اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۲۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
 امدادگری که چند سالی است برای خدمت به زائران حسینی در مرز چذابه به امدادگری می‌پردازد و با منطقه آشنایی کاملی دارد، معتقد است: امدادگران مستقر در مرز چذابه همیاران مواکب در خدمت‌رسانی به زوار هستند.

  باد شدیدی می‌وزد، هوای سرد و خشک مرز برخی از موکب‌داران را مجبور به روشن کردن آتش کرده است.

صدای ختم‌های دسته‌جمعی یا حسین، روح را از بدن جدا می‌کند. خروش زائران حسینی در مسیر منتهی به مرز چذابه به مثابه یک رود خروشان با جریان مداوم است. زائران صرف نظر از سن و جنس در حال گذر از نقطه صفر مرزی چذابه هستند.

مشهدی صادق نیز با اندک هیزمی که در موکب خود داشت آتشی را برپا کرد؛ هنوز شعله‌های آتش قد نکشیده بودند که خانواده‌ای برای گرم‌کردن خود به جمع ما پیوست.

خروش و جنب‌وجوش موکب‌داران آرام و قرار برایم نگذاشته بودند تصمیم گرفتم از نزدیک فعالیت‌هایشان را ببینم. از جایم بلند شدم و قدم زنان به تماشای موکب‌داران  پرداختم که ناگهان چشمم به منطقه مین‌زدایی مرز چذابه افتاد، توجهم را جلب کرد و ناخودآگاه به آن سمت رفتم؛ تعدادی امدادگر ایستاده بودند وقتی متوجه شدند که خبرنگار هستم اجازه ورود به منطقه را به من دادند در همین راستا با امدادگر جوانی همراه شدم ؛ شروع به گفت‌وگو کردیم.

این امدادگر چند سالی است که برای خدمت به زائران حسینی در مرز چذابه به امدادگری می‌پردازد و با منطقه آشنایی کاملی دارد. وی معتقد است که امدادگران مستقر در مرز چذابه همیاران مواکب در خدمت‌رسانی به زوار هستند.

قدم زنان به هنگام نشان دادن منطقه از کم و کاستی‌های مرز صحبت می‌کرد و گفت: امسال جانمایی مواکب مناسب نیست، مواکب دور از دسترس زوار هستند و زائر اگر پیاده باشد و بخواهد مواکب را همراهی کند، می‌بایست مسافت زیادی را طی کند.

وی با بیان اینکه نباید مواکب به صورت مستقیم جانمایی می‌شدند، ادامه داد: در گذشته که مواکب روبه‌روی یکدیگر قرار گرفته بودند علاوه بر ایجاد تامین امنیت در شب‌های سرد مانند خانه‌های گرمی از زائران پذیرایی می‌کردند اما متاسفانه امسال موکب‌ها رو به روی باد و سرما قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه این نوع جانمایی سبب شده مردم بیشتر در معرض سرما بوده و در نتیجه دچار سرماخوردگی شوند، عنوان کرد: مواکبی که اکنون به صورت لشکری چیده شده‌اند اکثرا رواندازهای مناسب و یا جای مناسب برای زوار ندارند و زوار مجبور می‌شوند که شب‌‌‌ها در سرما بمانند.

امدادگر جوان دشت آزادگان افزود: توصیه می‌کنیم در ازای ایجاد این همه موکب و نیز امکانات غیرضروری در مسیر، تعداد مواکب را کم اما امکانات لازم و ضروری زوار از جمله اقلام دارویی مورد نیاز و نیز روانداز را تهیه کنند.

وی با بیان اینکه 2 درمانگاه شهرداری تهران و نیز اورژانس خوزستان در مرز ایجاد شده‌اند، عنوان کرد: این بیمارستان را در مکانی مستقر کرده‌اند که زائران به سختی به آن دسترسی می‌یابند چراکه  زوار برای رسیدن به این درمانگاه باید از 3 گیت بازرسی عبور کنند.

با شنیدن صدای لبیک یا حسین کاروان زوار ارباب کربلا از منطقه بیرون زدیم و به تماشای خدمت‌رسانی موکب‌داران از کاروان ارباب کربلا رفتیم و بعد از چند دقیقه تماشا با امدادگر جوان خداحافظی کردم و به موکب اسکان برگشتم. در این بین خانواده‌ای را دیدم که به خاطر سرمای هوا در خواست کردند ساعاتی را در موکب استراحت کنند.

مشهدی صادق از آن‌ها با جان و دل پذیرایی کرد اما آنها هم مانند امدادگر جوان دلِ پری از خدمات ارائه شده داشتند.

مصطفی رحیمی با اشاره به کمبودهای مستقر در مرز چذابه گفت: درمانگاه اورژانش خوزستان را بعد از گیت‌های بازرسی قرار داده‌اند و زائر باید از دو قسمت مین‌زدایی و سه گیت بازرسی بگذرد تا به درمانگاه برسد این در حالی است که اگر کسی ویزا نداشته باشد نمی‌تواند از گیت‌های بازرسی عبور کند پس اگر کسی ویزایش در دست سرگروهش باشد باید چکار کند؟! مسئولان باید برای این موضوع فکری می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ چندین سال است که از مراسم بزرگ اربعین حسینی در استان خوزستان می‌گذرد اما همچنان براساس وعده‌های مسئولان ستاد اربعین کشوری و استانی مبنی بر مجهز بودن، مرزها برای اسکان و تردد زائران با مشکلات خدماتی مواجه است که می‌طلبد مسئولان کاستی‌های موجود را بررسی و در سال آینده آنها رفع کنند.

گزارش از فاطمه بندری

برچسب ها: چذابه ، فاطمه بندری
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار