اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
استاندار خوزستان گفت: دیواره سازه‌های آبی تاریخی شوشتر که از سال‌های گذشته در حال حرکت و درخطر ریزش است مرمت می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، غلامرضا شریعتی در نخستین جلسه هیئت‌امنای سازه‌های آبی تاریخی شوشتر که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: دیواره سازه‌های آبی تاریخی شوشتر از سال‌های در معرض خطر و ریزش است، تدابیری اندیشیده شده است تا در اسرع وقت این دیواره مرمت و استحکام‌بخشی شود.

وی افزود: کارگروهی متشکل از نیروهای اعضای هیئت‌امنای این پایگاه جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان و کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان تشکل می‌شود و حداکثر در مدت سه ماه برنامه استحکام‌بخشی را به هیئت‌امنا پیشنهاد می‌کنند و برای تأمین اعتبار این طرح پیشنهادی اقدام خواهد شد.

وی افزود: برای تأمین اعتبار این پروژه از محل اعتبارات استانی به این پایگاه جهانی کمک خواهد شد تا این اثر ثبت جهانی از معرض خطر نجات پیدا کند.
نماینده عالی دولت در استان خوزستان درباره تأمین زیرساخت‌های گردشگری در شوشتر گفت: در این جلسه مقررشده است تا اعتبار 5 میلیارد ریالی برای احداث موزه در اختیار این پایگاه جهانی قرار گیرد.

شریعتی عنوان کرد: مقررشده است تا موزه احداثی در قلعه سلاسل استاندارهای جهانی را داشته باشد و این اعتبار 5 میلیارد ریالی برای فاز نخست تخصیص می‌یابد و در سال آینده نیز اعتباری برای تکمیل این پروژه در نظرخواهیم گرفت.

وی گفت: برخی از دستگاه‌های اجرایی در حال حاضر در قلعه سلاسل شوشتر فضاهایی را در اختیاردارند که باید در اسرع وقت برای تخلیه این فضاها اقدام شود.
 
*موزه در شوشتر نیاز اساسی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در این نشست اظهار کرد: گردشگر برای حضور در هر شهر تاریخی نیازمند دو چیز است، یکی موزه و دیگری فضای مناسب اقامتی که شهرستان شوشتر به موزه نیاز اساسی دارد.

خسرونشان عنوان کرد: موزه از اساسی‌ترین نیازهای گردشگر است، شهرستان شوشتر ازنظر گردشگر پذیری مقام نخست استان را در اختیار دارد و به این دلیل باید کوشید تا در اسرع وقت برای ساخت و احداث موزه اقدام شود.

وی افزود: نیاز مکان اقامتی با هتل‌های سنتی در شهرستان شوشتر برطرف شده است، به این دلیل نیاز اول در بخش گردشگری شوشتر موزه است. نشان گفت: مرمت دیواره سازه‌های آبی تاریخی شوشتر برای ایمن‌سازی این اثر ثبت جهانی شده بسیار حیاتی است و به این دلیل استاندار خوزستان به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: دیواره سازه‌های آبی تاریخی شوشتر محل استقرار منازل مسکونی است و خطر ویرانی آن ممکن است تلفات جانی در برداشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: سازه‌های آبی تاریخی شوشتر می‌تواند فضای مناسب برای حضور گردشگران داخلی و خارجی باشد و به این دلیل باید کوشید تا زیرساخت‌های موردنیاز در این بخش تأمین شود.
 
*کارشناسان سازمان آب و برق برای مرمت دیواره سازه‌های آبی تخصص دارند

عضو هیئت‌امنای سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در این نشست اظهار کرد: سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در سال‌های گذشته از کمک فنی و اعتباری وزارت نیرو و سازمان آب و برق در مرمت تونل بلیتی استفاده کرده است، به این دلیل باید کوشید بار دیگر این همکاری برای دیواره این اثر جهانی از سرگرفته شود.

محمدحسن ارسطو زاده عنوان کرد: کارشناسان سازمان آب و برق و وزارت نیرو از دغدغه‌ها و استاندارهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باخبر هستند و به این دلیل می‌توان از این دستگاه برای استحکام‌بخشی این بخش از سازه‌های آبی استفاده کرد.
 
*خطر ریزش دیواره سازه‌های آبی شوشتر جدی است

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خطر ریزش دیواره سازه‌های آبی تاریخی شوشتر بسیار جدی است و باید این هشدارها برای تصمیم سازی در این زمینه جدی گرفت.

سهراب گیلانی عنوان کرد: طرح مرمت و استحکام‌بخشی این آثار تاریخی نباید زمان‌بر باشد و تیم تشکیل‌شده در این زمینه باید در اسرع وقت گزارش بررسی‌های خود را ارائه کند.

وی درباره موزه مصوب شده در قلعه سلاسل شوشتر گفت: فاز نخست این موزه در سال 95 اجرایی می‌شود و اعتبار 5 میلیارد ریالی برای این موزه مصوب شده است و استاندار خوزستان قول مساعد داده تا در سال 96 نیز برای تکمیل این پروژه اعتبار در نظر بگیرد.
گیلانی افزود: پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر باید توجه داشته باشد که این اعتبار برای احداث موزه‌ای با استاندارهای بین‌المللی در اختیارش قرارگرفته است و در این زمینه همت ویژه داشته باشد.
 
ریزش دیواره سازه‌های آبی شوشتر مشکل‌آفرین می‌شود

عضو هیئت‌امنای سازه‌های آبی تاریخی شوشتر گفت: بررسی‌های انجام‌شده برای رفتار حرکت در دیواره سازه‌های آبی تاریخی شوشتر نشان می‌دهد که این دیواره باید نمناک باشد تا حرکتش کند شود و به این دلیل تأمین آب موردنیاز برای این سازه‌های جهانی حیاتی است.

غلامرضا میثاقیان گفت: بررسی‌های مشاوران داخلی و آلمانی بسیار خوب و راهگشا بوده است و بهتر است با استفاده از توان فنی داخلی و خارجی تصمیم صحیح و اجرایی برای استحکام‌بخشی این اثر تاریخی اتخاذ شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار