اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
«ما در این پروژه نوعی شلختگی را به دوش می‌کشیم که از دوران قبل به ما رسیده است.» این اظهار نظر را روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در حالی درباره مسکن مهر انجام داده است که به اذعان برخی کارشناسان و مسئولان دولتی پروژه مسکن مهر به عنوان اصلی‌ترین پروژه دولت قبل در حوزه مسکن با مشکلات زیادی رو‌به‌رو است.

مسئولان دولتی در دولت یازدهم رسما اعلام کرده‌اند که مسکن مهر را ادامه نمی‌دهند. با وجود این، طرح دولت قبل مسئولیت‌هایی را بر دوش دولت یازدهم گذاشته و این دولت ملزم به اتمام طرح‌های نیمه تمام در این زمینه است. مسکن مهر مشکلات زیادی دارد و عنوان می‌شود در بسیاری موارد فعالیت‌های کارشناسی درستی برای ساخت آپارتمان‌هایی که بنا بود به خانه دار شدن ایرانیان بینجامد انجام نگرفته است.

روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در حاشیه همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با بیان اینکه نه تنها وزارت راه و شهرسازی که تمام دولت یازدهم مشکلات و مسائل مسکن مهر را تحمل می‌کند، اعلام کرد: ما در این پروژه نوعی شلختگی را به دوش می‌کشیم که از دوران قبل به ما رسیده است. عباس آخوندی با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که طرح مسکن مهر در طول سال‌های گذشته با آنها دست به گریبان بوده، اظهار کرد: این پروژه در بخش‌های مختلف مشکلات خاص خود را دارد و به طور خاص پروژه مسکن مهر پردیس با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۱ و همزمان با یکی از شدیدترین دوره‌های تورمی کار خود را آغاز کرده، مشکلاتی جدی برای دولت به وجود آورده است.

او در این رابطه توضیح داد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات این پروژه جانمایی بسیار نامناسب آن بود تا این حد که دولت مجبور شد نسبت به ساخت دیوار حائل ۱۷ متری اقدام کند و حتی با توجه به اینکه برای برخی از سایت‌ها معبر دسترسی نیز طراحی نشده بود، نیاز به ساخت این معابر و تونل‌ها وجود داشت. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مقطعی دولت قبل بدون کار مطالعاتی و کارشناسی دقیق از متقاضیان برای مسکن مهر پول دریافت کرد، ادامه داد: فشاری که از سوی منابع داخلی وجود دارد مساله تکمیل خدمات زیربنایی را دشوار می‌کند، پروژه مسکن مهر پردیس را دنبال می‌کنیم و البته در این مسیر هم‌راستا با خریداران هستیم. آخوندی ابراز امیدواری کرد: به جای کنایه‌زدن به یکدیگر تمام مقدمات کار فراهم شود تا این پروژه هر چه زودتر به مرحله نهایی خود برسد. دولت وارث تصمیمات اشتباهی است که در دوره قبل گرفته شده که البته این تصمیم اشتباه را ما باید تحمل کنیم و نباید خریداران بابت این موضوع جریمه شوند.

بازگشت ۱۷ خط کشتیرانی به ایران

وزیر راه و شهرسازی همچنین در دوازدهمین همایش سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با اشاره به اهمیت توسعه شهربندرها در کشور از بازگشت ۱۷ خط کشتیرانی به ایران پس از اجرای برجام خبر داد. آخوندی افزود: در حال حاضر ۱۷ خط کشتیرانی با برنامه منظم به بنادر کشور بازگشتند، اما هنوز راه زیادی برای افزایش همکاری با خطوط کشتیرانی مطرح دنیا داریم. او ادامه داد: در پس‌کرانه‌های سواحل، آمادگی تامین امکانات حمل و نقل برای تمام بنگاه‌های داخلی و خارجی حمل و نقل و ترانزیت را داریم، ضمن اینکه امکان حمل و نقل ترکیبی کامل با پهلوگیری مستقیم کشتی برای اتصال آسیای میانه به روسیه و چین مهیاست. به گفته وزیر راه و شهرسازی، با توجه به اینکه حمل کالا از روسیه به هندوستان ۴۰ روز زمان می‌برد، با بهره گیری از موقعیت ایران در اتصال این دو نقطه می‌توان این زمان را به ۱۷ روز و قیمت حمل و نقل و ترانزیت را نیز ۲۰ درصد کاهش داد.

آخوندی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه بنادر و سواحل گفت: در حال حاضر بیشترین بهره برداری ایران از دریا مربوط به حوزه بار است، در حالی که بحث بهره گیری از آبزیان، مسافرت‌های تفریحی و دریایی و زندگی در کناره‌های سواحل نیز باید در دستور کار قرار گیرد، چراکه در حال حاضر مسافرت دریایی و بهره برداری توریستی در حد صفر است. او ادامه داد: در تلاشیم تا از ظرفیت‌های دیگر دریا غیر از حمل بار بهره ببریم. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: یکی از مسائل مهم در بنادر و سواحل به کارگیری فناوری اطلاعات و نحوه مدیریت بنادر است که خوشبختانه در سال‌های گذشته توجه زیادی به این مساله شده است. با این وجود بر اساس برنامه، قرار است ارتقا به نسل سوم بنادر (بنادر هوشمند) مورد توجه ویژه قرار گیرد. آخوندی اضافه کرد: دو هزار و ۵۰۰ هکتار از پس‌کرانه‌های بندر امام(ره) مورد بهره برداری قرار گرفته که این میزان قابل افزایش به ۱۱ هزار هکتار است. توسعه پس‌کرانه‌ها تنها به بندر امام محدود نمی‌شود و توسعه پس‌کرانه‌های بندر جاسک و چابهار نیز در دستور کار قرار دارد.

او تصریح کرد: علاوه بر فعالیت‌های مهندسی و فناورانه در بنادر و سواحل کشور باید به مباحث اقتصادی و تجاری نیز توجه شود، بر همین اساس بحث شهربندرها و ارتباط بنادر و شهرهای کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود. در این همایش همچنین سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به اهمیت به‌کارگیری نیروی جوان و تحصیلکرده و نوآور کشور در اقتصاد گفت: هم اکنون در جهان، اقتصاد بر پایه نیروهای جوان و نوآور قرار دارد و زمان اتکاء یا وابستگی به منابع گذشته است.او افزود: ایران چهارمین تولیدکننده مهندس در دنیا و هم‌رتبه با آمریکا است، ضمن اینکه پنج میلیون دانشجو هم در ایران مشغول به تحصیل هستند که بسیاری از آنها در حوزه دریا فعالیت می‌کنند. به گفته ستاری، ایران رتبه نهم انتشار مقاله در دنیا را داراست، اما در حوزه فناوری و تکنولوژی رتبه و جایگاه ویژه‌ای ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار