيگيري و انجام شود.
 
درخشاني فرد طرح ۵۵۰ هزار هكتاري را بسيار حساس عنوان كرد و گفت: با توجه به اينكه طرح ۵۵۰ هزار هكتاري به صورت مستقيم با مردم و كشاورزان و اراضي آنها سرو كار دارد بسيار حساس است و اين حساسيت به خوبي از سوي موسسه جهاد نصر در اولويت كاري قرار گرفته و در نظر گرفته مي شود و اجازه نمي دهيم كوچكترين آسيبي به قشر زحمتكش كشاورز وارد شود.

 
تحويل و تحول اراضي:
 
مدير حوزه مارون زهره و خيرآباد موسسه جهاد نصر در باره نظارت بر اجراي دقيق  اين طرح تصريح كرد:  با توجه به فيلتر هاي نظارتي و انجام كنترل فني و نظارتي ابتدا پس از درخواست پيمانكار جهت تحويل موقت ، مشاور بررسي لازم را از جهت مسائل فني و قراردادي انجام مي دهد و در صورتي كه اراضي آماده بهره برداري باشد عامل چهارم كنترل نهايي را انجام و بصورت مكتوب از جهاد كشاورزي در كمسيون تحويل موقت دعوت مي شود لذا پس از هماهنگي لازم درتعيين تاريخ كميسيون تحويل موقت با جهاد كشاورزي اعضاي كميسيون ضمن بازديد از اراضي و در صورت عدم نقص عمليات موضوع پيمان مطابق ماده ۳۹ شرايط عمومي پيمان از پيمانكاراراضي مورد نظر تحويل موقت گرفته مي شود . 
 
*لازم به ذكر است در صورت وجود نواقص تاريخ رفع نقص مشخص و صورتجلسه مي شود و پيمانكار متعهد و مكلف است به رفع نقص اقدام نمايد. لذا موسسه جهاد نصر با همكاري جهاد كشاورزي در امر تحويل اراضي به كشاورزان با حساسيت و دقت لازم پيگيري خواهد نمود.
 
در ضمن باتوجه به تعهد پيمانكار پس از تحويل موقت يكسال دوره ضمانت از پروژه آغاز مي شود و در اين مدت در صورت مشاهده هرگونه نقص كه ناشي از قصور پيمانكار باشدموارد داراي نقص توسط پيمانكار بر طرف خواهد شد.

عوامل نظارتي:

وي فيلترهاي نظارتي اين طرح را بسيار دقيق اعلام و خاطر نشان كرد:  فيلتر هاي مختلف نظارتي در هرپروژه مستقر مي باشد كه شامل مشاور، عامل چهارم در نهايت موسسه جهاد نصر براجراي صحيح پروژه كنترل و نظارت نمايند و صلاحيت مشاورين توسط مراجع ذي صلاح و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تاييد شده است.
  
نحوه انتخاب پيمانكار :

مدير حوزه مارون زهره و خيرآباد موسسه جهاد نصردر اين بار ه بيان كرد:   انتخاب پيمانكار بصورت مناقصه و فراخوان عمومي و از طريق سايت مناقصات برنامه و بودجه و سايت مؤسسه و همچنين از طريق آگهي روزنامه هاي ملي و استاني انجام مي شود و بالطبع از سراسر كشور ممكن است پيمانكار دسته اول و داراي رتبه در مناقصه شركت نمايد. لذا به هيچ وجه مؤسسه جهاد نصر در انتخاب پيمانكار غير مسئولانه عمل نكرده و تمامي مناقصات برگزار شده در حضور نمايندگان اداره بازرسي كشور انجام شده است ولي در خصوص انتخاب پيمانكار دسته دوم از جانب پيمانكار اصلي به اكثر پيمانكاران دسته دوم از پيمانكاران بومي مي باشد كه بالطبع نيروهاي بكارگيري شده در طرح از مردم منطقه و استان خوزستان بكار گيري مي شوند.
 
 
مهندسي ارزش؛ يكي ديگر از دستاوردهاي طرح ۵۵۰ هزار هكتاري

وي با بيان  اينكه مهندسي ارزش يكي از دستاوردهاي اين طرح است افزود: استفاده از 
۱- تكنيك مهندسي ارزش به منظور بهينه سازي طراحي ها و كاهش هزينه ها كه ماحصل آن كاهش ۱۵ درصد هزينه ها است .
۲- اين مطالعات اجتماعي به منظور تسهيل گري انجام كار و حركت بسوي هندسي سازي و يكپارچه سازي اراضي است.
۳- بازنگري مطالعات قبلي و استفاده حداكثري از روش هاي نوين آبياري (آبياري كم فشار و آبياري تحت فشار) كه از اولويت ها و سياستهاي هاي اصلي وزارت جهاد كشاورزي مي باشد . 
۴- استفاده از روش هاي EPC به منظور كوتاه شدن زمان طراحي واجرايي . 
۵- استقرار نظام جامع مديريت طرح (EPM) در طرح ۵۵۰ هزار هكتاري و ايجاد مستندسازي 
۶- حمايت از صنعت گران داخلي به منظور توليد ماشين آلات تخصصي و صنعتي كه نمونه بارز مصداق عملي در راستاي اقتصاد مقاومتي مي باشد . كه همگي نشان از دقت كار در اين طرح را دارد.
 
همچنين ديگر دستاورد طرح روش مستند سازي است؛ در روش مستندسازي (EPM) اولين بار است كه در سطح وزارت جهاد كشاورزي و در مؤسسه جهاد نصر در حال اجرا و پياده سازي است .

لزوم توجه جدي به ايجاد صنايع جانبي و تقويت صنايع موجود، ايجاد و تقويت تعاوني هاي بهره برداري و آموزش هاي ترويجي به كشاورزان در خصوص نحوه صحيح بهره برداري از اراضي تحويلي است و ضرورت دارد در اين خصوص هرچه سريعتر ارگانها و سازمان هاي ذيربط ورود كنند.
 
 
وضعيت عملكرد طرح :
 
از ۵۵۰ هزار هكتار، هدف طرح  فاز اول آن شامل ۳۱۶ هزار هكتار تخصيص آب دارد كه تا پايان شهريور ۹۵ مجموعاً بالغ بر ۲۱۵ هزار هكتار از كل طرح اجرايي شده است كه نسبت به هدف طرح در فاز اول (۳۱۲ هزار هكتار) بيش از ۶۹ درصد سطح اجرايي شده و نسبت به هدف كلي طرح (۵۵۰ هزار هكتار) بيش از ۳۹% سطح اجرايي شده است . 
 
 
بكارگيري نيروهاي بومي : 
 
محمد درخشاني فرد  در باره استخدام نيروهاي بومي نيز بيان كرد: در حال حاضر در ۱۶ پروژه فعال در حوزه مارون، زهره و خيرآباد حدود ۲ هزار نفر نيروي انساني مشغول فعاليت و كار مي باشند كه از اين تعداد حدود ۸۰ درصد بومي منطقه و استان خوزستان مي باشند . 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار