جشنواره غذای خانگی برای حمایت از کودکان سرطانی با کش و قوسهای فراوان در منطقه کیانپارس اهواز برگزار شد که علاوه برنشان دادن هنرمندی اهوازی ها موجب تامین بخشی از هزینه های مورد نیاز کودکان سرطانی نیز شد. "> سفره ای برای کمک به کودکان سرطانی
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۹

جشنواره غذای خانگی برای حمایت از کودکان سرطانی با کش و قوسهای فراوان در منطقه کیانپارس اهواز برگزار شد که علاوه برنشان دادن هنرمندی اهوازی ها موجب تامین بخشی از هزینه های مورد نیاز کودکان سرطانی نیز شد.

بالاخره با دردسرهای فراوان، موسسه «مشک» با نیت خیری که داشت توانست به همت مردم جشنواره غذا را برگزار کند. جشنواره ای که تنها هدفش کمک رسانی به مسئولان و خانواده های کودکان مبتلا به سرطان است.

دوگانگی در بیان، چرا؟

این چهارمین جشنواره غذا بود که این موسسه با همت اعضای داوطلب برگزار می کند. اما امسال گویا مسئولان شهرداری منطقه گفته بودند مجوزی که صادر می شود باید با تائید فرمانداری باشد. به همین خاطر روز قبل از برگزاری جشنواره، موسسه مشک اعلام منتفی شدن مراسم را صادر کرد. بنرهای تبلیغاتی این موسسه نیز پائین کشیده شد. اعضای موسسه ماندند و مقدار زیادی غذای داوطلبان که نذر کرده بودند غذاها را به نیت کمک به کودکان سرطانی بفروشند. اما فرماندار اهواز سخنش چیز دیگری بود.

عبدالعزیز فدعمی درباره صدور مجوز برای برگزاری این جشنواره گفت: این مراسم کاملا باید زیر نظر شهرداری باشد و هیچ ارتباطی با فرمانداری ندارد. فدعمی همچنین افزود: نمی دانم دلیل اینکه این موضوعات را به فرمانداری نسبت می دهند چیست. مگر سالهای گذشته فرمانداری برای این جشنواره مجوز می داد که حالا باید چنین کاری بکند؟

فرماندار اهواز همچنین گفت: از نظر ما مشکلی ندارد و تجمع خاصی قرار نیست صورت بگیرد تا فرمانداری در این حوزه ورود کند. اما گویا مسئولان شهرداری گفته بودند که این مراسم باید با مجوز فرمانداری باشد و مدتی است که چنین مراسمی با تاید فرمانداری برگزار می شود.

در نهایت پس از پیگیری های مکرر اعضای موسسه خیریه مشک، حدود ساعت 12 ظهر روز جمعه مجدد اعلام شد که مراسم در زمان اعلام شده قبلی برگزار می شود. یکی از خانواده هایی که غذایش را برای شرکت در جشنواره آماده کرده بود می گوید: از دیروز تا حالا چندین بار با موسسه مشک تماس گرفتیم و اصلا مشخص نبود که آیا جشنواره برگزار می شود یا نه؟

این خانواده همچنین با نارضایتی گفتند: برای یک کار خیر و کمک به افراد نیازمند نباید مسئولان اینچنین سختگیری کنند.

بسمه الله، بفرمایید آش

یکی از دستانش شکسته و آتل بندی شده بود اما با بسمه الله بسمه الله دیگ آش را هم میزد. می گفت نذر دارد و از اول محرم تا حالا صبر کرده تا چنین روزی برسد و نذرش را ادا کند. دخترش کاسه ها را دانه به دانه می گرفت و مادر با دست پیرش آنها را پراز آش داغ می کرد. کمی هم سوپ در کنارش بود. کاسه های خالی، مرتب یکی پس از دیگری پر می شد و بخارش عطر خوشی را در فضا پراکنده می کرد. دختر کاسه های آش را بر روی میز فروش می گذاشت تا تحویل مشتری ها بدهند. کاسه ای هزار تومن. هر کسی هم دوست داشت می تواند پولی بیشتر بدهد یا اصلا پول ندهد.

دیشب جشنواره غذا توسط موسسه خیریه کمک به کودکان مبتلا به سرطان «مشک» در محل پارک دولت اهواز که در آن غذاهای محلی به فروش گذاشته می شود و حدود 14 میلیون تومان عاید این موسسه خیریه برای کمک به کودکان سرطانی شد.

پدران، مادران و اشک شوق

برخی از خانواده های کودکان بیمار نیز در این مراسم شرکت کرده بودند و خود را عضوی از این موسسه می دانستند. زن و شوهری از شوق حضور پرشور جوانان اشک خوشحالی در چشمانشان جمع شده بود. این خانواده که کودکشان در بیمارستان شفا بستری است درباره چنین جشنواره هایی گفتند: وقتی چنین تجمعی از خیریین را می بینیم خودمان به عنوان خانواده های بیماران نیز از نظر روحی بیشتر قوت قلب می گیرید و با تلاش بیشتری سعی در بهبود بیمارانمان می کنیم.

مادر یکی از بیماران نیز می گفت: تنها هزینه یکی از آمپولهایی که باید روزانه تهیه کنیم 210 هزار تومان که مدت درمانش 3 تا 6 ماه است. همچنین آمپول پگاسپار یک میلیون و 840 هزار تومان قیمت دارد که واقعا پرداختش برای خانواده ها مشکل است.

این خانواده با اشاره به کمکهای موسسه خیریه «مشک» اظهار کردند: حداقل کمکی که مسئولان می توانند بکنند این است که مسیر دریافت مجوز را برای جشنواره غذا آسان تر کنند زیرا بخش اعظمی از هزینه های درمان توسط این موسسه و همین مراسم جمع آوری می شوند.

در حاشیه این مراسم، زنی را میدیدی که با قابلمه ای پر از آش آبادانی آمده و دیگری را با چند جعبه شیرینی، پسر جوانی به همراه دختری را میبینی که با ظرفی پر از دلمه آمده بود، در گوشه ای دیگر، چند جوان مشغول فروش نسکافه و چای بودند، میزهای مرتب کنار هم چیده شده و همه غذاهای تهیه شده خود را بر روی این میزها برای فروش گذاشته بودند. میوه، کیک خانگی، حلیم بادمجان، آبمیوه، آش و ....از غذاهایی بودند که برای فروش تهیه شده بود. کمی آن طرف تر بالای سکوی کنار کتابخانه مرکزی، صندلی های شیک و تزئین شده ای وجود دارد که برای استراحت تماشاچیان تهیه شده بود، بالای سر تماشاچیان هم بادبادکهای زنگین و زیبایی به آرامی با وزش بادی که از سمت کارون می آمد شروع به حرکت کردن می کردند.

کنار سکوی کتابخانه یعنی دقیقا زیر بادبادک‌ها، میز صندوق کمک و عضویت در موسسه خیریه وجود داشت که جوانان دختر و پسر مشغول معرفی این موسسه خیریه به مراجعه کنندگان بودند. جالبتر آنکه همه اعضای این موسسه به طور داوطلبانه و بدون اندک چشم داشتی مشغول معرفی این موسسه به مردم بودند. برخی در حال انداختن پول در صندوق و تعدادی در حال پر کردن فرم عضویت و بعضی هم که موسسه را از قبل می شناختند برای امانت گرفتن صندوقهای کوچک و تحویل دادن صندوقهایی که قبلا برده بودند آمده بودند.

در کنار میزهای فروش غذا جوانان با انرژی و پرذوقی را می دیدیم که گویی سالهاست همدیگر را می شناسند. جوانانی شاد و فعال که در دلهای خود آرزوی کمک به کودکان سرطانی را می پروراندند. با شور و اشتیاق به یاری موسسه خیریه مشک آمده بودند تا خود را شریک این کار خیر کنند و هر کدامشان مسئولیتی را تقبل کرده بود که مراسم با یاری این افراد به طور منظم و کنترل شده اجرا شد.

مسئولان کمک کنند، جوانان دلسرد نشوند

حمیدرضا ریاحی، عضو هیئت مدیره موسسه خیریه مشک ضمن ابراز رضایت از حضور مردم در این جشنواره گفت: بیش از 90 درصد از هزینه های درمان بیماران توسط این موسسه پرداخت می شود.

ریاحی افزود: این هزینه ها حاصل نمی شوند جز با حمایت مردم. فعالیت ما در این موسسه تنها هدایت مجموعه است و تمامی اعضا به طور داوطلب در این مجموعه خدمت می کنند.

وی همچنین گفت: اعضای موسسه را اکثرا جوانان تشکیل می دهند و این جوانان نیاز به حمایت بیشتر مسئولان دارند تا دلگرم تر شوند.

ریاحی درباره برنامه های آینده این موسسه یادآور شد: از اهداف مهم ما این است تا با یاری مردم و مسئولان دلسوز بتوانتیم برنامه های جشنواره غذا را به صورت مدون و زمانبندی شده در محلی مشخص برگزار کنیم و این هدف نیز محقق نمی شود جز با یاری همه دلسوزان.

وی ضمن تشکر از همه مردم اهواز افزود: جا دارد از همه همشهری ها که غذاهای خود را از مناطق مختلف شهر به این محل آوردند تشکر کنیم.

در آخر هم به گفته یکی از مسئولین موسسه خیریه که می گفت نام خیر باید مخفی بماند حدود 50 نفر عضو این موسسه شدند و تعداد زیادی صندوق نیز نزد خیران به امانت برده شد.

تعاون مشترک

هم اکنون برنامه های خیریه در سایر کشورهای جهان با برگزاری کنسرتهای موسیقی، برنامه های تفریحی، جشنواره های غذا و... در حال برگزاری است. مردم اهواز نیز از قافله عقب نماندند و گام به گام با همه خیرین جهان در حال تلاش و فعالیت برای ریشه کن کردن فقر هستند. مجموعه داوطلبان این امر خیر از مسئولان انتظار تسهیل امور در دریافت مجوز برای برگزاری چنین همایشهایی دارند. از سویی دیگر این تجمع ها مسیر تقارب، نزدیکی و ایجاد گفتمان تعاون مشترک را در میان همشهری هایمان هموارتر می کند.

مهر // قاسم منصور آل کثیر


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار