شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴
دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا سه چهره دست راستی تندرو را برای سه کرسی کلیدی دولت آینده آمریکا انتخاب کرد و بر اساس تصمیم ترامپ، «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی، «مایک پومپئو» رئیس سازمان سیا و «جف سشنز» دادستان کل آمریکا خواهند بود. هنوز وزیر امورخارجه آینده آمریکا که در تصمیم سازی برای دونالد ترامپ تاثیر چشمگیری خواهد داشت، مشخص نشده و همچنان گمانه زنی‌ها درباره گزینه احتمالی این پست کلیدی ادامه دارد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا سه چهره دست راستی تندرو را برای سه کرسی کلیدی دولت آینده آمریکا انتخاب کرد و بر اساس تصمیم ترامپ، «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی، «مایک پومپئو» رئیس سازمان سیا و «جف سشنز» دادستان کل آمریکا خواهند بود.
 
به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا، «مایکل فلین» ژنرال بازنشسته آمریکایی را به عنوان مشاور امنیت ملی دولت آینده آمریکا انتخاب کرد. فلین که در مقطعی نه چندان طولانی با دولت اوباما نیز همکاری داشت، در دوران رقابت‌های انتخابات آمریکا به عنوان مشاور ترامپ نقدهای جدی نسبت به عملکرد دولت اوباما به ویژه در خاورمیانه مطرح کرد.
 
مشاور امنیت ملی چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا که نقشی کلیدی در تصمیم‌سازی برای دونالد ترامپ خواهد داشت، چهره‌ای ضداسلامی است و ترس از مسلمانان را امری طبیعی خوانده است. فلین از مخالفان توافق بین‌المللی ایران و 5+1 موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است اما فلین تنها چهره‌ای نیست که امروز از سوی ترامپ انتخاب شد و چنین خصوصیاتی دارد.
 
بعد از حمله تروریستی یک عضو داعش به ساحل نیس فرانسه که منجر به کشته شدن شماری از حاضران در این منطقه شد، این سپهبد آمریکایی به گلین کلی، خبرنگار فاکس گفت: «من از امام یا (آیت‌الله) خمینی در ایران می‌خواهم تا اعلام موضع کند.» و 12 ساعت بعد نیز دوباره از رهبر فقید ایران خواست تا نسبت به این حملات واکنش نشان دهد و به مجری برنامه  به برنامه FOX &Friends گفت: «من از رهبران ایران (‌آیت‌الله) خمینی – و رهبران جهان اسلام خواسته‌ام تا این حمله تروریستی را محکوم کنند.»
 ترامپ چه کسانی را به عنوان مشاور امنیت ملی، رئیس سیا و دادستان کل آمریکا انتخاب کرد؟

ترامپ، «مایک پومپئو» نماینده مجلس از کانزاس را به عنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) منصوب کرد. پومپئو نیز جزو مخالفان جدی برجام محسوب می‌شود و در عین حال نگاه افراطی نسبت به مسائل خاورمیانه دارد. ماینده ایالت کانزاس در کنگره آمریکا تیرماه طی یادداشتی در وبگاه «فاکس نیوز» با بیان اینکه اکنون بعد از گذشت یک سال باید بجای به دادگاه کشاندن توافق، بررسی شود که آیا منافع آمریکا را تامین کرده یا نه، نوشته بود: «پاسخ این سوال برای آینده کشور ما، نه است. درنتیجه، کنگره باید تلاش کند تا رفتار ایرانیان و در نهایت نظام این کشور را تغییر دهد.»
 
پومپئو با اشاره به اینکه برجام راه رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را برای چند سال به تاخیر انداخته، مدعی شده بود: «در عوض، این توافق آزادی ایران برای ساخت زرادخانه‌ای از سلاح‌های هسته‌ای را در پایان مدت آن، تضمین کرده است. بعلاوه طی یک سال گذشته ایران آزمایشات موشکی بالستیک انجام داده که روزبه‌روز موشک‌هایش پیچیده‌تر و دوربردتر می‌شود. این کشور به حمایت از گروه‌های تروریستی ادامه داده و گروگان هم گرفت (اشاره به بازداشت ملوانان آمریکایی در آب‌های منطقه‌ای جزیره فارسی). این توافق در واقع کشور ما را نا امن‌تر کرده است.»
 
این نماینده آمریکایی با بیان اینکه از 30 سال گذشته وزارت خارجه بطور دائم ایران را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار می‌دهد، افزوده بود: «با این حال دولت اوباما هنوز معتقد است که تعهدات سیاسی می‌تواند دهه‌ها تعهد ایران به شعار "مرگ بر آمریکا" را تغییر دهد. با آزادی پول‌های بلوکه شده ایران، این کشور می‌تواند به حمایتش از گروه‌هایی مانند حزب‌الله ادامه دهد. همانطور که رهبر این سازمان گفته بود تمام بودجه، درآمدها، آنچه که می‌خورند و می‌آشامند، سلاح‌ها و موشک‌هایشان از جمهوری اسلامی ایران می‌آید.»
 
«جف سشنز»  سناتور ایالت آلاباما نیز دیگر چهره‌ای است که از سوی ترامپ به عنوان گزینه قطعی دادستانی کل آمریکا از سوی ترامپ در نظر گرفته شده است. جف سشنر یکی از 47 سناتوری آمریکایی بود که اسفند 1393 در نامه‌ای سرگشاده، به ایران اخطار دادند که توافق هسته‌ای با دولت باراک اوباما، بعد از اتمام ریاست‌جمهوری او در سال 2016 میلادی پایدار نخواهد بود.
 
در متن آن نامه‌ای که تام کاتن طراحی کرده بود و رهبران جمهوری‌خواه نیز امضاء کرده بودند و حالا معنای جدی‌تری پیدا کرده، آمده بود: «با مشاهده مذاکرات هسته‌ای شما با دولتمان دریافتیم که شاید برداشت درستی از سیستم قانونی ما ندارید. هر آنچه به تایید کنگره نرسد، فقط توافقی اجرایی است. رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند این توافق را با صرفا با یک امضا لغو کند یا کنگره‌های آتی می‌توانند مفاد این توافق را در هر زمان که بخواهند تغییر دهند.» 
 
هنوز وزیر امورخارجه آینده آمریکا که در تصمیم سازی برای دونالد ترامپ تاثیر چشمگیری خواهد داشت، مشخص نشده و همچنان گمانه زنی‌ها درباره گزینه احتمالی این پست کلیدی ادامه دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار