شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۳۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷
علیرضا منصوریان بار دیگر با گفتن جمله‌ای اشتباه، سوژه هواداران تیم رقیب شد.
میثم بهرامی: علیرضا منصوریان را به همراه گل‌محمدی لیدر موج نوی مربیگری در ایران می‌دانند. او و یحیی اما امسال خیلی سال خوبی را سپری نکرده‌اند.یحیی از ذوب جدا شده و استقلال منصوریان در لیگ در میانه های جدول است و در حذفی این تیم اگرچه پیش می آید اما هواداران تیم آبی پوش آن هیجان ابتدای فصل را برای مربی جوان شان ندارند. هیجانی که تمرین های تیم را هم پر از تماشاگر می کرد و با هر بمب نقل و انتقالاتی ، حسابی ذوق زده شان می کرد. 

منصوریان که در نفت هم عادت به فوتبال بسته داشت ، با همان سیستم در استقلال بازی می کند اما همین بازی بسته هم سبب نشده او در رقابت با پرسپولیس برانکو که تیشم شگفت انگیز بازی می کند ، موفق باشد و شانه به شانه پیش بیاید. این ها سبب شده تا آن جوزدگی ابتدایی هواداران به منصوریان کم و کمتر شود و هواداران تیم هم روی سکوها کمتر از ابتدای فصل باشند.

همه این ها اما به کنار ، آنچه منصوریان را در یکی ، دو سال گذشته برجسته کرد ، شاخصه هایی چون دستیاری و الگوپذیری از تاکتیک های کارلوس کی روش و علم مداری بود. او که در نفت کمتر از استقلال به چشم می آمد ، نمادی شده بود از فوتبال علمی و نسلی جدید از مربیان ایرانی که هم کمی زبان انگلیسی بلدند . هم نکته سنج هستند و با دقت سخن می گویند و ادبیاتی متفاوت دارند و هم البته دانش روز فوتبال را به خوبی می دانند.

منصوریان اما در هفته های گذشته سوژه ای شده برای هواداران تیم رقیب. با انتشار هر یک از ویدئوهای مصاحبه هایش ، حتما یک سوژه دست هواداران رقیب می دهد و آنها هم تا می توانند از ابزارهای شبکه های مجازی در برجسته سازی اش استفاده می کنند.
این اتفاق اما چرا می افتد؟ مروری بر گفته های منصوریان نشان می دهد ، این علاقه ویژه او برای مدام سخن گفتن و پاسخگویی پیاپی ، بسیاری از این مسائل را رقم یم زند. او هفته ها درگیر ماجرای مصاحبه ای بود که در آن از پیشنهاد انگلیسی اش گفته بود. درحالی که پرسپولیس برانکو با باخت به قشقایی شیراز داشت وارد حاشیه می شد ، منصوریان با این جمله خودش را سیبل کرد و هفته ها زیر فشار بود و کار حتی به ارکان بالایی باشگاهش هم رسید. حتی افتخاری هم که مدیر تیم است ، برایش موضعی گرفت که باعث سردی روابط شان شد.

این اما تنها یکی از اشتباهات استراتژیک منصوریان بود. او در چند روز گذشته با چند اشتباه کلامی ، سوژه فضای مجازی شده است. مربی خوش تیپ استقلالی ها همین چند روز قبل و پیش از بازی با صبا گفته بود:«ما 3 امتیاز بازی جام حذفی را می خواهیم.» درست بعد از بازی هم گفت:«باید برویم و دبل چک ها را دوباره ببینیم.» هر دو جمله اشتباه هستند. اول اینکه بازی های حذفیمثل بازی های لیگ ، امتیاز ندارد و برنده و بازنده اش مهم هستندو دیدن دبل چک هم که خود مشخص است یعنی چه! کم از این اشتباهات کلامی در بین مربیان فوتبال نداشتیم که آنها در حقیقت اساتید ادبیات نیستند. 

منصوریان هم مثل بسیاری از همکارانش ، یک بازیکن فوتبال است با ادبیات رایج فوتبالی. قرار نیست بتواند خیلی ادیبانه صحبت کند و اگر مربی قبل از او می گفت«روزهای فیفا دی » یا «بین ال بین اللهی» به جای «بینی و بین الله» و سوژه می شد. منصوریان برای اینکه خودش را کمی به روز تر و مسلط به سواد انگلیسی نشان دهد ، برای گفتن بازبینی فیلم های بازی ، استرس می گیرد و با عجله می گوید:«دبل چک ها را باز ببینیم!»

راستش حتی اگر منصوریان تمام این واژه ها را اشتباه بگوید ، چیزی از توان مربیگری اش کم یا به آن اضافه نمی کند و این هیاهوها تنها برای کری های طرفداری هستند اما علیرضا منصوریان که در این چند سال تلاش زیادی کرده تا از خود و کار مربیگری اش برندی بسازد که معروف به دانش روز و مربیگری علمی باشد، نیازی ندارد این تفاوت در کارش را با استفاده ناقص و اشتباه از چند واژه انگلیسی یا جملات پیچیده فارسی نشان دهد. او می تواند همان «داش علی منصوریان » هواداران استقلال باشد و با همان ادبیات عادی اش سخن بگوید و تفاوت هایش را در زمین بازی نشان دهد. این طوری قطعا بیشتر همه پی به توانایی هایش می برند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار