اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
سریا داودی‌حموله:
بحران مخاطب وجود ندارد اما بحران، ‌شعر و شاعران را بیشتر دربرمی‌گیرد تا مخاطبان را زیرا شاعران را فقط شاعران می‌خوانند و این در نوع خودش بحران است.
سریا داودی حموله معتقد است: بحران مخاطب وجود ندارد اما بحران، ‌شعر و شاعران را بیشتر دربرمی‌گیرد تا مخاطبان را زیرا شاعران را فقط شاعران می‌خوانند و این در نوع خودش بحران است. 

این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار داشت: البته در این دوره کارکردهای ادبی تغییر کرده است. وقتی مخاطب دریافت مناسبی از شعر و این نوع کارکرد نداشته باشد بحران به وجود می‌آید. از طرف دیگر، شاعر نمی‌تواند مطابق سلیقه‌ مخاطب عام رفتار کند. مخاطب عام هم از نوجویی و نوآوری‌های شعر بی‌اطلاع است. 

داودی حموله ادامه داد: درست است که جامعه ایرانی شعر دوست هستند اما با فرم و شکل امروزین شعر نتوانسته ارتباط برقرار کنند و این یعنی بحران فاصله گرفتن مخاطب از ادبیات و شعر به دلیل متر و معیارهای امروزین شعر است که با ذهن مخاطب عمومی همخوانی ندارد. 

شاعر «سرنادهای میتراییک» تصریح کرد: شاعر امروز مطالعه می‌کند ولی‌ مخاطب مطالعه ندارد. شاعر ذهن پیچیده‌ فلسفی دارد و با گرایش‌های ادبی، اجتماعی و فلسفی شعر می‌گوید و مخاطب این وضعیت را درک نمی‌کند. 

وی بیان کرد: البته تقصیر شاعر هم به نوعی نیست زیرا شاعر که نمی‌تواند شعر را تا سلیقه‌ عموم پایین بیاورد. بنابراین این مخاطب است که باید خود را به ذهن شاعر برساند. 

به باور داودی حموله: زمانی ادبیات در جامعه رشد می‌کند که مردم با ذهن و زبان شاعر یا هنرمند ارتباط برقرار کنند. مخرج مشترک همه‌ نگرانی‌های امروز ما مخاطب عام است که در شعر نو و انواع فرم آن را نمی‌شناسد. 

سراینده «خلیجی که از هر طرف خاورمیانه است» خاطرنشان کرد: در گذشته تئوری‌ها از دل ادبیات بیرون می‌زدند. امروز اما ادبیات به خصوص شعر از بطن تئوری‌ها سر برآورده است. 

این شاعر با اظهار این که شعر امروز با فکر فلاسفه‌ای چون میشل فوکو، رولان بارت، و ژاک دریدا  همراه است تاکید کرد: مخاطب عام این چهره‌ها را نمی‌شناسد. 

او یادآوری کرد: ناگفته نماند شعر پیشرو شرایط تازه‌ جهانی را پذیرفته و مطابق نظریه‌های نوین ادبی نرم زبان و ساختار به هم ریخته است. معنا و مضمون در محور دیگری سیر می‌کند. معمولا پیچیده‌گویی‌ها بحران‌آفرین هستند. به زبان ساده باید گفت که شاعر از قله پایین نمی‌آید و مخاطب هم حال و حوصله‌ فتح قله را ندارد. در نتیجه بحران باقی است و جدی‌تر هم شده است. 

شاعر «از نان و نمک میان گیسوان تهمینه» گفت: این وضعیت زمانی رفع می‌شود که مخاطب عام خود را به اندیشه و ایده شاعر برساند. این ساختار شکنی‌ها و پیچیده‌گویی‌ها بدون تفکر نیست. چون ادبیات ناگزیر از جهانی شدن است. پس باید این شاخص‌ها را داشته باشد.


انتهاي پیام

برچسب(ها): سریا داودی حموله، شاعر، شعر

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار