شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
داوود سلیمانی

 همانطور که می دانید فراکسیون به مجموعه افراد هم فکر و هم عقیده که دارای اشتراکات در زمینه های مختلف فکری و عملی هستند اطلاق می شود که البته وجاهت رسمی و قانونی ندارند اما با توجه به نفوذ ، هم رایی و یکصدایی اعضای یک فراکسیون، می توانند نقش مهمی در فرایند تصمیم سازی یک قانون که منافع مشخص را تامین می کند اعمال کنند.

این فراکسیون ها که بظاهر تشکل و ماهیت مثبتی را از خود نشان می دهند ، گاها به  سمت سویی کشیده می شوند که جز بهم زدن توازن عدالت و توسعه سیاسی،اجتماعی و اقتصادی چیزی را عاید کشور نمی کنند .

در واقع می توان گفت این فراکسیون ها بخاطر ماهیت جناحی یا منطقه ای، عرصه  و رقابتي  مشروع را بوجود می آورد که در صورت عدم نظارت اصولی و یا زیاده خواهی ها و سیاست های منافع طلبانه می تواند ضمن نقض وحدت ملي و منافع عمومی جامعه ، باعث تضعیف بیشتر جایگاه مناطق و جناح های ضعیف و کم برخودار شود و نهايتاً موجب به چالش كشيده شدن اجراي عدالت در عرصه های مختلف گردد که این چالش آسیب های جبران ناپذیری به اعتماد و امید مردم به نقش اصلی مجلس و جايگاه آن  وارد می کند.

همانطور كه آگاهيم  ، طي روزهای اخیر شاهد مباحث متعددی در خصوص تشکیل " فراکسیون مناطق ترک نشین " در مجلس شورای اسلامی بوده ايم  و  لازم است اعلام كنيم  ما  از تلاشها ، پيگيري ها ، اتحاد و همصدایی نمایندگان مناطق ترک نشین در جهت تحقق منافع منطقه ای خوشحال هستیم اما در عین حال معتقدم در شرايط فعلي كه متاسفانه برخي تصميمات مهم و اساسي مجلس در لابي ها و ارتباطات غير رسمي گرفته مي شود ، ایجاد این فراکسیون در صورت عدم نظارت صحيح و عدالت محور ، می تواند باعث کاهش انگیزه و كم رنگ شدن تلاشهای سایر نمایندگان ، بخصوص نمایندگان مناطق محروم شود.

حال که این فراکسیون با وجود بایدها و نباید ها تشکیل شده است و رسما کار خود را آغاز کرده است  ، جا دارد مجلس شوراي اسلامي نسبت به تشكيل چنين فراكسيون هايي که وحدت ملی را نشانه رفته و به چالشهای بلقوه و بلفعل قومیتی دامن خواهد زد، بازنگري نموده و در غير اينصورت سایر نمایندگان مناطق کشور نیز ناگزيرا  تشكيل فراكسيون هاي مشابه منطقه اي را حق خود دانسته تا با تشكيل اين فراکسيون ها ، از  قافله اي كه آينده مجهولی نيز برايش متصور است عقب نمانند .

در همین راستا و در شرایطی که ناچارا استارت بوجود آمدن چنین تشکلها را شاهد هستیم و حال که طبل چنین رقابت ناخواسته ای بصدا درآمد ، تقاضای تشکیل فراکسیون های دیگر می تواند تلنگر و بهانه ای برای به چالش کشیده شدن ماهیت وجودی فراکسیون مناطق ترک نشین باشد . 
به عنوان نمونه  نماینده گان مناطق نفتخیز نیز می توانند بخاطر اینکه كه بخش بزرگي از ثروت هنگفت ناشي از فروش نفت ، گاز و صنايع پتروشيمي این مناطق به سوي نيمه شمالي كشور و بخصوص پايتخت هدايت مي شود و نقش اصلی در تامین بودجه کشور را ایفا می کنند و متاسفانه کمترین بهره را از منابع نفت و گاز و پتروشیمی می برند تشکیل " فراکسیون مناطق نفتخیز" را پيشنهاد و مطالبه کنند.

 كه اگر بخواهیم همچون تشکیل فراکسیون مناطق ترک نشین به نیمه پر لیوان نگاه کنیم می تواند در صورت نظارت اصولی و اجرای صحیح عدالت بارقه امید و توسعه اقتصادی و اجتماعی را در چهره این مناطق به ارمغان آورد. 


برچسب ها: داوود سلیمانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار