اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
معاون مطالعات پایه ای سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد:
معاون مطالعات پایه ای سازمان آب و برق خوزستان گفت: در 5 حوضه آبی استان خوزستان 118 بازه بحرانی شناسایی و مشخص شده اند که یا سیل گیر، فرسایش پذیر و یا همچنین ریزش را ممکن است به دنبال داشته باشد که این موضوع، موجب مشکلاتی برای روستاها، شهرها و کشاورزان می شود.

 هوشنگ حسونی زاده در جلسه هماهنگی مدیریت بحران استان که امروز (16 آبان ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: پیش بینی ما این است که میزان بارش در پاییز کمتر از میزان نرمال خواهد بود. همچنین میزان دما افزایش پیدا می کند و این وضعیت تا آذر ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: امسال بارش باران در مهرماه و آبان ماه نیز کمتر از سال گذشته بوده است؛ میزان بارش از مهرماه تا 15 آبان ماه در استان خوزستان در حدود 18 میلیمتر بوده است، در صورتی که در سال گذشته در این بازه زمانی حدود 245 میلیمتربوده است. این میزان به معنای این است که منابع آبی ما نیز کاهش پیدا کرده است.

معاون مطالعات پایه ای سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر میزان حجم آب مفید مخزن های سدهای خوزستان 4 میلیارد و 649 میلیون مترمکعب است، عنوان کرد: از مهرماه امسال تا 15 آبان در حدود 617 میلیون مترمکعب آب وارد مخزن های سدهای خوزستان شده است که نسبت به بازه زمانی سال گذشته این میزان در حدود 50 درصد کاهش داشته است.

حسونی زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر 350 مترمکعب در ثانیه رهاسازی آب در حوضه کارون انجام می شود، عنوان کرد: با توافق و برنامه ریزی با جهاد کشاورزی امسال آب کشت پاییزه از مخازن سدها تامین خواهد شد و پس از بهبود وضعیت بارش باران تامین آب کشاورزی به صورت ترکیبی هم از مخازن سد و هم بارش خواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت تالاب هورالعظیم عنوان کرد: در سال آبی 93 ـ 94 یک میلیارد مترمکعب آب وارد تالاب هورالعظیم شده است و در سال 94 ـ 95 نیز یک میلیارد و 825 میلیون متر مکعب آب وارد تالاب هورالعظیم شد و امسال نیز در حدود 215 میلیون مترمکعب آب وارد تالاب هورالعظیم شد، این در حالی است که زمانی سالانه 3.5 میلیارد مترمکعب وارد تالاب هورالعظیم می شد.

معاون مطالعات پایه ای سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: در وضعیت فعلی 68 درصد مخازن تالاب هورالعظیم آبگیری شده است.

حسونی زاده در خصوص تالاب شادگان نیز عنوان کرد: در سال آبی 93ـ 94 میزان 47 میلیون مترمکعب آب و درسال 94 و 95 ، 20 میلیون مترمکعب آب وارد تالاب شادگان شد اما امسال 4.2 میلیون مترمکعب آب وارد تالاب شادگان شد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال 500 متر مکعب از سد کرخه رهاسازی شود، عنوان کرد: در حوضه کرخه بازه های بحرانی و فرسایش پذیر وجود دارد که لازم است اقدامات مورد نیاز انجام شود. همچنین در 5 حوضه آبی استان 118 بازه بحرانی شناسایی و مشخص شده اند که یا سیل گیر، فرسایش پذیر و یا همچنین ریزش را ممکن است به دنبال داشته باشد که این موضوع، موجب مشکلاتی برای روستاها، شهرها و کشاورزان می شود.

حسونی زاده عنوان کرد: در حوضه کرخه شهر "رفیع" یکی از مهم ترین نقاطی است که در معرض خطر است و باید در اسرع وقت نسبت به جمع آوری پارک های ایجاد شده اقدام شود. در غیر این صورت این شهر در زیر رودخانه قرار خواهد گرفت. سال گذشته کارهای اصلاحی در این خصوص ایجاد شده است اما باید کارهایی اساسی انجام شود.

وی با بیان اینکه در حوضه کرخه مشکلی در خصوص آب کشاورزی نداریم، افزود: به کشاورزانی که قرارداد منعقد نمی کند آب داده نخواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار