شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
علیرضا نجفی

در اوضاع و احوال کنونی اجتماع شاهد مسایل و مشکلات فراوانی در وضعیت ثبات خانواده - خصوصا خانواده های نوبنیاد - هستیم. آمار طلاق حقیقتا نگران کننده هستند بگونه ای که تقریبا در خیلی از خانواده ها براحتی مواردی از این دست یافت می شود.

در بررسی علت طلاقها آنچه که در اظهار نظر کارشناسان امر مشهود است وجود مشکلات جنسی یکی از علل عمده طلاق ها مطرح است که جا دارد به این مساله بصورت جدی پرداخته شود. متاسفانه علی رغم این جمله معروف معصوم که فرمود لا حیا فی الدین بدین معنی که در تشریح و بیان احکام دین حیا لازم نیست همواره در جامعه ی ما پرداختن به امور جنسی و مسایل زناشویی جزو خطوط قرمز بوده و هستند و موارد بسیاری از طرد کارشناسانی که خواسته اند بصورت صریح ورود کنند قابل استناد است.

در این بین بصورت کاملا اتفاقی در حین تورق کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات علامه فرزانه حضرت آیه الله جوادی آملی به روایتی برخورد کردم که بسیار درس آموز و قابل تامل است.

در صفحه ی 338 این کتاب آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود روزی همسر عثمان بن مظعون نزد رسول خدا ص آمد و گفت : ای پیامبر خدا!عثمان روزها روزه می گیرد و شبها را به عبادت می گذراند (کنایه از ترک ٱمیزش).رسول خدا ص خشمگین و در حالی که کفشهایش را به دست گرفته بود از خانه خارج شد و نزد عثمان رفت و او را در حال نماز یافت.عثمان وقتی پیامبر را دید دست از نماز کشید.پیامبرص به او فرمود :ای عثمان! خدا مرا برای رهبانیت نفرستاده، بلکه مرابدین اعتدال و آسان و گذشت برانگیخته است؛من روزه می گیرم و نماز می گزارم و با همسرم آمیزش می کنم، پس هر کس دین مرا دوست میدارد باید به سنت من عمل کند و یکی از سنتهای من زناشویی است.

ممکن است این روایت را بارها خوانده باشیم امابا اندکی توجه به کیفیت برخورد نبی اکرم با موضوع و توجه به فضای بازی که برای یک زن مسلمان در جامعه ی مدنی بوجود آمده بود که براحتی بی توجهی همسرو نیاز جنسی مشروع خود را با رهبر جامعه مطرح نماید بسیار درس آموز ودر خور توجه مدیران سیاستگذار فرهنگی می باشد.

دقت بفرمایید در بسیاری از مواردی که روایات اختلافات زن و شوهر به دلایل گوناگون محضر پیامبر ص عرضه می شده همواره با نصیحت و دعوت طرفین به صبر و مدارا مساله را حل و فصل می نموده اند اما در این مورد که از یک سو مساله افراط و رهبانی گری و از سویی دیگر بر هم خوردن تعادل و بهداشت جنسی جامعه مطرح بوده بگونه ای کم سابقه و با عصبانیت و خیلی فوری دست به اقدامی عملی زده و خود شخصا به پیگیری موضوع می پردازند که نشان از اهمیت فوق العاده زیاد مطلب دارد و در این راستا هیچ ابایی از تاکید بر داشتن رابطه زناشویی با همسران خود ندارد و در واقع در بیان حکم الهی هیچ حیایی نشان نمی دهند که نشان از خاص بودن نگاه دین به مساله بهداشت جنسی و حفظ تعادل روانی زنان و مردان جامعه است. 

جا دارد که دست اندرکاران نظام اسلامی و متولیان امر با توجه به نوع دسترسیها و گسترش فضای مجازی و استفاده ی سیاستگذاران مستکبر از مقوله ی نیازهای جنسی خصوصا در زنان با صراحت و شجاعت در این مقوله ی حیاتی ورود نموده و این نیاز حقیقی جامعه را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند تا موجبات ارتقا بهداشت جنسی و ایجاد تعادل روانی در اجتماع فراهم گردد.


برچسب ها: علیرضا نجفی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار