شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۹۰۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
برگزاری چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خوزستان / دبیراجرایی کنگره تاریخ معماری وشهرسازی خوزستان در گفتگو با شوشان: از مزیت های این کنگره رایگان بودن آن است/ ضرورت و اهمیت کنگره ، بازشناسی تاریخ نهفته و مدفون خوزستان کمک کند
با توجه به غنای استان در زمینه تاریخ معماری و شهرسازی امید است ، با هم افزایی مسئولان این کنگره در استان به بهترین نحو برگزار گردد .


شوشان: دبیراجرایی کنگره تاریخ معماری وشهرسازی خوزستان در گفتگو با شوشان ، گفت: کنگره‌ی تاریخ معماری و شهرسازی ایران که سه دوره به همت مرحوم دکتر باقر آیت‌الله زاده شیرازی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در ارگ بم برگزار شد از رویدادهای ارزشمند فرهنگی کشورمان بعد از انقلاب اسلامی  است که به دلیل محتوای علمی، هنری، فرهنگی و ... در نوع خود کم‌نظیر بوده است.

به گزارش شوشان ، عاطفه رشنویی افزود: برای اولین بار در برگزاری چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران تصمیم گرفته شد تمام استان‌های کشور به‌ صورت ادواری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خودشان را برگزار کنند تا این رویکرد در استان‌ها به جریانی تبدیل شود که به ارتقاء حفاظت از میراث فرهنگی به‌صورت مداوم و پایدار کمک کند.

عاطفه رشنویی در ادامه افزود: سه دوره کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران که در سال‌های گذشته برگزار شد فتح بابی برای شناخت موضوع تاریخ معماری و شهرسازی ایران بود. چهارمین دوره این کنگره  پشتیبان و حمایت‌کننده جریانی است که بعد از برگزاری سه دوره کنگره اتفاق افتاده است؛ از این ‌رو در این دوره، کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران درکنار طرح مباحث علمی و فرهنگی، فرصتی برای جریان سازی در حوزه حفاظت و ایجاد طنین توجه به حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی در کشور را فراهم خواهد ساخت.

در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت های این کنگره ، گفت: کنگره‌های استانی برای نخستین بار با توجه به ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و با تاکید بر تاریخ معماری و شهرسازی هر استان برگزار می شود.

 رشنویی با اشاره به زمان بندی این کنگره ها ، گفت:  برنامه زمان بندی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در استان ها  از اواخر آذر تا نیمه بهمن ماه است. برگزاری این کنگره در هر استانی با توجه به برنامه زمان بندی فراخوان مقاله ، تاریخ متفاوتی دارد. در خوزستان فراخوان آن از 28 مهر بود و  تا 28 آذر ماه ادامه دارد و در نهایت نیز این کنگره پنجم و شش بهمن امسال در هتل پارس اهواز برگزار می شود.

وی با اشاره به محورهای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ، گفت: این کنگره 8 مهر اصلی دارد که به تاریخ معماری و شهرسازی در زمینه های مختلف می پردازد. با توجه به اینکه خوزستان سرزمین رازآلود و کهنی بوده و تاریخ آن به تاریخ زندگی بشر گره خورده مطمئنا مقالات تخصصی و فوق تخصصی که در این گنگره ارائه می شود در  بازشناسی و معرفی تاریخ رازآلود معماری و شهرسازی خوزستان مفید است.

دبیراجرایی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خوزستان با اشاره به مزیت های این کنگره گفت: از همه دانشگاهیان و پزوهشگران سطح استان دعوت نموده ایم تا با ارائه مقالات متعدد در این کنگره شرکت کنند. مزیت این کنگره رایگان بودن آن است. اکثر کنگره های علمی و فرهنگی که پژوهشگرها در شرکت می کنند و امتیازات پژوهی دریافت می نمایند رایگان نیست امااین کنگر تنها کنگره رایگان کشور است که در سطح استان ها برگزار می شود. برای پژوهشگران فرصت و فضای مناسبی است که خود را محک بزنند و داشته های خود را ارائه نمایند.

وی افزود: با توجه به این که هیچ کنگره ی علمی جامع و کاملی در رابطه با تاریخ معماری و شهرسازی خوزستان از سال 78 تاکنون برگزار نشده است ، این کنگره می تواند اطلاعات کامل و جامعی از معماری و شهرسازی گردآوری کند و خروجی نهایی آن نیز در قالب یک کتاب دو زبانه ( فارسی و انگلیسی ) در قالب مجموعه مقالات چاپ می شود. بنابراین  مقالات رسیده تبدیل به مرجع و رفرنسی برای ادامه کار و تحقیقات بعدی خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه های جانبی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خوزستان گفت: در کنار این کنگره برنامه های جانبی نیز اجرا می شود. هشت پنل تخصصی برای اولین بار در تاریخ معماری و شهرسازی خوزستان اجرا می شو و  سخنرانی برجسته کشوری نیز سخنرانی خواند کرد.

عاطفه رشنویی افزود:  یکی از مزیت های این کنگره گواهی علمی -پژوهی است که هم به شرکت کنندگان و هم به ارائه دهندگان مقالات داده می شود. حتما شرکت کنندگان باید در سایت ثبت نام کرده باشند و کارت ورود به کنگره دریافت نمایند. این یک کنگره علمی است و ورود برای عموم آزاد نیست و حتما باید کارت ورود به کنگره از طریق ثبت نام در سایت دریافت شود.

 وی گفت: نکته مهم این است که تا پایان مهلت ارسال مقالات مدت زمان زیادی باقی نمانده است و تا 28 آذر مهلت ارسال است. مقالات هم از طریق سایت قابل دریافت است و هیچ مقاله ای از صرفا از طریق سایت باید ارسال شود.

دبیراجرایی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خوزستان با اشاره به استقبال جامعه دانشگاهی از این کنگره ، گفت: خوشبختانه در گروه های دانشجویی استقبال زیادی شده است و ثبت نام خوبی تاکنون صورت گرفته و  مقالات متعددی در محورهای گوناگون رسیده است اما انتظار از خوزستان بیش از این حرف هاست. به خاطر اینکه خوزستان سرزمین پنهاور و کهنی است و جای جای آن ، آثاری تاریخی زیادی دارد و به واسطه آنکه اقلیم متفاوتی در این خطه وجود داشته اتفاقات گوناگونی از لحاظ معماری و شهرسازی افتاده و با توجه به قابلیت های خوزستان انتظارات بیشتری از خوزستان برای شرکت و ارائه مقالات در این کنگره می رود.

وی با اشاره به ضرورت ها و ظرفیت های این کنگره ، گفت : اولین و مهمترین گام در آثار تاریخی ، محافظت و پاسداشت آن است. اهمیت کنگره برای آن است که این طنین و صدای "محافظت و پاسداشت" را به گوش مردم و مسئولین می رساند. طنین بازشناسی دوباره آثار تاریخی و بروز شدن مطالعات ایجاد می شود. اطلاعاتی که توسط پژوهشگران به دست می آید و در گنیجنه ها می ماند و زیاد اطلاع سانی نمی شود به دست محققین خواهد رسید.

وی گفت: تمام دنیا سرزمین خوزستان را سرزمین بی نظیر از لحاظ تاریخ نهفته در دل آن می دانند. محققانی که در جای جای دنیا پراکنده هستند به تمام این داشته های تاریخی استان دسترسی ندارند. خوزستان آثار ناشناخته زیادی دارد. اطلاعات این آثار تاریخی اگر مطالعاتی در مورد آن به کنگره برسد و در کتاب چاپ شود می تواند مرجع و رفرنسی برای همه محققین شود و در بازشناسی تاریخ نهفته و مدفون خوزستان کمک کند.

وی ادامه داد: هر چه بازشناسی بهتر و بیشتر باشد و با صدای بلندتری به گوش همگان برسد لزوم حفاظت از آثار تاریخی را پررنگ تر می کند و کمک می نماید تا متولیان به این نتیجه برسند که حق زیادی بر گردن شان در نگهداری و پاسداشت آثاری که از گذشتگان مانده ، برگردنشان است.  ضرورت و اهمیت کنگره در همین است؛  در ایجاد طنین ، یادآوری ، فریاد زدن مجدد از یادرفته ها برای پاسداشت و حفاظت از آن. 

وی در پایان گفت: با توجه به غنای استان در زمینه تاریخ معماری و شهرسازی امید است ، با هم افزایی مسئولان این کنگره در استان به بهترین نحو برگزار گردد .  اطلاعات ، اخبار روزانه و همچنین برنامه های این کنگره در سایت www.khuzestan.chaui.irاطلاع رسانی می شود.




comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
سحرخیز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
comment
0
0
comment باید به خانم مهندس رشنویی که از افتخارات میراث استان هستند خسته نباشید گفت که با تمام بی مهری هایی که دیدهاند ولی مصمم و با اراده قوی پیگیر امور هستند امیدوارم روزی برسد که قدر زحمات ایشان دیده شود و به جایگاهی که حقشان است برسند
comment
کارگز فضای سبز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
comment
0
0
comment خانم محترم شعور مردم خوزستان را [...] معاونت شما در میراث خوزستان [...] بود.شهرسازی را رها کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار