آب آشامیدنی در شهر هفتکل از دیرباز دارای مشکلات کمی و کیفی زیادی بوده که در حال حاضر خروج آب گرم از لوله‌ها و وجود آهک از مهمترین مشکلات آن است.

"> وجود آهک و نمک در آب شرب هفتکل !
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶

 

آب آشامیدنی در شهر هفتکل از دیرباز دارای مشکلات کمی و کیفی زیادی بوده که در حال حاضر خروج آب گرم از لوله‌ها و وجود آهک از مهمترین مشکلات آن است.

 

به گزارش شوشان به نقل از فارس، هفتکل یکی از شهرستان‌های شمالی استان خوزستان است که بعد از مسجد سلیمان دومین چاه نفت خاورمیانه در این منطقه کشف شد و با وجود منابع فراوان نفت، گاز و سنگ و صدور آن به کشورهای مختلف جهان همچنان دست به گریبان مشکلات ریز و درشتی ا‌ست.

استفاده از آب آشامیدنی سالم یکی از نیازهای اولیه زندگی چه در شهرها و چه در روستاهاست زیرا آب غیر بهداشتی و ناسالم باعث بروز بیماری‌های زیادی در سیستم گوارشی می‌شود.

آب آشامیدنی در شهر هفتکل از دیرباز دارای مشکلات کمی و کیفی زیادی بوده است؛ در سال‌های نه چندان دور آب این شهر فقط چند ساعت در روز وصل می‌شد که آن هم با املاح زیاد و دمای بسیار بالا همراه بود.

در سال 1384 مشکل کمی، تا حدود زیادی حل شد و هم‌اکنون شهروندان هفتکلی به صورت شبانه‌روزی از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند که به جز موارد استثنا این روند در تمام طول سال ادامه دارد.

اما از نظر کیفی هر چند تغییرات زیادی پیدا کرده و کاهش دمای آب کمی متناسب‌تر و البته غلظت املاح آن هم پایین آمده اما هنوز به درجه مطلوب نرسیده است.

آب قابل آشامیدن نیست

حسن اصلانی یکی از جوانان هفتکلی در خصوص مشکلات آب آشامیدنی این شهر  اظهار کرد: آب شهر ما املاح زیادی دارد و قابل آشامیدن نیست، ساکنان شهرهای دیگر در خانه‌های خود از آب تصفیه‌کن استفاده نمی‌کنند اما در شهر هفتکل تقریبا در همه خانه‌ها از این وسیله برای جداسازی املاح از آب آشامیدنی استفاده می‌شود.

محلاتی با آب گرم

سیدجعفر میرسالاری جوان 27 ساله ساکن کوی شهدا نیز گرمی آب در برخی محلات را یکی از مشکلات آب هفتکل عنوان کرد و گفت: در برخی روزها، در کوی شهدا آب آنقدر گرم است که نمی‌توان با آن حتی استحمام کرد.

وی افزود: آب هفتکل از نظر کیفی نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است اما در برخی از ساعات شبانه‌روز به‌ویژه شب‌ها با افت فشار همراه می‌شود و به همین دلیل به راحتی نمی‌توان برای رفع نیازها از آن استفاده کرد.

این شهروندان هفتکلی تصریح کرد: امیدوارم مسئولان امر برای رفع کامل مشکلات آب شهر تلاش جدی‌تری کنند.

چقدر آب معدنی بخریم

محمد جلیلی که از ساکنان کوی فرهنگیان هفتکل است نیز با یادآوری این نکته که آب هفتکل قابل آشامیدن نیست اضافه کرد: آنقدر املاح و آهک در آب وجود دارد که تصفیه‌کن‌های خانگی نیز نمی‌توانند آن را تصفیه کنند، در نتیجه خراب می‌شوند.

وی در ادامه مشکل املاح درون آب را به گذشته‌های دور نسبت داد و بیان کرد: چند سال پیش آب خانه‌ها آهک خالی بود که الان خیلی بهتر شده اما با این حال هم نمی‌توان آن را نوشید.

این جوان هفتکلی تصریح کرد: اگر آب تصفیه شده خانگی را به کودکان بدهیم مریض می‌شوند به همین دلیل مجبوریم برای آب مورد نیاز اطفال خود، آب معدنی بخریم.

وی اضافه کرد: با اینکه در تمام خانه‌ها تصفیه‌کن نصب شده ولی باز هم املاح از صافی‌های آن عبور می‌کند و باعث آسیب زدن به بدن شهروندان به ویژه دندان‌‌ها می‌شود.

لوله‌های شکسته عامل انتقال میکروب به آب

مسلم مرادی سبزکوهی که تعمیر کار تصفیه کننده‌های خانگی است نیز در مورد املاح موجود در آب هفتکل چنین لب به سخن می‌گشاید: از نظر بهداشتی TPS آب باید زیر 200 باشد در حالی که هم‌اکنون این میزان به بالای 450 درجه رسیده که استاندارد نیست و باید بیشتر تصفیه شود.

وی گفت: سال‌های پیش به‌ویژه در تابستان، دمای آب بسیار بالا می‌رفت گاهی اوقات به نقطه جوش می‌رسید که اکنون بهتر شده اما تا وضعیت مطلوب فاصله داریم.

این شهروند هفتکلی، شکستگی لوله‌ها در نقاط مختلف شهر را یکی دیگر از مشکلات آب هفتکل بیان کرد و افزود: در برخی نقاط لوله‌ها و خطوط انتقال آب دچار شکستگی می‌شوند که از همان شکستگی، میکروب وارد آب می‌شود و این موضوع برای سلامت شهروندان بسیار خطرناک است.

مسئولان شوری آب را برطرف کنند

قاسم محسنی‌زاده که خود را 38 ساله و ساکن خیابان آب معرفی می‌کند نیز با بیان این نکته که کیفیت آب نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است اظهار کرد: مشکلات و معضلات آب هفتکل هنوز به طور کامل برطرف نشده است و مردم برای استفاده آب شرب سالم باید هزینه‌های زیادی مانند خرید تصفیه‌کن و موارد دیگر بپردازند.

وی افزود: ما در شهر هفتکل متولد شده‌ایم و از همان کودکیمان شهر با مشکل آب روبه‌رو بوده است در همین راستا از مسئولان تقاضا داریم برای رفع شوری و گرمی آب گام‌های موثرتری بردارند.

به بیماری‌های زیادی مبتلا شده‌ایم

علی ممبینی یکی دیگر از جوانان هفتکلی که ساکن چهارراه سازمان برق است  تصریح کرد: به دلیل املاح زیاد موجود در آب شهر هفتکل، شهروندان به بیماری‌های زیادی از جمله پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های گوارشی مبتلا شده‌اند.

طرح غدیر راهگشای آب هفتکل

پای صحبت‌های مدیران و مسئولان شهر می‌نشینیم تا توضیحات آنها را برای رفع مشکلات آب هفتکل جویا و از اقدامات انجام شده باخبر شویم.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان هفتکل گرمی آب در برخی از مناطق شهر را رد می‌کند و در این خصوص می‌گوید: مخازن آب شهرستان در حال حاضر لایروبی شده و این کار به پایان رسیده است.

وی در خصوص نصب تصفیه خانه‌های آب در منطقه رود زرد کاید رفیع نیز افزود: فاز نخست تصفیه خانه‌های رود زرد کاید رفیع به زودی وارد مدار می‌شود.

فریدون احمدی ادامه داد: اجرای فاز دوم نصب تصفیه خانه‌ها در رود زرد نیاز به اختصاص اعتبار استانی دارد که از سوی شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان در حال پیگیری است.

وی نصب تصفیه خانه‌های آب رود زرد کاید رفیع را، راه‌حل کوتاه مدت رفع مشکلات آب هفتکل عنوان کرد و گفت: رفع دراز مدت مشکلات آب شهر در طرح غدیر که شامل چند شهر از جمله هفتکل می‌شود با پیگیری دولت حل و اجرا خواهد شد.

مزارع برنج علت بدطعم بودن آب

فرماندار هفتکل نیز وجود مزارع کشت برنج در مسیر رودخانه رود زرد را علت بد طعم بودن آب بیان کرد و افزود: با راه‌اندازی تاسیسات کاید رفیع، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت آب هفتکل تغییر محسوسی پیدا می‌کند.

بهزاد صالح بیگی همچنین تصریح کرد: فاز نخست آن تا چند روز آینده راه‌اندازی می‌شود که در بحث کمیت کمک شایانی به برداشت آب از رودخانه کرده و فاز دوم آن که تاثیر به‌سزایی در کیفیت آب آشامیدنی هفتکل دارد که با تامین اعتبار تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

آب از نظر میکروبی مشکلی ندارد

مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان هفتکل نیز با بیان اینکه آب آشامیدنی هفتکل بر اساس استاندارد جزو آب‌های مطلوب محسوب می‌شود، تصریح کرد: بر اساس شاخصه‌های جمعیتی، در حال حاضر آب هفتکل از نظر میکروبی مشکلی ندارد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار