شوشان / محمد حسن آلاله

"> انتخابات 92 و ويژگي هاي آن
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۳

 

شوشان / محمد حسن آلاله

 

آري ملت ايران باز هم در آستانه امتحان و آزمايشي ديگر است، امتحاني از جنس انتخاب ، امتحاني كه مي تواند يكبار ديگر بصيرت و هشياري ملتي بزرگ را نشان دهد. اگرچه طرح نمودن جدي موضوع انتخابات هنوز زودهنگام است، ولي انشاالله در نيمه اول سال 92 كشور ما شاهد انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري خواهد بود و شايد بتوان گفت يكي از مهمترين و حساسترين انتخابات پس از پيروزي انقلاب اسلامي را در كشورمان در پيش روي داريم.

البته شاهديم كه از هم اكنون نيز كليد اين انتخابات در كشور ما زده شده است، از يك طرف افرادي به دنبال طرح نامزدي خود در اين انتخابات سرنوشت ساز هستند و از طرف ديگر گفتمان هاي مختلف انتخاباتي نيز بين مردم مطرح شده است. همچنين مقام معظم رهبري نيز نكاتي پيرامون انتخابات آتي فرموده اند و به تدريج آهنگ شروع اين انتخابات زده شده است، از سوي ديگر دشمنان انقلاب اسلامي نيز همانند انتخابات سي سال گذشته به دنبال طراحي براي پياده نمودن نقشه‌ها و توطئه هاي خود در پيرامون اين انتخابات هستند.

لذا ضرورت دارد از همين امروز ضمن توجه كافي به وضعيت و شرايط موجود كشور متوجه نقشه هاي ساده و پيچيده دشمنان و معاندان نيز باشيم و براي خنثي نمودن آنها بينش و بصيرت خود و جامعه را افزايش دهيم. برخي از ويژگي‌هاي انتخابات دوازدهم را مي‌توان موارد ذيل دانست.

1- پس از پيروزي انقلاب اسلامي، انتخابات در كشورمان از موضوعات مهم و نقاط عطف است كه درحقيقت با حضور مردم در صحنه انتخابات ميل و انگيزه مردم نيز نسبت به انقلاب و نظام جمهوري اسلامي مشخص مي‌شود و محبوبيت و مقبوليت و مشروطيت نظام با انتخابات سنجش و اندازه‌گيري مي‌گردد.

2- انتخابات رياست جمهوري دركشور ما هميشه مهم بوده است، زيرا به تجربه ثابت شده كه نه تنها گفتمان سياسي و اجتماعي كشور در اثر انتخابات خصوصا رياست جمهوري تغيير خواهد يافت، بلكه چرخه نخبگان كشور نيز دچار تغيير وسيع و عميق مي شود و در اين ميان گروههاي ديگري از افراد برمسند مسئوليت هاي خرد و كلان كشور خواهند نشست، از اين رو انتخابات نوعي گردش نخبگان نيز به حساب مي‌آيد.

3- در نظام جمهوري اسلامي ايران از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون ده دوره رياست جمهوري داشته‌ايم كه تاكنون جمعا شش رئيس جمهور توانسته اند اداره امور اجرايي كشور را به دست گيرند و حالا مردم ايران منتظر هستند تا ببيند در دولت يازدهم، هفتمين رئيس جمهور كشور كدام فرد است.

4- پس از هر دوره انتخابات، گفتماني جديد در جامعه شكل مي گيرد و مقبول مي شود ، به طور مثال پس از دوران دفاع مقدس روزي گفتمان سازندگي، روزي گفتمان اصلاحات، و روز ديگر گفتمان عدالت محوري حاكم بوده است و حالا بايد ببينيم گفتمان بعدي كه ملت به آن رويكرد نشان خواهد دادكدام گفتمان سياسي، اجتماعي، فرهنگي و يا اقتصادي است.

5- انتخابات يازدهم، اولين انتخابات رياست جمهوري پس از انتخابات سال 88 كه با موضوع فتنه و تحولات جديد مواجه گرديد مي باشد. امروز دنيا منتظر نشسته است تا ببيند پس از شكاف‌هايي كه در اثر فتنه در جامعه بوجود آمد عملا ملت ايران چگونه در اين انتخابات شركت خواهد كرد و ميزان مشاركت مردم در انتخابات چقدرخواهد بود، درحقيقت انتخابات سال 92 تست و امتحاني ديگر براي مردم ايران است. دشمنان امروز منتظرهستند تا ببيند ملت ايران پس از پشت سرگذاشتن بحران انتخاباتي قبل، اينك چگونه و درچه سطحي در انتخابات آتي شركت مي كند.

انتخابات سال هشتاد و هشت اگرچه با حضور حداكثري مردم به حماسه اي يادگار ماندني تبديل شد ، اما دشمنان و معاندان نگذاشتند شيريني انتخابات كام مردم را شيرين نمايد و عملا اين انتخابات با نافرماني مدني عده اي خواص و جمع محدود و معدودي از عوام خواص زده به كام ملت تلخ شد و در اثر آن حوادثي در جامعه رقم خورد كه زيبنده انقلاب اسلامي نبود.

6- انتخابات سال 92 درحالي صورت مي‌گيرد كه بيداري اسلامي در كشورهاي آفريقايي و حوزه خليج فارس اوج گرفته و با از بين رفتن برخي حاكمان خودكامه و ظهور تفكر اسلام گرايي مواجه گرديده است. اينك جهان منتظر است تا ايراني كه انقلاب اسلامي خود را به عنوان الگو و الهام بخش در بيداري اسلامي معرفي مي نمايد ، چگونه با گذشت بيش از سي سال از انقلاب در انتخابات اخير خود شركت خواهد نمود. درحقيقت كشورهاي بيدار شده مانند مصر، ليبي، تونس و ديگر كشورها مانند بحرين، يمن و....كه در حال انقلاب هستند منتظر شنيدن اخبار انتخابات آتي ايران هستند.

7- انتخابات پيش روي يازدهم درحالي صورت خواهد پذيرفت كه كشور هم پيمان ما سوريه دچارمشكلات سياسي و جنگ‌هاي داخلي شده‌ و قدرت چانه‌زني ما را در صحنه مبادلات و تعاملات جهاني دچار تغييرنموده،آنچه مسلم است در صورتي كه شرايط سوريه به همين شكل باقي بماند حضور حداكثري مردم و نتيجه انتخابات ما در تحولات سوريه و منطقه نيز اثر خواهد گذاشت.

8- انتخابات رياست جمهوري يازدهم زماني صورت مي پذيرد كه رژيم اسرائيل به عنوان يكي از دشمنان استراتژيك ما با شكست هاي پي در پي مواجه گرديده ، نفوذ پهبادها در خاك اسرائيل و شكست اين رژيم در جنگ هشت روزه موقعيت جهاني و منطقه اي اين رژيم جعلي را پايين آورده و مطمئنا حضورگسترده مردم ايران در پاي صندوق هاي راي خواب خوش را بر آنها حرام خواهد نمود.

9- انتخابات سال 92 ازجمله انتخاباتي است كه پس از اوج گيري بحران هاي پولي و مالي درآمريكا و اروپا صورت مي پذيرد، درحالي كه اين بحران سايه بر غرب افكنده و اقتصاد آنها را به رياضت كشانده و بين مردم و حكومت ها جدايي انداخته است، ملت ايران مي‌رود تا نشان دهد تحت تاثير آرمانهاي انقلاب اسلامي هنوز با حكومت خود كاملا پيوسته و همراه است.

بحران هاي داخلي در آمريكا و اروپا آنها را مجبور نموده است تا براي سرپوش گذاشتن بر ضعف هاي برنامه ريزي هاي اقتصادي و اجتماعي خود و براي پاسخگوئي فريبنده به ملت هايشان به سمت بحران آفريني خارجي روي آورند و به همين جهت تمايلات آنها براي دخالت در سرنوشت سياسي ديگر كشورها بيشتر شده و به دنبال بهانه هايي براي دخالت نظامي در اين كشورها هستند و در اين زمينه صحنه انتخابات هركشور متعارض با آنها مي تواند بهترين فرصت مناسب براي گرفتن امتياز و ايجاد ناامني و هرج و مرج در آن كشورها باشد.

10- انتخابات 92 درحالي صورت مي‌پذيرد كه در طول يك سال گذشته كشور ما تحت تاثير تحريم‌هاي شديد اقتصادي قرار گرفت، آمريكا با جنگ نرم و افزايش تهديدها و خصوصا تحريم ها به دنبال تاثيرگذاري بر رفتار سياسي دولت و ملت ما مي باشد. همه مي دانند كه اگر اين تحريم هاي هميشگي و همه جانبه را عليه هركشور ديگري بكار مي بردند تا به حال آن كشور تسليم خواسته هاي آمريكا مي شد اما ملت و دولت ايران با مقاومت هدفدار خود تاكنون سر تسليم فرو نياورده است. در حقيقت آمريكا و متحدينش آماده اند تا ببينند نتيجه اين همه هزينه هاي كلاني كه در طول اين مدت براي بي اعتمادي و نااميدي و شكستن روحيه مقاومت و انسجام در جامعه ايران پرداخت نموده اند چگونه از صندوق هاي راي بيرون مي آيد. اگرچه همراه با تحريم بعضا به دليل سوءمديريت‌ها وضعيت معشيتي و اقتصادي مردم دچار مشكل گرديده است، اما حضور در انتخابات نشان مي‌دهد كه مردم تا چه ميزان با درك شرايط موجود برميثاق خود با آرمانهاي انقلاب اسلامي هستند.

11- اين انتخابات درحالي انجام مي‌شود كه به دليل تحولات سياسي در كشور خصوصا در سال 88 برخي خواص به دليل حضورشان در جريان فتنه امكان نامزدي در انتخابات آتي را نخواهند داشت و چرخه انتخابات شكل جديدي خواهد گرفت كه با انتخابات گذشته متفاوت خواهد بود.

12- انتخابات 92 درحالي صورت مي پذيرد كه دشمن شكست خورده از فتنه انگيزي به دنبال روشهاي ديگري براي به هم زدن انضباط انتخاباتي است، به طورمثال حضور جريان سياسي ديگري از نوع انحرافي كه پيش بيني مي شود اين جريان بطور ظريف و پيچيده وارد جريان انتخابات شود.

13- انتخابات سال 92 اولين انتخاباتي است كه به طور سراسري دو انتخابات در يك زمان انجام خواهد شد، يعني اينكه هم رياست جمهوري و هم اعضاي شوراهاي شهر و روستا همزمان در اين انتخابات تعيين مي شوند و اين تجربه اي جديد براي جمهوري اسلامي است.

14- انتخابات 92 اولين انتخاباتي است كه احتمالا پس از مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه ها و ديگر طرح هايي كه احتمال دارد دولت دهم به خاطر پايان دوره خود آنها را كليد زند صورت مي پذيرد و از اين جهت تحولات و تنش هاي ناشي از اجراي اين برنامه ها هم در انتخابات آتي تاثيرگذار خواهد بود.

15- انتخابات 92 زماني صورت مي پذيرد كه عليرغم وجود مشكلات اقتصادي داخلي، نظام جمهوري اسلامي از جهت خارجي و بين المللي درموقعيت بالايي قرار دارد و از اقتدار لازم برخوردار مي باشد، پيشرفت هاي كشور در حوزه فناوري هاي نوين مانند هسته اي ، نانوتكنولوژي ، هوا فضاو.....همچنين وجود امنيت و آرامش در كشور، داشتن رياست گروه عدم تعهدها ، كشف شبكه هاي جاسوسي و شكست هاي اطلاعاتي دشمنان و.... از اين رو آنان تلاش مي كنند نقشه هايي طراحي نموده تا اين موقعيت والا را با كاهش حضور مردم در انتخابات جبران نمايند.

16- انتخابات 92 درحالي صورت مي پذيرد كه دشمنان براي تكرار فتنه اي ديگر اين بار رمز فتنه انگيزي را «انتخابات آزاد» نام نهاده اند و با تكرار آن سعي دارند باورعمومي جامعه را خودشان مديريت نمايند.

آنچه مسلم است ملت ايران باگذشت بيش ازسي سال از انقلاب از گردنه هاي حساس آن عبور نموده و كشتي انقلاب به وسيله كشتيبان حكيمي«مقام معظم رهبري» در حال عبور از تنگه اي ديگر مي باشد، تنگه اي كه اگرچه از تنگه هاي ديگر سخت تر نيست اما شرايط زمانه موجب شده تا اين تنگه استراتژيك كه در خردادماه سال 92 به آن خواهيم رسيد موقعيت آن را بسيار حساس تر نمايد.

البته در طول سي و چهار سال گذشته بيش از سي انتخابات در كشور ما برگزار شده است كه هر بار مردم با احساس وظيفه و تكليف انقلابي و اسلامي خود به صحنه انتخابات آمده و با راي خود نه تنها كانديد مورد نظر خود را انتخاب نموده اندكه بلكه هر بار همراه با راي خود بار ديگر انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران را نيز انتخاب و تاييد كرده اند.

امروز همه مي دانيم دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامي هميشه به دنبال اين بوده اند تا با بزرگنمايي، برجسته سازي و سياهه نمايي مشكلات و مسايل موجود جامعه خصوصا در حوزه هاي اقتصادي به ذهنيت سازي منفي عليه جمهوري اسلامي دست بزند، اما مردم ايران با نجابتي كه همواره داشته و دارند هميشه ثابت نموده اند در موقع انتخابات عليرغم وجود برخي مشكلات، ناملايمات و نقايص فقط به انتخابات فكرمي كنند و براي بقا و استمرار انقلاب و نظام اسلامي با شور و علاقه مندي به پاي صندوق هاي راي مي آيند.

اگرچه هنوز فرصت زيادي تا انتخابات 92 باقي مانده و تحليل كامل آن منطقي نيست و ممكن است تحولات جديدي در صحنه داخلي و بين‌المللي اتفاق بيفتد، ولي آنچه از مردم فهيم و با بصيرت ايران مثل هميشه مي‌توان انتظار داشت اين است كه هيچ اتفاقي نمي‌تواند در حضور حداكثري مردم در انتخابات آتي ترديدي ايجاد نمايد و بي ترديد همه آحاد ملت ايران با درك اين موقعيت حساس و با شركت حداكثري در اين انتخابات مثل هميشه به تكليف الهي خود عمل خواهند نمود و با انتخاباتي شورآفرين حماسه ديگري را در تاريخ كشور رقم خواهند زد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار