اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸
 رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه ایران با همکاری سازمان‌های بین‌المللی به دنبال مدیریت ریزگردها است گفت: مدیریت ریزگردها نیازمند اجماع منطقه‌ای است.

 اسماعیل نجار  در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های ایران ضمن اشاره به معضل ریزگردها در سطح کشور اظهار داشت: تغییر اقلیم واقعیتی است که باید بپذیریم، تغییر اقلیم به معنای بیابان‌زدایی، کمبود آب، کاهش پوشش گیاهی و نیز افزایش ریزگردها است.

وی افزود: مشکلی که از حیث ریزگردها در حال حاضر در سطح کشور و به ویژه در غرب و جنوب کشور با آن مواجه هستیم عمدتاً منشأ خارجی دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر اینکه کارشناسان معتقدند که بیش از منشأ ریزگردها منشأ خارجی داشته و تنها 20 درصد منشأ داخلی دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در عین حال که تغییر اقلیم همچنان در حال توسعه است اما تلاش‌های ما در راستای مقابله با معضل ریزگردها و کاهش بیابان‌زایی در سطح کشور ادامه دارد چرا که این مشکل سلامت و اقتصاد مردم را به مخاطره انداخته است.

نجار در ادامه سخنانش ضمن اشاره به منشأ خارجی ریزگردها تأکید کرد: باید توجه داشت که برخی از کشورها درگیر مشکلاتی از جمله مشکلات امنیتی هستند و بنابراین این معضل در اولویت آنها نیست؛ به عنوان مثال عراق درگیر مشکلات امنیتی است و از سویی برخی مناطق این کشور در دست دولت نبوده و داعش در آنجا حضور دارد بنابراین این معضل در اولویت‌ آنها نیست. از سوی دیگر برخی کشورها مانند عربستان سعودی به این معضل نگاه سیاسی دارند و نیز برخی کشورها قصد ندارند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

وی به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت ریزگردها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران از سوی سازمان‌های بین‌المللی این معضل را پیگیری می‌کند. بنده نیز هفته گذشته در حاشیه کنفرانس کاهش بلایای طبیعی آسیا دیداری با معاون دبیرکل سازمان ملل داشتم.

معاون وزیر کشور افزود: در دیدار با آقای گلاسر این موضوع را مطرح کردیم که باید در موضوع مدیریت ریزگردها سازمان‌های بین‌المللی نیز ورود پیدا کنند تا بتوان یک اجماع بین‌المللی و منطقه‌ای در مدیریت کاهش ریزگردها اتفاق بیفتد.

نجار ادامه داد: دولت و سازمان‌های متولی در کشور نیز اقدامات قابل توجهی را داشته‌اند از جمله این اقدامات می‌توان به آبگیری هورالعظیم اشاره کرد که زون‌های 1،2 و 3 آبگیری شده است؛ همچنین کاشت نهال توسط سازمان جنگلها و مراتع و با کمک استانداری‌ها و جوامع محلی در حال انجام است.

وی تأکید کرد: تلاش شده کانون‌های هدف و مراکز ریزگردها بیشتر مورد توجه قرار گیرد، البته باید در این مبحث تنگناهای مالی دولت را نیز مورد توجه دانست که امیدواریم شرایط بهبود یافته و اعتبارات بیشتری به این بخش تزریق شود.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران در حال حاضر ایران به دنبال همکاری با سازمان‌های بین‌المللی در مدیریت کاهش ریزگردها است و سازمان‌های بین‌المللی نیز ریزگردها را به عنوان یک مشکل در منطقه غرب آسیا پذیرفته‌اند.

نجار در خاتمه با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در پیاده‌روی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت بحران در ستاد اربعین عضو است و از سویی تمام تیم‌های این سازمان برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در آماده‌باش کامل قرار دارند.

برچسب ها: ریزگردها
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار