شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱

 

رييس انجمن مغز و اعصاب ايران گفت: تعداد بيماران مبتلا به ام‌اس از 14 سال پيش و در هنگام تاسيس انجمن ام‌اس ايران افزايش يافته، به حدي كه تاكنون حدود 20 هزار بيمار شناخته شده‌اند و تخمين زده مي‌شود كه بيش از 80 هزار بيمار ام‌اس در كشور وجود داشته باشد.

دكتر مسعود نبوي در همايش حمايت از بيماران ام‌اس كه صبح امروز(28 دي ماه) برگزار شد، اظهار كرد: 14 سال پيش براي تاسيس انجمن ام‌اس، 550 بيمار شناسايي شد و در آن زمان تخمين زده مي‌شد كه 7 تا 10 هزار بيمار مبتلا به ام‌اس در كشور وجود داشته باشد.

وي با اشاره به افزايش آمار بيماران مبتلا به ام‌اس در سال هاي گذشته، افزود: دليل افزايش تعداد اين بيماران مشخص نيست ولي احتمالا افزايش روش‌هاي تشخيصي و مراجعه بيماران در بالا رفتن آمار مبتلايان به اين بيماري موثر بوده است.

نبوي ادامه داد: در گذشته داروي چنداني براي بيماران ام‌اس وجود نداشت ولي در حال حاضر همه انواع داروهاي اينترفرون كه داروهاي خط اول درمان ام‌اس هستند در ايران وجود دارد و بيمه‌ها نيز آنها را پوشش مي‌دهند.

رييس انجمن مغر و اعصاب ايران گفت: ام‌اس نوعي بيماري است كه بر اثر تغيير در سيستم ايمني، ميلين سلول‌هاي عصبي تخريب شده و بيماري ايجاد مي‌شود. بعضي متخصصان عقيده دارند كه شايد مشكل سيستم ايمني به دليل بيماري ديگري نيز به وجود بيايد. يكي از اين بيماري‌ها تنگي عروق است كه موجب پس زدن خون شده و سيستم ايمني فعال شده و بيماري ايجاد مي‌شود.

وي افزود: ارتباط بين تنگ شدن عروق و بيماري ام‌اس بارها توسط كشورهاي مختلف از جمله ايران بررسي شده كه نتايج متفاوتي داشته است. در آخرين مطالعه كه در كشور ايتاليا انجام شده است، تنگي عروق 460 بيمار رفع شده ولي پس از 6 ماه در بيماري ام‌اس بهبودي مشاهده نشده است و بنابراين بيماران با توجه به اثبات نشدن اين رابطه نبايد از اين گونه درمان‌ها استفاده كنند.

نبوي عنوان كرد: در زمينه درمان ام‌اس به وسيله سلول‌هاي بنيادي نيز تبليغات زيادي شنيده مي‌شود. اين درمان در حال بررسي است و كارآيي آن هنوز اثبات نشده است و در حال حاضر اگر درماني وجود داشته باشد به وسيله جراحي است و هنوز هيچ داروي خوراكي حاوي سلول‌هاي بنيادي وجود ندارد و چنين تبليغاتي كذب است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار