شوشان / توفیق ربیعی

"> چرا نباید کوت عبدالله شهرستان شود؟
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷

 

شوشان / توفیق ربیعی

 

با در نظر گرفتن اینکه مناطق اطراف مرکز شهر اهواز مثل کوت عبدالله یعنی حد فاصل فلکه «پاداد» تا «هادی آباد» با جمعیتی نزدیک به 300 هزار نفر که از این تعداد می توان به آمار بالای مهاجرین جنگ تحمیلی که در این منطقه سکنی گزیده اند و نیز مردم اکثرا کشاورز و دامدار و طبقه کم درآمد آن، که به جرات می توان گفت اکثر آنان نیز زیر نظر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی قرار دارند، تبدیل کردن این منطقه یا حتی نصفی از آن به شهرستان جز تبدیل کردن آن به شهری فقیر نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت.

در شهر های فقیر هم تحرک اجتماعی به ندرت صورت خواهد گرفت. چون این تحرک با میزان آموزش رابطه مستقیمی دارد . در حالی که همه آموزش ها و تحصیلات دانشگاهی و فرهنگی در مرکز شهر یعنی محل سکونت طبقه پر درآمد قرار دارد.

از مقایسه شهر تازه تاسیس کارون با شهرهای شیبان و ویس می توان به این نتیجه پی برد که این عمل نه تنها باعث پویایی شهر نمی شود بلکه مشکلات آن به مراتب بیشتر خواهد افزود.

شاید مهمترین مورد آن مشکلات، مهاجرت طبقه متوسط و تقریبا درگیر در موسسات دولتی و نظامی و غیره به مرکز شهر باشد که بتوانند از امکانات آموزشی و تفریحی و فرهنگی و خدماتی استفاده بهتر و راحت تری داشته باشند که متاسفانه این هجرت هم سبب افت فرهنگی و اجتماعی شهر تازه تاسیس خواهد شد.

در این پروسه شاید مهمترین عامل شهر شدن منطقه کوت عبدالله بعد جمعیتی آن باشد. غافل از اینکه این عامل به تنهایی نمی تواند جوابگو باشد چرا که بر اساس اظهارات کارشناسان سازمان ملل متحد در سال 1967 میلادی عوامل متعددی از قبیل :

1- فعالیت های اقتصادی؛ یعنی اینکه اشتغال بیش از پنجاه درصد مردم در بخش های کشاورزی و دامداری به منزله روستایی بودن منطقه و اشتغال 75 درصد مردم در بخش صنعت و خدمات حاکی از شهر بودن منطقه می باشد . حال اینکه این رقم دقیقا در منطقه کوت عبدالله برعکس است.

2- مشخصات شهری ؛ یعنی اینکه شهر کلیه مشخصات شهری از قبیل بیمارستان، دانشگاه، مراکز تفریحی، حمل و نقل و غیره را باید داشته باشد که متاسفانه منطقه کوت عبدالله فاقد همه موارد ذکر شده فوق می باشد.

3- موقعیت مطلق و نسبی شهری؛ یعنی اینکه یک شهر از محیط طبیعی خود تاثیر می پذیرد مانند ساخت زمین شناسی شهر، موقعیت توپوگرافی آن، شیب زمین، سطح ایستایی، آب و دیگر عوامل طبیعی از قبیل اختلافات جغرافیایی و آب و هوایی نسبت به اوضاع مجاور ارزیابی می شود. حال آنکه منطقه کوت عبدالله چسبیده به شهر است و هیچ گونه اختلاف طبیعی با آن ندارد.

پس بررسی موارد فوق به راحتی به این نتیجه خواهیم رسید که تبدیل به شهر کردن منطقه کوت عبدالله عجولانه و غیر کارشناسی بوده است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار