اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
تشییع و خاکسپاری مرحومه مرضيه حديدچي در حرم امام
 پنجشنبه ۲۷ آبان، يكي از شخصيت‌هاي مبارز و انقلابي با اين دنيا خداحافظي كرد، بزرگ بانويي كه كارنامه‌اش مملو از مبارزه و مجاهدت در راه انقلاب اسلامي است. «مرضيه حديدچي دباغ» نماد زن مبارزي بود كه در دوران نهضت اسلامي نه هراسي از شكنجه و زندان حكومت شاه داشت و نه ترسي از مبارزه با گروهك‌هاي ضد انقلاب. مرضيه دباغ را نه تنها به خاطر حضور در جايگاه سه دوره نمايندگي در مجلس و حتي نه به دليل اينكه نخستين فرمانده سپاه غرب كشور در دوران پس از انقلاب اسلامي بود بلكه به دليل اينكه اسوه ايستادگي بر اصول و آرمان‌هاي انقلاب بود بايد ستود و يادش را گرامي داشت. 

اهميت و تاثير فعاليت‌هاي اين بانوي مبارز در تاريخ انقلاب اسلامي تا اندازه‌اي است كه درگذشتش، تاثر و تالم همگان را برانگيخت و هر آن كس كه شناختي از اين بانوي مومن و انقلابي داشت را متاثر ساخت. مرضيه حديدچي (دباغ) زنداني سياسي، فعال مبارزه مسلحانه در زمان حكومت پهلوي و قبل از انقلاب اسلامي و از شاگردان آيت‌ا... سيد محمدرضا سعيدي بود و با جامعه روحانيت مبارز همكاري داشت. اين بانوي مبارز در سال ۱۳۵۳ و پس از دو بار بازداشت توسط ساواك با كمك محمد منتظري و با پاسپورت جعلي از كشور خارج شد و در مدتي كه امام خميني در پاريس اقامت داشت به عنوان محافظ شخصي ايشان فعاليت كرد. مرضيه دباغ پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران مناصبي چون فرماندهي سپاه همدان و رئيس زندان‌هاي زنان تهران را بر عهده داشت. وي نخستين فرمانده سپاه غرب كشور در بعد از انقلاب بود و همچنين به همراه آيت‌ا... جوادي آملي و محمد جواد لاريجاني يكي از سه نماينده‌اي بود كه در سال ۶۷ پيام امام خميني را به گورباچف رساند. سه دوره نمايندگي مردم تهران و همدان در مجلس شوراي اسلامي، مسئول بسيج خواهران كل كشور و استاد مدرسه شهيد مطهري، عضو شوراي مركزي جمعيت زنان انقلاب اسلامي، مدرس واحد معارف اسلامي دانشگاه علم و صنعت و قائم مقام دبيركل جمعيت زنان جمهوري اسلامي از ديگر مناصب اين بانوي آزاده و مبارز است.

نماز يادگار امام بر پيكر بانوي مبارزه

مراسم تشييع پيكر مرضيه حديدچي دباغ صبح ديروز با حضور مردم و مسئولان كشور در حرم امام برگزار شد كه در اين مراسم آيت‌ا... سيد حسن خميني بر پيكر مرضيه دباغ نماز اقامه كرد. در اين مراسم جمعي از مسئولان كشور از جمله حجت‌الاسلام مجيد انصاري معاون حقوقي رئيس‌جمهور، سیدمحمود دعايي، سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي وزير بهداشت، سيدمحمد غرضي، مجتبي رحماندوست و سهيلا جلودارزاده و برخي ديگر از شخصيت‌هاي سياسي حضور داشتند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از نخستين شخصيت‌هايي بود كه در پيامي درگذشت خانم مرضيه حديدچي دباغ را تسليت گفت. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني در اين پيام تصريح كرد: درگذشت‌خانم‌ مرضيه حديدچي‌دباغ باعث تاسف و تاثر خاطر گرديد. بانوي بزرگواري كه كارنامه بسيار درخشاني در مبارزه و مقاومت دارد و پس از پيروزي انقلاب نيز در هر سنگري، منشأ اثر بوده تا جامعه باور كند كه زنان مسلمان، مديران كارآمدي هستند. با آرزوي علو درجات، براي آن فقيده سعيده، صبر و اجر بازماندگان را از خداي متعال خواستارم و به خانواده محترم، به ويژه دخترشان، تسليت مي‌گويم.

الگوي احياي هويت اجتماعي زنان مسلمان

حجت‌الاسلام والمسليمن حسن روحاني رئيس‌جمهوري در پيامي درگذشت مرضيه حديدچي دباغ را تسليت گفت. در اين پيام آمده است: درگذشت بانوي مومنه خانم مرضيه حديدچي دباغ موجب تاثر و اندوه فراوان شد. آن مرحومه با مبارزات كم نظير در دوران نهضت اسلامي و مقاومت حماسي خود در برابر شكنجه‌هاي حكومت ستم‌شاهي و همچنين مجاهدت و خدمت در عرصه‌هاي خطير پس از انقلاب، الگويي درخشان در احياي هويت اجتماعي زنان مسلمان و آزاده بر جاي نهاد. اينجانب با عرض تسليت اين مصيبت به خانواده محترم آن مرحومه، از درگاه خداوند سبحان براي وي رحمت و رضوان و براي عموم بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم. رئيس مجلس نيز پيام تسليتي صادر كرد. علي لاريجاني در اين پيام آورد: سركار خانم مرضيه حديدچي دباغ از ارادتمندان به حضرت‌امام و مقام معظم رهبري و از پيشگامان نهضت اسلامي و دوران مبارزه عليه رژيم ستمشاهي بود كه بارها در اين راه دستگير شده و مورد شكنجه‌هاي طاقت فرسا قرار گرفت اما پرصلابت و استوار در راه حفظ آرمان‌هاي انقلاب ايستادگي كرد. 

زهرا مصطفوي دختر گرامي حضرت امام هم درگذشت بانوي مبارز، شجاع، قهرمان و صبور مرحومه خانم مرضيه حديدچي دباغ را تسليت گفت و نوشت: وي نمونه‌اي بارز از يك زن مسلمان انقلابي مومن مجاهد فعال و الگوي استقامت و ديانت براي نسل‌هاي ماست. آيت‌ا... سيدحسن خميني يادگار گرامي امام راحل در پيامي در پي درگذشت اين بانوي مبارز نوشت: با كمال تاسف خبر درگذشت بانوى مبارز و انقلابى فداكار سركار خانم طاهره دباغ را دريافت كرديم. آن مرحومه كه از جمله ارادتمندان بى‌نظير امام خمينى بود، عمر خود را در مسير تلاش براى اعتلاى اسلام و تقويت انديشه امام سپرى كرد؛ زندان‌هاى سخت و شكنجه‌هاى طاقت‌فرسا را به جان خريد و در همه ناملايمات در كنار امام و بيت امام باقى ماند. از خداى سبحان علو درجات ايشان را مسألت دارم و براى بازماندگانشان صبر و اجر خواهانم. سپاه و دولتمردان و نمايندگان مجلس هم در پيامهايي درگذشت بانو دباغ را تسليت گفتند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار