شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
متاسفانه مسئولین و متولیان ترویج کتابخوانی برای افزایش سطح مطالعه در جامعه اقدام شایسته ای انجام نداده اند .



شوشان/ محمدرضا ایزدی 

تاریخ فرهنگ ملی ما ایرانیان قبل ازاسلام وتاریخ فرهنگ دینی ما مسلمانان پس از اسلام براهمیت کتاب وکتاب خوانی تاکید فراوان وبا آن انس والفتی ناگسستنی داشته است . 

اگر به تاریخ چند هزار ساله کشورمان نگاهی اجمالی داشته باشیم ، می بینیم بزرگان علم و دانش درزمان های دور، حرف اول را می زدند و به عنوان نمونه می توان از منجمان که با استفاده ازعلم نجوم ، تاریخ تولدحضرت عیسی مسیح (ع) را پیش بینی کرده بودند ، نام برد .

با ظهور اسلام نیز کافی است که بگوئیم معجزه پیامبر(ص) کتاب بود و آن هم کتابی انسان ساز، ومعجزه ای که این بارخود را درقالب کتاب مطرح و معرفی نمود. در همین قران ، کتاب از جایگاهی عظیم برخورداروحدود 1000 بارازواژه کتاب وعلم درآن به کاررفته است یعنی اهمیتی که قران برای کتاب و علم قائل است ، هیچ یک ازادیان و مکاتب الهی وبشری برای آن قائل نشده اند.

اما چرا درچند دهه اخیر اهمیت کتابخوانی درجامعه ما نسبت به جوامع دیگر کمتر شده ، جای تامل دار . وضع کنونی کتابخوانی درکشور ما با این همه پیشینه فرهنگی ، متناسب با شان ومنزلت جامعه ما نمی باشد در صورتی که دین ما ، دین فرهنگی وانقلاب ما ، انقلاب فرهنگی می باشد .

اگر قرار بود روی سنگ مزار انسان ها سن فکری وسن مطالعه هر فرد نوشته شود بی شک سن افراد بطور میانگین بیشتر از پنج سال نبود و چه بسا کمتر.

از آنجا که فرهنگ ، هویت ، شخصیت ومنزلت هر ملتی رانشان می دهد ، می بایست برای غنی کردن این هویت ، کتابخوانی را ترویج داد و نهادینه کردن کتابخوانی و ایجاد انگیزه برای کتابخوانی در دستور کار مسئولین قرارگیرد و بستری ایجاد شود تاعموم مردم به راحتی وبا مناسب ترین شیوه ، کتاب موردنیازخودرا تهیه نمایند .

یکی از بهترین و زیباترین روش های برای مطالعه کتاب ، جا گذاشتن کتاب در مکان های عمومی از جمله در اداراتی که ارباب رجوع آن زیاد است ، ایستگاه های اتوبوس ، پارک ها و ...می باشد که هرفردی با مطالعه بخشی ازکتاب ، عادت کتابخوانی را درخود تقویت کند .

کمک کردن رادیو ، تلویزیون و رسانه ای دیگر وتبلیغ مکرر بر نهادینه کردن کتابخوانی ازاهم وظایف رسانه ها می باشد که مسئولین با پیگری خود ازاین فضا می توانند نهایت استفاده را ببرند درصورتی که نه مسئولین پیگراین مهم هستند ونه رسانه ها ، این درحالی است که برای خوراکی های مضراین همه تبلیغات رسانه ای صورت می گیرد اما برای کتابخوانی همتی به کارگرفته نمی شود .

همچنین برای ایجاد انگیزه و فراگیر شدن کتابخوانی درسطح جامعه نباید از هیچ راه کاری دریغ شود زیرا کتاب معرفت ، شناخت ، بینش وروشنگری را درانسان افزایش می دهد تا ازکج فهمی وجهل نجات یابد .

کتابخوانی باید بصورت فرهنگ عمومی در جامعه جای خود را پیدا کند و با برگزاری مسابقات مکرر کتابخوانی منطقه ای ، استانی و شهرستانی وبا تخصیص و اهداء جوایز نفیس جامعه را به تحرک وا داشت زیرا با اهرم تشویق می توان کتابخوانی را درجامعه نهادینه کرد . 

کتابخوانی باید همچون امور روزمره ، در زندگی ما وارد شود یعنی به عنوان تکلیفی برزندگی ما حاکم شود اما متاسفانه مسئولین و متولیان ترویج کتابخوانی برای افزایش سطح مطالعه درجامعه اقدام شایسته ای انجام نداده اند .

سطح آگاهی جامعه با مطالعه و کتابخوانی افزایش می یابد و فراهم کردن بستر مناسب آن از اهم وظایف متولیان می باشد و بسیاری از راهکارها وجود دارد که می تواند در جامعه ایجاد انگیزش کند اما اکثر ادارات مربوطه و متولیان کتابخوانی به راحتی ازکنار آن می گذرند و روزها و هفته ها و ماه ها و سال ها سپری می شود و برای ترویج کتابخوانی به عنوان یک نیاز و یک احساس دائمی در بین مردم ، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

برای بهتر زندگی کردن ، بهتر اندیبشیدن ، بهتر فهمیدن و رسیدن به پاسخ بایدها و نباید ها ، نیاز به مطالعه کتاب داریم چرا که کتاب از جمله منابع معارف انسانی است که می تواند برای شناخت وتمیزخوب ازبد به انسان کمک کند زیرامطالعه کتاب بهترین اهرم برای تشخیص آن می باشد .

کتاب در طول تاریخ جایگاه خود را حفظ کرده و ضمن داشتن عمق و ماندگاری در حافظه ، با طبع انسان نیزپیوند ناگسستنی دارد البته نباید فراموش کرد که حضورشبکه های اجتماعی درزندگی مردم موجب شده وقت بسیاری از افراد را برای مطالعه کتاب محدود کند وبه لحاظ دسته بندی نشدن اطلاعات وتخصصی نبودن این شبکه ها ، ازیک طرف ماندگاری اطلاعات را کمتر و ازطرفی باعث شده برای کتاب ، وقت کمتری قائل شویم . هرچند نمی تواند جای کتاب را بگیرد اما وقت مطالعه کتاب را کم کرده واین مسئله دردراز مدت اثرات مخربی را در فرهنگ ما بوجود می آورد .

امید است مسئولین و متولیان مربوطه چاره اندیشی نمایند تا با به کارگیری از تمام امکانات و اهرم های مناسب شرایط کتابخوانی را تغییر دهند .

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار