شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کشتی های غرق شده در خرمشهر
امروز برای همگان مشخص است که مفهوم موزه از معنای صرف نگهداری آثار تاریخی و قدیمی فراتر رفته و راه اندازی موزه های خاص...
 سجاد پاک گهر 

امروز برای همگان مشخص است که مفهوم موزه از معنای صرف نگهداری آثار تاریخی و قدیمی فراتر رفته و راه اندازی موزه های خاص از راهکارهای جذب گردشگر و رونق این صنعت در کشورهای توسعه یافته این حوزه می باشد.


به عبارتی یکی از جاذبه های گردشگری موجود در کشورهای مختلف دنیا، وجود موزه‌های مختلف می‌باشد و در این میان می‌توان به موزه‌ی خودروهای قدیمی آلمان، موزه‌ شعبده بازی مجارستان، موزه‌ لوکوموتیو بلژیک، موزه‌ هواپیماهای فرسوده لهستان وموزه‌ قدیمی‌ترین وسایل شهربازی در یونان اشاره کرد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که با توجه به اهمیت این موزه‌ها در جذب گردشگر و به‌طبع آن رونق اقتصادی، کشورهای مختلف برای راه‌اندازی آنها و در مواردی انجام اقدامات فنی ویژه برای جابجایی و انتقال آثار حجیم به موزه‌ها هزینه‌های بسیاری کرده اند.

کشور ما نیز در طول سالیان گذشته اقدامات ارزنده‌ای برای راه اندازی موزه‌های تخصصی داشته است که موزه لوزم اداری، موزه ارتباطات، موزه‌صنعت برق، موزه خودروهای قدیمی ایران، موزه‌ آموزش و پرورش و تعداد مشابه دیگری از این قبیل می‌باشند. 

در این راستا به‌منظور توسعه‌ جاذبه‌ها و پتانسیل‌های بالقوه‌ی گردشگری موجود در محدوده‌ی منطقه‌ی آزاد اروند، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر بررسی‌هایی در راستای امکان سنجی راه اندازی موزه های مختلف انجام داده است.

یکی از این ظرفیت ها وجود کشتی‌های غرق شده در رودخانه‌ی اروند می باشد که می‌توان با انتقال تعدادی از این کشتی‌ها به فضای روباز، امکان راه‌اندازی یکی از جاذبه‌های گردشگری ویژه‌ی منطقه تحت عنوان 'موزه‌ی کشتی های غرق شده' را با سناریو و دلیل غرق شدن و کاربرد آنها، فراهم آورد.

کشتی‌های غرق شده‌ی موجود در رودخانه‌ی اروند با ظاهری فرسوده اما زیبا از جمله وجود سطحی پوشیده از مرجان‌های دریایی، آسیب‌های ایجاد شده در اثر بمباران های زمان جنگ و قدمت تاریخی، می تواند به یکی جاذبه های ویژه‌ی گردشگری منطقه تبدیل شود.

لازم به ذکر است که امکان سنجی راه اندازی دو موزه‌ی دیگر نیز در این منطقه از جمله موزه‌ی ملی صنایع دستی و موزه‌ی دریا نیز به انجام رسیده است.

در خصوص موزه‌ی صنایع دستی، مذاکرات لازم برای تأمین اعتبار از سازمان منطقه آزاد و در خصوص موزه‌ی دریا طرح مطالعات فنی ساختمان در نظر گرفته شده برای موزه(ساختمان قدیمی اداره بندر) در حال انجام است که سرعت بخشی این موارد و افتتاح چنین موزه‌هایی می‌تواند در کنار دیگر موزه‌های موجود در منطقه‌ی آزاد اروند و موزه‌ی نفت آبادان که در حال راه‌اندازی است، در رونق گردشگری و اقتصادی منطقه ایفای نقش کرد.

امید است با همکاری و تعامل سازنده سازمان‌های تاثیرگذار موجود در منطقه با راه انداری این موزه‌ها، رونق گردشگری و به‌ طبع آن ایجاد اشتغال پایدار و شکوفایی اقتصادی منطقه را شاهد باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار