شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه صنعت نفت:
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعت نفت با بیان اینکه حرکت اعتراضی در دانشگاه‌های ایران نسبت به استبداد و استعمار با نگاه دینی آغاز شد، گفت: این در دستور کار دشمن است که از جنبش دانشجویی  که تولد آن در ضدیت با  استبداد و استعمار است، استفاده کند اما این جریانات برای به‌انحراف کشاندن جنبش دانشجویی موفقیت چندانی در دانشگاه‌های ما پیدا نکردند.
 
حجت‌الاسلام‌و المسلمین جعفر علوی‌کیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در خصوص وضعیت جنبش دانشجویی در حال حاضر، اظهار کرد: در همه دنیا جنش دانشجویی منشأ اثرات بسیار گسترده و ایجاد و به ثمر نشستن انقلاب‌ها و اعتراضات مدنی است؛ در کشور ایران هم به‌ویژه پس از رونق گرفتن آموزش عالی به شکل جدید حرکات آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه در کشور غیر از حوزه‌های علمیه در محیط دانشگاه و مجموعه جوانان دانشگاهی شکل گرفت.
 
وی یادآور شد: در آن زمان که مجموعه کشور با رویکردی مستبدانه همراه با حضور استعمارگران و سلطه‌گران بین‌المللی اداره می‌شد، اعتراض و عدم رضایت مجموعه دانشگاهی نسبت به این موضوع بسیار روشن بود لذا  تحرکات بسیار گسترده‌ایی در دهه‌های اول سلطنت پهلوی دوم صورت گرفت.
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعت نفت در خصوص تفاوت تشکل‌های دانشجویی از دهه اول انقلاب تا به امروز، گفت: در آغاز کار اعتراضات به‌صورت سازماندهی‌شده و برنامه‌ریزی‌شده در قالب تشکل صورت نمی‌گرفت؛ همچنین جوان تحصیل‌کرده ما، وقتی با علم نسبت به موضوعات اجتماعی و اوضاع ناگوار و نامناسب آن زمان جامعه آشنایی و اطلاعات بیشتری پیدا می‌کرد اعتراض خود را گاهی به‌صورت سؤال از استاد یا در قالب دست‌نوشته‌ها نشان می‌داد.
 
علوی‌کیا ادامه داد: به‌تدریج لزوم داشتن تشکیلات و برنامه برای اعتراضات دانشجویی که امروزه آن را به‌عنوان جنبش دانشجویی می‌شناسیم، احساس شد و جوانان دانشجو به سمت و سوی ایجاد تشکل‌ها و داشتن برنامه و سازمان مشخص برای اعتراضات دانشجویی حرکت کردند.
 
وی عنوان کرد: در زمان‌های گذشته به‌دلیل فعالیت‌های انقلابی درخواست و مطالبه تغییر در روند اداره‌ جوامع که عموماً متأثر از غرب بودند و بیشتر با نگاه و گرایش کمونیستی مدیریت می‌شدند، وجود داشت لذا حتی دولت‌مردان در بسیاری از کشورها و همچنین ایران احساس می‌کردند که این نوع اعتراض‌ها منشأ غربی دارد و شوروی آن زمان و دولت‌های کمونیستی در این موضوع نقش داشتند.
 
علوی‌کیا تصریح کرد: در غرب و شرق عالم هرجا اعتراضی صورت می‌گرفت، توده‌ها به‌ویژه دانشگاهیان وارد فضای اعتراضی می‌شدند؛ احساس این بود که این اعتراضات ناشی از گرایش به چپ، سوسیالیسم و کمونیست است و البته در کشور ایران هم این موضوعات مطرح بود و همه اعتراضات به همین چوب رانده می‌شد؛ اگرچه بخشی از سازمان‌دهی و برنامه‌ای که حرکات توده‌ای مردم و دانشگاهیان پیدا کرد، توسط کسانی این نقش ایفا شد که گرایش به شرق، بلوک شرق و سوسیالیسم در آن‌ها کاملا مشهود بود.
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعت نفت افزود: با این وجود در کشور ما جنبش دانشجویی به‌صورت اصیل و با نگاه دینی و اسلامی و گرایش‌های دینی همراه بود و می‌توانیم به جرأت جنبش دانشجویی کشور را متفاوت از دیگر جنبش‌های دانشجویی در کشورهای اروپایی، امریکایی و آسیایی تحلیل کنیم؛ جنبش دانشجویی در ایران غیرسوسیالیسم و بدون گرایش به چپ و مبتنی بر یک نگاه دینی و اصولی بود و با این نگاه جنبش دانشگاهی در ایران متولد شد.
 
علوی‌کیا خاطر‌نشان کرد: نگاه اعتراضی که در دانشگاه‌ها نسبت به استبداد و استعمار در ایران با نگاه دینی و متأثر از آموزه‌های دینی آغاز شد، نه تسلط شرق و نه غرب را نمی‌پذیرفت؛ در این نگاه فقط اسلام حاکم است. به هر حال هویت ملی مهم است، نه به این معنا که فقط ضدیت با امپریالیسم و غرب در آن باشد بلکه این نگاه با هر قدرتی که بخواهد بر مملکت تسلط پیدا کند، در مبارزه است و نسبت به آن اعتراض می‌کند و "نه" می‌گوید.
 
وی ادامه داد: در جنبش‌های دانشجویی جوامع دیگر دشمنی با امپریالیسم وجود دارد اما به شرق و سوسیالیسم "بله" می‌گوید و برای آن آغوش باز می‌کند و به‌راحتی سرباز آن می‌شود؛ جنبش دانشجویی جنبشی است که مؤلفه‌های بسیار پاک، پراهمیت و پُر اثری در خود دارد لذا قدرتمندان زمانی که دیگر کاری از دستشان بر نمی‌آید تلاش می‌کنند که این جنبش‌ها را به سمت‌و‌سوی دیگری منحرف کنند. گاهی وقت‌ها از احساسات پاک جوانان دانشجو استفاده می‌شود برای اینکه یک باطل تبلیغ شود یا در مقابل یک حق اعتراض صورت بگیرد.
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعت نفت گفت: این در دستور کار دشمن است که از جنبش دانشجویی  که تولد آن در ضدیت با  استبداد و استعمار است، استفاده کند؛ به‌عنوال مثال تلاش شد 16 آذری که با پرپر شدن سه جوان دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران برای مقابله با آمریکا، نه گفتن به امپریالیسم و نپذیرفتن سلطه آمریکاهی‌ها در تاریخ ایران ثبت شد، را حتی زمانی به سمت‌وسوی تبلیغ دوستی و رابطه با آمریکا و آشتی کردن با این کشور و ایجاد انحراف بکشانند.
 
علوی‌کیا تصریح کرد: بحمدلله در دانشگاه‌های ما کاملاً اصالت ایمان، اسلام، آرمان‌های انقلابی، توجه به امام (ره) و مقام معظم رهبری، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی وجود دارد و می‌توان گفت این جریانات برای به‌انحراف کشاندن جنبش دانشجویی موفقیت چندانی در دانشگاه‌های ما پیدا نکردند و از این بابت باید به جوان پاک، فهمیده و با بصیرت دانشجوی دانشگاه‌های ایران درود گفت.

انتهاي پیام

برچسب(ها): استعمار، جنبش دانشجویی، دانشگاه صنعت نفت، روز دانشجو

برچسب ها: جنبش دانشجویی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار