امام جمعه موقت اهواز گفت: نخستين اقدام امام خميني(ره) به عنوان احياگر حج ابراهيمي، تبديل حج از عبادت فردي به عبادت اجتماعي بود. "> پرداختن به ظرفيت‌هاي بعد اجتماعي حج
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰

امام جمعه موقت اهواز گفت: نخستين اقدام امام خميني(ره) به عنوان احياگر حج ابراهيمي، تبديل حج از عبادت فردي به عبادت اجتماعي بود.

حجت الاسلام و المسلمين سيدابوالحسن‌ حسن‌زاده در همايش تبيين انديشه‌هاي امام خميني(ره) احياگر حج ابراهيمي كه در اهواز برگزار شد، اظهار كرد: قبل از انقلاب حج يك عبادت فردي بود و عمره نيز به ندرت وجود داشت ولي امام خميني(ره) حج را از يك عبادت فردي به يك جلوه اجتماعي تبديل كرد.

وي به جمله امام خميني(ره) درباره حج اشاره كرد و گفت: ‌ايشان فرمودند:" حج بي‌برائت، حج نيست" كه اين نظر، اهميت بالاي حج ابراهيمي را نشان مي‌دهد و همين مساله نيز موجب هراس شديد دشمنان شد و تا امروز نيز اين هراس وجود دارد.

امام جمعه موقت اهواز گفت: وحدت، اتحاد بين مسلمانان و استفاده از فرصت حج، از انديشه‌ها و از مهم‌ترين ديدگاه‌هاي حضرت امام خميني‌(ره) در خصوص مساله حج بود كه اجرايي شد.

حسن‌زاده اظهار كرد: بعد اجتماعي حج، مساله بسيار مهمي است كه بايد به آن بسيار پرداخت و براي اين‌كه اين ديدگاه امام خميني(ره) اجرا شود، ظرفيت‌هاي بسيار زيادي وجود دارد كه هنوز به طور كامل از اين ظرفيت‌ها استفاده نكرده‌ايم.

وي افزود: موسم حج، فرصت بسيار خوبي براي برقراري ارتباط با مسلمانان است و جز در ايام حج، برقراري اين ارتباط امكان‌پذير نيست.

امام جمعه موقت اهواز عنوان كرد: مساله دوم كه در خصوص تبيين انديشه‌هاي امام (ره) به عنوان احياگر حج ابراهيمي وجود دارد اين است كه امام خميني(ره) حج انتفاعي را به يك حج معنوي تبديل كردند. پس از انقلاب اسلامي، ورود به عرصه خدمت‌گذاري به حجاج ماهيت انتفاعي خود را از دست داد و به خدمت‌گذاري معنوي تبديل شد و اكنون، حضور خدمت‌گذاران حجاج و عتبات، حضوري معنوي است.

حسن‌زاده گفت: در واقع امام خميني(ره) حج را نجات داد. قبل از انقلاب كساني كه از طرف اوقاف آن زمان به عنوان بازرس مي‌آمدند، عملكرد نامناسبي را در اين سفر معنوي داشتند كه امام(ره)  حج را از آن وضعيت نجات دادند و احياگر حج ابراهيمي بودند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار