کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت استان اعلام کرد: شایع ترین سرطان ها در استان در نزد زنان به ترتیب سرطان پستان، پوست، خون، معده، ریه، روده بزرگ، مثانه، تخمدان و در مردان به ترتیب پوست، معده، ریه، خون، پروستات، روده بزرگ، کبد و مغز می باشند . "> شایع ترین سرطان ها در خوزستان کدامند؟
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲

کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت استان اعلام کرد: شایع ترین سرطان ها در استان در نزد زنان به ترتیب سرطان پستان، پوست، خون، معده، ریه، روده بزرگ، مثانه، تخمدان و در مردان به ترتیب پوست، معده، ریه، خون، پروستات، روده بزرگ، کبد و مغز می باشند .

اختصاصی شوشان : دکتر شهرام ابراهیمی گفت حد انتظار شناسایی سرطان در کشور 146 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است که انتظار بروز سرطان در استان نیز همین مقدار است . بنا بر این قضیه و اینکه سرطان یک بیماری است که تدریجا و در یک پروسه طولانی مدت صورت می گیرد برنامه غربال گری صورت خواهد گرفت. این برنامه در فاز اول برای سرطان کولورکتال در بیمارستان گلستان در حال اجرا است و در مراحل بعدی بنا بر اولویت و امکانات تشخیصی و درمانی برای سایر سرطان ها نظیر پستان و پوست اجرا خواهد شد .

وی در ادامه گفت : خوفناک بودن سرطان در نزد مردم بالا بودن مرگ و میر ناشی از آن است. متاسفانه افراد در مراحل پیشرفته بیماری به پزشک مراجعه می کنند در صورتی که گفته می شود 60 تا 70 درصد سرطان ها اگر به موقع تشخیص داده شوند قابل پیشگیری و درمان هستند حتی گفته می شود 98 درصد سرطان کولورکتال درمان پذیر است در حالی که همین سرطان رتبه دوم مرگ و میر را به خود اختصاص داده است (علت عدم توجه و آگاهی افراد به نشانه های این بیماری است ) .

بنا براین می توان گفت که سرطان معلول چند عامل است نظیر عوامل ارثی و عوامل محیطی. کسانی که در خانواده شان فردی مبتلا به سرطان وجود داشته در اولویت برنامه های غربال گری قرار می گیرند پس عوامل ارثی زنگ هوشیار است. بعد از عوامل ارثی دارا بودن تغذیه مناسب، تعادل وزن، پرهیز از چاقی، ورزش، دوری از استرس در کار از عواملی هستند که با رعایت آنها می توان از سرطان فاصله گرفت. البته جلوی همه عوامل را نمی توان گرفت مسلما با افزایش امید به زندگی در جامعه شاهد شیوع سرطان ها خواهیم بود ولی نباید فراموش کرد که در سرطان تشخیص زود رس مهم است.

رویا محمودی


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار