شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
علی لطفی پور
دبیر بازنشسته مدارس اهواز 


ذالک و من یعظم شعائرالله فانها من تقوی القلوب (1)
ان الصفا و المروه من شعائرالله....... (2)
والبدن جعلناها لکم من شعائرالله لکم فیها خیر..... (3)

بیش از دو میلیون زائر ایرانی با روادید وارد کشور عراق شدند تا به همراه بیش از 15 میلیون زائر دیگر در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند مراسمی که سابقه ای چندان دور حتی از زمان ائمه اطهار (ع ) دارد بعضی از محققین اورده اند این راهپیمایی در زمان بنی امیه و بنی عباس نیز علیرغم فشارهای گوناگون نیز رایج بود .

زائران ایرانی عمدتا مسیر را ه نجف تا کربلا را ( حدود 80 کیلومتر ) در حال سینه زنی و زنجیر زنی در مدت 3 تا 4 روز پیاده طی می کنند. در ایات فوق الذکر خداوند حکیم توجه ما را به شعائرالله جلب می کند شعائری که تعظیم انها تقویت و توسعه و تبلیغ دین خداست .

شعائر جمع شعیره به معنای علامت و نشانه است البته نشانه دین خدا. بنابراین مناسک حج و ذبح شتر که نوعی شعائر الهی است از نشانه های دین خداست همچنانکه برگزاری مراسمات ایام ولادت و شهادت انبیاء. اولیای الهی نوعی شعائر الهی است چون گرامیداشت انها به نوعی تبلیغ و ترویج و عظمت دین الهی است .

وقتی قربانی شتر در راه خدا نوعی شعائر الهی است ایا ذکر و گرامیداشت عاشورا و اربعین حسینی با ان عظمت قربانی خود وخانواده و عزیزان در راه خدا نمی تواند از شعائر الهی باشد ؟ جالب اینجاست که در ایه 32 سوره حج می فرماید : هرکس شعائر دین خدا را بزرگ و محترم دارد این صفت و نشانه تقوای دلهاست . مفسرین و علمای دین برترین مرحله تقوای را ' تقوای دل و خضوع ان در پیشگاه خداوند سبحان ذکر کرده اند . چون اینگونه افراد ' اوامر و نواهی الهی را تکریم می کنند . واجب ها و مستحب ها را انجام می دهند ' حرام ها و مکروه ها را ترک می کنند نه برای رهایی از جهنم و رسیدن به بهشت و نه برای اینکه امر و نهی خداست . تقوای دل فقط تعظیم خداست .

امام علی ( ع ) در مور د متقین می فرماید ; غیر خدا هر چه هست در چشمان انها' عظمت ذاتی ندارد . امام حسین ( ع ) که تمام زندگی و هستی خود را در امر به معروف و نهی از منکر و احیاء سنت جدش رسول الله ( ص ) وقف نمود و با شخص پلیدی که دین خدا را به انحراف کشانده بود بیعت ننمود و مروج دین واقعی خدا بود ایا وجود مبارکش نمی تواند نشانه ای از دین خدا باشد ؟ هرچیزی که شعار و نشانه دین خدا باشد بزرگداشت ان مایه تقرب به درگاه الهی است انبیاء و اولیای الهی بزرگترین و بارزترین نشانه های الهی هستند که وسیله ابلاغ دین و مایه گسترش ان در میان مردم بوده اند ایا گرامیداشت و تعظیم اربعین حسینی نشانه ای از فداکاری ' تبلیغ ' تحکیم ' گسترش ' ایثار و از خودگذشتگی در تحقق ارمان و اهداف دین خدا نمی باشد ؟

یقینا جز این نمی تواند باشد و بحق مردم عزیز مسلمان تعظیم و تکریم ار بعین حسینی را با شکوه و جلال هر چه تمامتر برگزار می کنند لذا همه ا رکان جمهوری اسلامی ایران وظیفه دا رند تا زمینه و اسباب و علل و امکانات رفاهی و عبادی و امنیتی زوار عزیز را هر چه تمامتر و گسترده تر و مناسب تر مهیا نمایند .

1_ حج ایه 32
2_ بقره ایه 158
3_ حج ایه 36

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار