شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
 عضو سازمان نظام روانشناسی و عضو شورای مرکزی اندیشکده خانواده (الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) گفت:عدالت جنسیتی در کشور در بخش های سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا مغفول مانده است.

فریده حمیدی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت:تا رسیدن به عدالت جنسیتی در حوزه های مختلف اقتصادی، آموزشی، سیاسی، ورزشی و سایر حوزه ها فاصله داریم و علت آن، نادیده گرفتن نقش زنان در توسعه و نگاه سنتی به توانمندی و نقش زنان است.

دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران در تعریف عدالت جنسیتی اضافه کرد:عدالـت جنسـیتی را می تـوان تعدیـل عدالـت اجتماعـی در حـوزه جنسـیت دانسـت، به عبـارت دیگـر، عدالـت جنسـیتی اشـاره بـه مبنایـی دارد کـه براسـاس آن، منابـع و امکانـات به صـورت غیرتبعیض آمیـز میـان زنـان و مـردان تقسـیم می شـوند.

حمیدی گفت:بنابراین عدالت جنسیتی به معنای رعایت امکان دسترسی زنان و مردان به همه امکانات فرهنگی، آموزشی، سلامت، اجتماعی ،اقتصادی است به گونه ای که هیچ گونه ستم یا اجحافی در حق آنان وارد نشود.

عضو سازمان نظام روانشناسی ادامه داد:بـا توجـه بـه ایـن تعریـف از جنسـیت می تـوان عدالـت جنسـیتی را رفـع موانـع فرهنگـی، سـنتی، اجتماعـی، اقتصـادی و سیاسـی دانسـت کـه بیش از آنکه در واقعیتهای وجـودی و بیولوژیک زنان ریشـه داشـته باشـند، سـاخته تاریخ و اجتماع هسـتند و تصویری فرودسـت از زن ارائه می کنند.

عضو شورای مرکزی اندیشکده خانواده ( الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) در ادامه سخنانش با بیان اینکه واژه عدالت مفهومی ارزشی دارد، همان گونه که مفاهیمی چون عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی نیز مطرح است، ادامه داد:21 سال پیش، آیت الله تســخیری عضو هیات ایرانی اعزامی به اجلاس کنفرانس جهانی زنان در بیجینگ (چیــن)، موضوع 'عدالت جنسیتی' را به عنوان پیشــنهاد هیات ایرانی مطرح کرد، ولی تحقق آن چه سیاستگذاری و برنامه های کلان کشور تاکنون مغفول مانده است.

حمیدی در خصوص جایگاه نقش زنان در توسعه و اهمیت عدالت جنسیتی گفت:توسعه پایدار بدون در نظر گرفتن نقش زنان ممکن نیست و نگاه جهان امروز نیز، بیشتر به سوی زنان معطوف شده است زیرا برای تحقق توسعه اجتماعی، سرعت بخشی فرایند توسعه اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، چنانچه به زن به عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، در روند توسعه و توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی جامعه موثر است.

دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران با بیان اثبات توانمندی بانوان کشور در جامعه امروزی کشور، افزود:اگرچه این تأکیدات طی چند دهه اخیر توجهاتی را به ضرورت بـازنگری در برنامـه ریزی های توسعه و تغییر در نگرش نسبت به نقش زنان در جامعه ایجاد کرده اسـت، بسیاری از ابعاد این مهم مشخص نیست و هنـوز زنـان نتوانسـته انـد حتـی در زندگی عادی روزمره خود، جایگاه خاصی در روند توسعه را به دست آورند.

حمیدی تصریح کرد:مشارکت زنان را می توان به عنوان عامل اصـلی در موفقیت برنامه ها به شمار آورد و از این لحاظ زنان باید در شـکل دادن بـه برنامـه هـا دخالت کرده و احساس کنند که برنامه ها متعلق به آنـان اسـت. 

این عضو اندیشکده خانواده و انجمن روانشناسی در خصوص نقش نهادهای بین المللی در عدالت جنسیتی گفت:یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نهادهای بین‌المللی به ویژه سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد زیر سوال بردن هرگونه تبعیض برپایه‏ جنسیت و در واقع نقش‏های متفاوتی است که زنان و مردان در جوامع مختلف برعهده گرفته اند و این نقش‏های مختلف زمینه‌ساز بروز تبعیض‌هایی در دستیابی آنها به حقوق انسانی شده است.

حمیدی ادامه داد:توسعة پایدار درکشورهای اسلامی بدون تحقق مشارکت گسترده زنان محقق نمی شود، لذا مشارکت بیشتر زنان در روند توسعه کشور ضروری است و مهم تر از آن، اراده دست زدن به اصلاحات لازم برای آسان شدن شرایط ورود زنان به فرایند توسعه یافتگی تنها راه تضمین تحقق این هدف می باشد.

عضو سازمان نظام روانشناسی و عضو شورای مرکزی اندیشکده خانواده ( الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) در پایان سخنانش تاکید کرد:باید مطالبات زنان را برای مشارکت در توسعه پایدار مثبت و نه در تعارض با سنت ها و مقابله با آن ببینیم، همچنین باید در برنامه ششم توسعه تسهیلات و امکانات لازم برای شکوفایی استعدادهای بانوان و مشارکت آنها بدون هر گونه دغدغه مسئولیت های دیگر مهیا کنیم.

وی تاکید کرد:باید باور داشته باشیم که اهمیت و تمرکز بر توانمند‌سازی زنان می‌تواند به تعادل ‌بخشی کار و زندگی منجر شده و در چنین شرایطی است که می‌توانیم از ایجاد آسیب‌هایی که مانع تحکیم بنیان خانواده می‌شود جلوگیری کنیم، چرا که سلامت خانواده و تحکیم آن می‌تواند به تحقق سلامت اجتماعی منجر شود.

برچسب ها: عدالت جنسیتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار