اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
کارشناس مسائل سیاسی عراق
یکی از کارشناسان مسائل سیاسی عراق نیروهای بسیج مردمی این کشور را شایسته تبدیل شدن به یک نهاد قانونی دانست و به نقش بزرگ این نیروها پس از آزادسازی موصل اشاره کرد.

 چند روز پیش حشد الشعبی (بسیج مردمی) در عراق با مصوبه پارلمان این کشور تبدیل به یک نهاد قانونی شد.

دکتر "علی جابر التمیمی" از کارشناسان سیاسی و حقوقی عراق در مصاحبه با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیمبه تشریح اقدام اخیر مجلس عراق در تصویب طرح قرار گرفته شدن نیروهای بسیج مردمی در نیروهای مسلح عراق پرداخت.

حشد الشعبی شایسته تبدیل شدن به یک نهاد قانونی بود

وی در این مصاحبه گفت: تردیدی وجود ندارد که قانون بسیج مردمی در قانون اساسی ریشه دارد و در بند 108 قانون اساسی عراق تشکیل نیروهای مستقل اشاره شده است و با توجه به اینکه نیروهای بسیج مردمی شهدای زیادی را تقدیم عراق کرد و مناطق زیادی از این کشور را آزادسازی کرد و همچنین از بغداد و دیگر شهرها محافظت کرد سزاوار بود که چنین قانون مبارکی درباره آن تصویب شود. این قانون با 11 بند و با موافقت 206 نماینده که اکثریتی قابل توجه بود به تصویب رسید.

صدور قوانین تکمیلی درباره حشدالشعبی در آینده نزدیک

التمیمی در ادامه افزود: در آینده‌ای نزدیک قانون‌های دیگری در این باره توسط نخست وزیر  و کمیسیون دفاعی مجلس صادر خواهد شد که بر اساس آن، رئیس نیروهای بسیج مردمی و معاونینش و بقیه بخش‌های آن انتخاب خواهد شد. کاملا مشخص است که دستورات و قوانین بعدی که در این زمینه صادر خواهد شد بسیار مهم است و کم اهمیت نخواهد بود چون در این قوانین مرکز این نیروها در استان‌های مختلف و نحوه پیوستن به آن و حقوق و دستمزد نیروهای آن مشخص خواهد شد.

کسانی که نیروهای بسیج مردمی را مورد تهاجم قرار می‌دهند به دنبال مصلحت عراق نیستند

این کارشناس امور سیاسی عراق در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی جوسازی‌ رسانه‌ها علیه نیروهای بسیج مردمی گفت: کاملا مشخص است که اکثر شبکه‌های ماهواره‌ای در داخل عراق نماینده حزب یا شخصیت‌های سیاسی هستند اما می‌توان گفت که اکثریت شبکه‌ها در عراق همراه و همیار نیروهای بسیج مردمی هستند چون در این نیروها گروه‌های مختلفی نظیر مسیحیان و اهل سنت نیز حضور دارند و این نیروها متعلق به همه جامعه عراق است و دلیلی بر این موضوع می‌توان به وجود شهدای مسیحی در نیروهای بسیج مردمی اشاره کرد و برخی شبکه‌ها که نیروهای بسیج مردمی را مورد تهاجم قرار می‌دهند این شبکه‌ها در حال اجرای دستورات برخی کشورهای خارجی بوده و به دنبال مصلحت عراق نیستند.

حشدالشعبی نقش بزرگی پس از آزادسازی موصل ایفا خواهد کرد

وی درباره آخرین تحولات در جبهه موصل و حضور نیروهای بسیج مردمی در این جبهه گفت: نیروهای بسیج مردمی واظایف مشخصی در نبرد موصل بر عهده داشت همانطور که مورد توافق قرار گرفت، نیروهای بسیج مردمی وظیفه محاصره موصل و کنترل مرزهای آن را بر عهده داشت و از ارتش عراق پشتیبانی کند. همچنین وظیفه دیگری که داشت سیطره بر تلعفر بود که این وظیفه را نیز به خوبی انجام داد. همانطور که می‌دانید نیروهای بسیج مردمی بخشی از نیروهای مسلح به شمار می‌آید و تمامی دستورات آن توسط فرمانده نیروهای مسلح صادر می‌شود و بر اساس قانون جدیدی که صادر شد تردیدی وجود ندارد که نقش بزرگی پس از آزادسازی موصل ایفا خواهد کرد .

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار