شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
سید رسول موسوی

برادرگرامی جناب آقای نوبخت معاون محترم برنامه ریزی رئیس جمهور و سخنگوی دولت، بر مبنای مفاد حدیث « مَنْ اَصْبَحَ و لم یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ  بمسلم؛ هر کس که صبح کند و بفکر بهبود اوضاع مسلمانان نباشد، مسلم نیست » در زیر نگاهی مختصر در ارتباط با وضع فرهنگی و تبلیغ کارکرد دولت مطرح می کنم که امیدوارم مفید باشد.

 تلاش مسئولان دولت تدبیر و امید برای سازندگی و رسیدگی به کارهای مردم قابل تحسین وتقدیر است اما گاهی بدلیل استمرار مشکلات اقتصادی، رفاهی ، اجتماعی، عدم توجه کافی به برخی مسائل، مردم ناچار میشوند پیام های خود را از طریق رسانه ها پیام ها واتس آپ، گروه های اجتماعی در میان می گذارند ای کاش افرادی که در ادارات پست و مقامی دارند به خدمتگزار واقعی مردم تبدیل شوند تا مردم و مراجعه کنندگان را راضی نگه دارند، در حال حاضر بخش عمده ای از مردم استان بدلیل فقر و محرومیت در تنگنای شدید مالی بسر می برند و حتی قادر به پرداخت قبوض آب، برق، گاز خود نیستند و بعضی به دلیل کمی درآمد شرمنده فرزندان و اعضای خانواده خود میشوند نباید رسیدگی به اوضاع اقتصادی و رفاهی مردم مخصوصاً طبقه متوسط که پشتیبان اصلی دولت به فراموشی سپرده شود، دولت باید با آگاهی از اوضاع مردم به تلاش گسترده و عمیق برای حل اساسی و به قصد تامین رفاه و آسایش و آرامش جامعه گام های اساسی و موثر بردارند که این کمترین انتظاری است که این مردم از دولت منتخب خود دارند .

مردم رئیس جمهور را انتخاب کردند تا به مسائلی از این قبیل اقدام کنند و البته چنین انتظاراتی بسیار عمیق باید برآورده شوند برای اینکه به عملکرد دولت تدبیر و امید در موضوع بهبود مسائل رفاهی و معیشت مردم پی ببریم سه فاکتور نرخ تورم، میزان افزایش حقوق کارکنان و کارمندان و توجه به اقشار آسیب پذیر و محروم که تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد امام خمینی(ره) بهزیستی و دیگر نهادهای حمایتی چگونه است؟ و تا چه حد موثر بوده و آیا این اقدامات حل مشکل کرده است .

اینجانب به عنوان مدافع و حامی و پشتیبان دولتم و دلواپس نیستم اما این درست است که معیشت اقشار مردم محروم و ضعیف از لحاظ اقتصادی مورد توجه عمیق دولت است اما در دید امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب رسیدگی به این اقشار باید در اولویت اول کار دولت قرار گیرد زیرا آنها ولی نعمتان ما هستند، درست است که تورم از 40% به کمتر از 8% رسیده است افزایش حقوق مناسب نرخ تورم بوده است و درست است که بسته های حمایتی غذایی بین خانواده ها و اقشار آسیب پذیر به شکل فصلی توزیع شده است اما این اقدامات کافی و پاسخگو نیست .

انتظار مردم مخصوصاً مردم طبقه متوسط و گروه های آسیب پذیر از دولت تدبیر و امید کار اقتصادی، رفاهی قابل درک، موثر در زندگی روزانه و ملموس برای آحاد جامعه که افراد جامعه آن را درک کنند و در زندگی روزانه آن را دریابند و درک کنند، بی پولی، تورم، گرانی سرسام آور، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، نبود نشاط و شادابی، بی انگیزگی نبود تفریح و بی خوابی منشاء اصلی خشونت و آسیب های اجتماعی اگر می خواهیم خشونترا درمان کنیم آسیب های اجتماعی را معالجه و درمان کنیم، اگر بخواهیم که انسان های باهوش، خوش فکر، خلاق و مدیر و با تدبیر داشته باشیم شاد کردن مردم از لحاظ اقتصادی و رفاهی را در اولویت برنامه ریزی قرار دهیم با این اقدام کمک بسیار بزرگی به مردم که ولی نعمت ما هستند خواهیم کرد.

دست آورد تورم خیلی مهم است و نباید رها شود، زیرا تورم بر روی پس انداز، دسترنج و حقوق و مزد، مزد بگیران مخصوصاً کارگران و کارمندان پیامدهای بسیار منفی و نا امید کننده دارد، کسب و کار و معیشت شهروندان مخصوصاً گروه های آسیب پذیر را در تنگنا قرار می دهد، اکنون که تورم به 8% تنزل داده شد، باید آن را حفظ کرد و رها نساخت. این اتفاق از لحاظ اقتصادی دست آورد مهمی در سیاست گذاری اقتصادی به شمار می آید. باید آن را ارج نهاد.

دولت تدبیر و امید در این ارتباط باید به توصیه اقتصاددانان دلسوز در ارتباط با مهار تورم توجه کند که عبارتند از:

1- اقدام برای تبیین و توضیح این دستاورد مهم اقتصادی به زبان ساده برای مردم از طریق رسانه ملی، در اوقات مناسب در برنامه ای که مردم را تحت پوشش قرار گیرند، برنامه نمایشی و تکلیفی هیچ پیامی را منتقل نخواهد کرد، برنامه ای باید تنظیم شود که از لحاظ اثر بخشی مخاطبان بسیاری داشته باشد. برنامه ای کلیشه ای هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و هیچ پیامی به مردم منتقل و اثر گذاری نخواهد داشت، خود می دانید ما بر حسب وظیفه گفتیم، شنونده عاقل است و امیدوارم به موقع عمل و اقدام کارآمد داشته باشد.

2- افسار تورم را بخاطر مسائل جناحی و سیاسی رها نکنید و راه برگشت آن را کاملا ببندید و البته این اقدامات باید امروز و فردا برای مردم بازگو و منتشر شود و دولت خود را از بیان این موفقیت مهم محروم نکنید.

در پایان شما را و همه همکاران دولت را به این حدیث پیامبر اکرم (ص) ارجاع می دهم که می فرمایند: « اِرْحَمْ مَنْ فی الأرْضِ یَرْحَمْکَ مَنْ فی السَّماءِ»؛ به آنها كه در زمينند رحم كن تا آنكه در آسمان است بر تو رحم كند »

موفقیت دولت از لحاظ اقتصادی مورد تایید اصولگرایان منصف و عادل نیست، آقای مصباحی مقدم نماینده محترم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس می گویند: « جهات مثبتی در عملکرد دولت یازدهم وجود دارد که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد » و در هشدار به مسئولان اقتصادی دولت می گوید: « البته این را هم باید بگویم که حدود 85-80 درصد مشکلات اقتصادی کشور ربطی به ظرفیتهای خارجی ندارد، بلکه به ظرفیتهای داخلی خودمان مربوط می شود و معنای عمومی این سخن این است که اگر دولت مردان ایران اهتمام خودشان را بر حل مشکلاتی که عامل داخلی دارد بگذارند موفق تر خواهند بود»

علیرغم اینکه بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا و احزاب وابسته به آنان و حامیانشان بطور مستمر و مداوم در حال القایاین فکر و بدفکری که دولت تدبیر و امید هیچ دستاوردی در حل مشکلات معیشتی مردم ندارد اما اصولگرایانی که جانب انصاف در تحلیل کارنامه دولت روحانی در حوزه اقتصاد را رعایت کرده اند به موفقیت های این دولت نیز اشاره کرده و گفتند: « آرامشی که بر اقتصاد کشور حاکم شده قطعا نقطه قوت دولت تدبیر و امید است، نرخ ارز که نوسانات بسیار بالائی داشت به آرامش رسیده و نوسان اندکی دارد که بسیار مثبت تلقی میشود »

متاسفانه تیم اطلاع رسانی دولت تدبیر و امید در دفاع از دست آوردهای دولت بسیار ضعیف است و در دنیای دیگری از غیر اطلاع رسانی سیر و سلوک می کند و بنظر می رسد هیچگونه احساس تعهد و مسئولیتی نسبت به ریاست جمهوری ندارد، این را تنها من نمی گویم بلکه بسیاری از دلسوزان و حامیان دولت به این امر اعتقاد دارند.

بنابراین دکتر حسن روحانی و دولت تدبیر و امید باید یک تیم اطلاع رسانی مقتدر، به روز، کارآمد و توانا برای مدت باقیمانده از دوره اول دولت، سازمان دهی کند و این تیم باید برنامه ای منظم، شفاف، قابل فهم و درک برای عامه مردم داشته باشد تا از این همه ظلم ساخته و پرداخته مخالفان جلوگیری کند در غیر این صورت در انتخابات آینده مفت باخته ایم.

در پایان نظرات امام خمینی (ره) و جمع بندی مطالبات مراجع قم در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی را یادآور می شوم. موضوع توجه به تامین معیشت مردم و بهبود مستمر وضعیت اقتصادی مردم موجب تقویت روحیه امید در آحاد مردم خواهد بود و آن را مهمترین عرصه مجاهدات شبانه روزی دولت و مسئولان آن می دانند: « اگر خدایی نخواسته جمهوری اسلامی نتواند مسائل اقتصادی را که در اول رتبه زندگی مردم است جبران کند و مردم مأیوس شوند از اینکه اسلام و جمهوری اسلامی برای آنها نتواند در اینجا کاری را انجام بدهد، اگر در محیط این کشور یک انفجار حاصل بشود دیگر نه من نه و نه شما و نه هیچ کس، نه روحانیت و نه اسلام نمی تواند جلویش را بگیرد. این فقرا و مستمندان عیال خدا هستند، این ها باید اداره شوند و خدای تبارک و تعالی امر کرده است که نیکو اداره شان بکنیم. اگر مردم با یأس از جمهوری اسلامی منفجر بشوند دیگر قابل مهار نیست »1

منابع:
1- کتاب دغدغه ها و نگرانی های امام خمینی (ره) صص 214 و 213، 212


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار