کتاب تحلیل زیبایی شناختی و روایت نقاشی- نمایشی " تابلوی عزیمت مسلم بن عقیل" تازه ترین اثر دکتر اردشیر صالحپور منتشر شد.
شوشان: کتاب تحلیل زیبایی شناختی و روایت نقاشی- نمایشی " تابلوی عزیمت مسلم بن عقیل" تازه ترین اثر دکتر اردشیر صالحپور منتشر شد.
این پژوهشگر فرهنگ و هنر در گفت و گو با شوشان درباره پیشینه و ویژگی مکتب خیالی نگاری "قهوه خانه" توضیح داد : در کنار شعر و موسیقی و معماری به عنوان شاخصه های اصلی هنر ایرانی باید به نگارگری و خیالی نگاری اشاره کرد که در حوزه ی هنرهای تجسمی نقاشی ایرانی را متجلی می سازد.
وی افزود: صورت گردانی و شمایل نگاری که بعدها به پرده های درویشی نیز روی آورد یکی از گونه های بینامنتی در نسبت میان نقاشی و نمایش است که توسط مرشدان و راویان موضوعات حماسی به شیوه نقل وروایت ازدوره صفویه بازآفرینی وتداوم یافته است که از نمونه های منحصر به فرد هنرهای آیینی سنتی ست.
اردشیر صالحپور ادامه داد: نقاشی خیالی نگاری به سه بخش رزمی -بزمی ومذهبی تقسیم می شود که نمونه های فاخری از آن هم اکنون زینت بخش موزه های جهان است. ترکیب روایت ونقل مرصع (آمیختگی نظم ونثر) به کارگیری آواز وگاه استفاده از نی ومضامین سوزناک ویژگی های این گونه نقاشی نمایشی ست .
وی عنوان کرد: در این کتاب به پژوهش در این سبک وسیاق با استاد به معرفی وتحلیل تابلوی زیبای عزیمت مسلم بن عقیل از مدینه به کوفه پرداخته ام وسرنوشت غمبار وتراژیک مسلم را به استاد سی پرده مجلس تحلیل وبرسی نموده ام تابلوی مذکور اثر استاد محمد مدبر یکی ازپیشگامان مکتب قهوه خانه است که هم اکنون زینت بخش موزه دوران اسلامی و در موزه ی ملی ست . استاد محمد مدبر خود می گوید که این تابلو را به سوز دل و اشک و آه کشیده است و هنگام ترسیم در یک دستش قلم نقاشی بود وبر لبش آواز تعزیه و در دست دیگرش دستمالی خیس از اشک ...
شایان ذکر است این کتاب در قطعی خشتی ورنگی از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی موزه ی ملی وکمیته ملی موزه های جهانی ایکوم ایران انتشار یافته است.